رفتن به مطلب

درمان مبتلایان به افسردگی با گاز خنده‌آور!


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران بریتانیایی در یک تحقیق راهبردی جدید پیشنهاد می‌کنند که گازخنده‌آور برای دستیابی به نتیجه‌ی درمان درازمدت در بیماران دچار افسردگی، نشانه‌های بیماری را به طور موقت تسکین می‌دهد.

 

 

 

 

به گزارش ایسنا ، این محققان، دربار‌ه‌ بررسی موضوع اثبات مفهوم نسبت ‌به آثار گاز خنده‌آور روی افسردگی شدید مقاوم به درمان، به نتایجی دست یافته‌اند.

 

آنان معتقدند این اولین تحقیقی است که طی آن به بیماران مبتلا به افسردگی، اکسید‌ نیتروژن یا گاز خنده‌آور داده شد.

 

محققان می‌گویند: موجب شگفتی است که هیچکس حتی درباره‌ استفاده از دارویی که افراد را می‌خنداند، به ‌عنوان درمانی برای بیمارانی که علامت اصلی‌شان افسردگی شدید، فکر نکرده است.

 

به گفته آنان این بررسی شامل ۲۰ بیمار مبتلا به افسردگی شدید بود که بیماری آنها به درمان‌های معمول افسردگی جواب نداده ‌بود. شرکت‌کنندگان در اوقات جداگانه، تحت دو نوع درمان قرارگرفتند: یک‌بار با داروی فعال گاز خنده یا اکسید نیتروژن و یک‌بار با یک دارونما. این امر به خود بیماران واگذار شد که به ‌طور تصادفی اول دارو دریافت‌ کنند و یا دارونما. داروی فعال ترکیبی از نیم اکسیژن و نیمی اکسیدنیتروژن، به مقدار مساوی بود (همان ترکیبی که دندانپزشکان به‌عنوان داروی آرام‌بخش به بیماران می‌دهند). دارونما ترکیبی از اکسیژن و نیتروژن بود. یعنی دو گاز اصلی در هوایی که تنفس‌می‌کنیم. شدت نشانه‌ها، اندکی پس ‌از انجام این درمان‌ها و سپس در روز بعد ارزیابی شد. این کار به وسیله‌ تحقیقی انجام شد که گزینه‌هایی مانند افسردگی، احساس‌گناه، افکار مربوط به خودکشی، اضطراب و بی‌خوابی را بررسی می‌کرد.

 

نتایج نشان داده است که نشانه‌های بیماری در دو سوم بیماران، پس ‌از دریافت اکسیدنیتروژن، بهبود یافت. در مقابل، تنها یک ‌سوم از همان بیماران، پس ‌از دریافت دارونما، احساس بهبود داشتند و هیچ یک از بیماران بدترشدن نشانه‌ها را پس ‌از درمان با اکسیدنیتروژن نشان ‌ندادند. با وجود این واقعیت که محققان در ‌مدت 24‌ ساعت فقط دوبار نشانه‌ها را بررسی کردند.

 

آنان تاکید دارند: باید یافته‌های ما توسط دیگران تکرار شود، اما فکر می‌کنیم نقطه‌ی شروع خوبی است و اعتقاد داریم درمان با اکسید نیتروژن درنهایت بتواند به بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

 

محققان مقاله با‌توجه به اطلاعات پیشین خود و با اشاره به نیاز به درمان‌های مؤثرتر، اعلام می‌کنند که هم ‌اکنون بیش ‌از یک ‌سوم بیماران با افسردگی بالینی، به درمان‌های فعلی پاسخ نمی‌دهند. از میان دلایلی که توجه آنان را به گاز خنده‌آور جلب ‌کرده، این واقعیت است که این درمان، عوارض‌جانبی اندکی دارد ( اغلب محدود به تهوع و استفراغ است) و خیلی زود پس ‌از آنکه استنشاق آن را متوقف می‌کنید، رفع می‌شود.

 

همین امتیاز آخر، محققان را متقاعد کرده است که بهبود در نشانه‌های بیماری که 24 ساعت پس ‌از درمان ارزیابی شد، واقعی بوده و تنها اثر جانبی این گاز نیست. برخی‌از بیماران گفته‌اند یک هفته پس ‌از درمان هنوز احساس بهتری دارند، گرچه این مورد هنوز به‌صورت رسمی ارزیابی نشده است.

 

محققان می‌گویند: وقتی بیماران اکسید نیتروژن دریافت کردند، بسیاری از آنها بهبود قابل توجه و سریعی را گزارش داده‌اند، گرچه برخی بیماران نیز پس‌از استنشاق گاز دارونما احساس بهتر شدن را گزارش کردند، ولی واضح بود که اکسیدنیتروژن، بیشتر و طولانی‌تر از دارونما، افسردگی را بهبود‌بخشید.

 

نتیچه این پژوهش در مجله Biological Psychiatry منتشر شده است.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...