رفتن به مطلب

كسب رتبه بيستم توليد علم جهان توسط شيميست‌هاي ايران


ارسال های توصیه شده

كسب رتبه بيستم توليد علم جهان توسط شيميست‌هاي ايران :icon_gol::icon_gol:

متوسط ‌٥/٣ مورد استناد به هر مقاله محققان ايراني ...

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: علمي

بر اساس آمار پايگاه ESI موسسه اطلاعات علمي(ISI) طي دوره 10‌ ساله اخير ايران توانسته با انتشار 55 هزار و 339 مقاله و كسب 205 هزار و 90 استناد، رتبه بيستم جهان را كسب كند.

دكتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه منبع اطلاعات و آمار ارائه شده در اين گزارش، پايگاه ESI از محصولات موسسه اطلاعات علمي (ISI) است، گفت: آخرين به روز رساني اين پايگاه كه در اول ماه مي سال 2010 صورت گرفته آمار و اطلاعات توليدات علمي نمايه شده در يک دوره ده ساله (از سال 2001 تا 2010) را مورد پايش قرار داده است.

وي ادامه داد: بررسي هاي پايگاه ESI نشان مي دهد که در 22 حوزه اصلي مطرح شده در اين پايگاه، دانشمندان ايراني داراي 55 هزار و 339 مقاله بوده و 205 هزار و 90 استناد را نيز به خود اختصاص داد‌ اند. ميانگين تعداد استناد براي هر مقاله 58/3 است.

مهراد تصريح كرد: حوزه هاي موضوعي شيمي، مهندسي، پزشکي باليني به ترتيب با 13 هزار و 475، هشت هزار و 511 و هفت هزار و 305 مقاله، رتبه هاي اول تا سوم را ميان تمامي حوزه ها به خود اختصاص داده‌اند. همچنين رتبه بندي حوزه هاي موضوعي براساس تعداد استناد نيز نشان دهنده اين است که شيمي (78 هزار و 77 استناد)، مهندسي (26 هزار و 623 استناد) و پزشکي باليني (23 هزار و 140 استناد) جايگاه هاي اول تا سوم را از آن خود کرده اند.

وي افزود: در ابطه با تعداد استناد به ازاي هر مقاله هم رشته هاي شيمي و زيست شناسي مولکولي و ژنتيک به صورت مشترک با 79/5، ايمونولوژي با 68/5 و روانپزشکي/روانشناسي با 07/5 استناد به ازاء هر مقاله برترين حوزه هاي موضوعي در مقايسه با ساير حوزه ها محسوب مي شوند.

به گفته مهراد اعداد و ارقام موجود در اين جدول و نمودارهاي اين بررسي نشانگر اين است که حوزه هاي موضوعي شيمي، مهندسي، پزشکي باليني، فيزيک علم مواد، علم حيوانات و گياهان، رياضيات، زيست شناسي و زيست شيمي، علوم کشاورزي و دارو شناسي و سم شناسي برترين حوزه هاي موضوعي ايران از لحاظ ميزان توليدات علمي هستند.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) خاطرنشان كرد: بررسي ها نشان مي دهد که حوزه هاي موضوعي شيمي، مهندسي، پزشکي باليني، فيزيک، علم مواد، زيست شناسي و زيست شيمي، دارو شناسي و سم شناسي، علم حيوانات و گياهان، علوم کشاورزي و زمين شناسي 10 حوزه برتر موضوعي هستند که مقالات دانشمندان آنها بيشترين استنادها را به خود اختصاص داده اند.

وي ادامه داد: بررسي حوزه هاي شيمي، مهندسي و پزشکي باليني که از لحاظ توليد علم و تعداد استناد برترين حوزه هاي موضوعي در ايران به شمار مي آيند و مقايسه وضعيت کشورمان به ساير کشورهاي جهان مي تواند در نوع خود جالب باشد. همچنين در حوزه شيمي، ايران در بين ساير کشورهاي جهان رتبه بيستم را به خود اختصاص داده است.

به گفته مهراد، در اين حوزه کشورهاي امريکا، چين و ژاپن رتبه هاي نخست تا سوم را در اختيار دارند.

وي اظهار كرد: در حوزه مهندسي نيز جمهوري اسلامي ايران رتبه 23 را در جهان به خود اختصاص داده كه در اين حوزه نيز سه کشور امريکا، چين و ژاپن بيشترين توليد علم را دارند. دانشمندان ايراني حوزه پزشکي باليني نيز رتبه 35 را کسب كرده اند. همچنين امريکا، آلمان و انگلستان سه کشور برتر در حوزه پزشکي باليني به شمار مي آيند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...