رفتن به مطلب

پنجره هوشمندی که بدون برق تیره و شفاف می‌شود


Adel00

ارسال های توصیه شده

پنجره هوشمندی که بدون برق تیره و شفاف می‌شود

 

 

dda4728srhyjloc8z4q.jpg

نوعی پنجره هوشمند ساخته شده که بدون نیاز به هیچ گونه منبع برق خارجی، تیره یا شفاف می‌شود. این پنجره منحصر‌به‌فرد به هیچ نیروی برقی برای فعالیت نیازی ندارد و در نوع خود یک باتری با قابلیت شارژ دوباره است؛ بنابراین، می‌توان از انرژی ذخیره‌شده آن برای فعال‌کردن ابزار الکترونیکی کم‌مصرف مانند ال‌ای‌دی‌ها استفاده کرد.

 

در حال حاضر، پنجره‌های موجود در بازار یا از رنگ دائمی استفاده می‌کنند که نمی‌تواند در شب شفاف شود یا این که ویژگی‌های انتشار نور را فقط با استفاده از یک منبع برق خارجی تغییر می‌دهند. با این حال، پنجره هوشمند جدید در نور شفاف روز به رنگ آبی در می‌آید تا نفوذ نور به داخل ساختمان را نصف کند و شب‌هنگام یا بنا به نیاز کاربر نیز به رنگ شفاف خود بازمی‌گردد.

 

این پنجره هوشمند حاوی الکترولیت مایعی است که بین دو ورقه شیشه‌ای آن قرار گرفته است. این ورقه‌ها با اکسید قلع اندیم پوشیده شده‌اند که معمولا به عنوان پوشش‌های رسانایی شفاف برای نمایشگرهای تلویزیون به کار می‌روند. یکی از این ورقه‌ها با لایه اضافی رنگدانه‌ آبی‌رنگ آهن‌دار پوشیده شده و دیگری به یک نوار باریک فویل آلومینیومی متصل است.

 

این دو ورقه شیشه‌ای با کابل‌های الکتریکی معمولی به یکدیگر متصل شده‌اند و هنگامی که مدار الکتریکی بین آن‌ها شکسته می‌شود، نوعی واکنش شیمیایی بین رنگدانه آبی آهن‌دار و اکسیژن حل‌شده در الکترولیت آغاز می‌شود و شیشه را به رنگ آبی در می‌آورد. برای از بین‌بردن رنگ آبی، مدار الکتریکی جهت تخلیه شارژ باتری بسته می‌شود و نور آبی را به نور سفید آهن‌دار بی‌رنگ تبدیل می‌کند.

 

چنین فناوری نوآورانه‌ای را می‌توان با میزان نور خورشید ورودی به داخل ساختمان در روز سازگار کرد و این موضوع موجب صرفه‌جویی‌ قابل‌توجهی در مصرف برق و همچنین خنک‌کردن ساختمان می‌شود. گفته می‌شود تولیدکنندگانی که به دنبال ساخت ساختمان‌های سبز دوستدار محیط زیست هستند، از این پنجره استقبال خواهند کرد.

 

جزئیات این پنجره هوشمند در نشریه Nature Communication قابل‌مشاهده است.

 

منبع : isna.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...