EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ هواپیمای ۷۴۷ یکی از سمبلهای هواپیماهای عصر نو و سمبل انقلاب تکنولوژی در عرصه هواپیما و بخصوص هواپیماهای مسافربری هستش. ولی به دلیل حرکت رو به جلو صنعت هر سمبلی روزی به آخر زمان کاربردی خود رسیده و باید از صحنه خارج شود. در این نوشتار در ارتباط با نحو خارج کردن هوپیمأی به بزرگی ۷۴۷ به بحث خواهیم نشست. گروهی از مکانیکهای ماهر در زمانی کمتر از ۱۲ هفته یک جمبوجت ۷۴۷ را به شش میلیون قطعه مختلف تقسیم میکنند. ارزش این قطعات چیزی در حدود نه میلیون و هفصد هزار دلار خواهد بود. اتمام این کار بشدت وابسته به کار گروهی و تجربه بالای پرسنل خواهد بود.همچنین خطرات جانبی در کنار کار اوراق کردن یک جمبوجت بیشتر این کار را تبدیل به یک رقابت بین مرگ و زندگی میکند، برای مثال جابجای قطعاتی به بزرگی یک ماشین در ارتفاعی معادل یه ساختمان پنج طبقه. هواپیمای مورد بحث بعد از ۲۴ سال خدمت اخرین پرواز خود را به محلی در صحرای آریزونا و شهری به نام گودیر انجام داده و بازیافت میشود. رکورد پرواز این هواپیما در ۲۴ سال گذشته ۱۲۰۰ بار سفر به دور زمین بوده ولی در حال حاضر بخاطر بالا بودن هزینههای نگهداری ترجیع داده شده جهت اوراق شدن به مزایده گذارده شده و باز یافت شود. قطعات این هواپیما هنوز قابل استفاده در سایر جمبوجتهای ۷۴۷ و یا سایر هواپیماهای خانواده بوینگ میباشد ولی بدنه بدلیل تحمل استرسهای زیاد هزینه بر شده است. شرکت برنده مناقصه aero turbine با تخصص در مکانیک و تعمیر هواپیماهای متوسط است. هدف این شرکت بازیافت ۹۸ درصدی این جمبوجت میباشد.بطور تقریبی موتورها و ۳۰ درصد از قطعات داخلی مثل پنلها (Flight Instrument) قابل فروش مجدد و استفاده در سایر هواپیماها خواهد بود. اوراق کردن (Demolition) این جمبوجت با این ابعاد برای اولین بار در این شرکت انجام میشود و در جهت بهینه انجام شدن کار کاملا به منوال هواپیما اتکا میشود. ابعاد اشیانه (Hanger) این شرکت برای ۷۴۷ کوچک بوده و بخاطر همین تمام مراحل اوراق کردن آن در هوای آزاد و در زیر آفتاب سوزان صحرای آریزونا انجام میشود. همچنین برای این کار ابزار آلات جدید توسط تیم این شرکت طراحی و ساخته شده است. محوطه انبار بطور تقریبی به ۴ برابر وسعت قبلی افزایش یافته است. مرحله اول: جدا کردن موتورها (Engine Removal) در اینجا باید خاطر نشان کرد تمام قطعات باز شده از هواپیما باید دارای شناسنامه شامل شماره سریال، نام قطعه، گزارش سلامت قطعه، تاریخ برداشت آن از روی هواپیما و غیره باشند. این پروسه شامل تمام قطعات چه مهم و چه ابتدای مثل دستگاه درست کردن کافی میشود. هر موتور ۷۴۷ چیزی در حدود ۴.۸ تن وزن داشته و در صورت نو بودن ارزشی معادل سه میلیون و شش صد هزار دلار دارد. ولی موتورهای دسته دوم چیزی در حدود یک میلیون دلار ارزش دارند. هرموتور دارای دو قسمت مختلف هست که باید به صورت جداگانه از بالها جدا و به صورت یک پارچه (One Unit) به انبار منتقل شود.به این منظور مکانیکهای شرکت فوق باید شصت اتصال الکتریکی، سه خط هیدرولیک را از هر موتور جدا کرده، سوخت داخل لوله های هر موتور را تخلیه کنند و بالغ بر ۳۷۵ پیچ و مهره را از موتور باز نمایند. یک لحظه غفلت در انجام این مراحل حتی باعث کشته شدن افراد شده است. برای همین مساله ایمنی و پروسههای پیشگیری کاملا جدی پیگیری میشود.هر موتور به وسیلهٔ سه مکانیک و در ۴ ساعت برای جدا شدن از بال آماده میشوند و در مجموع ۱۵۰ ساعت کار برای جدا کردن ۴ موتور وقت صرف میشود.ولی ارزش این ۴ موتور برای کمپانی به زمان صرف شده روی آنها میارزد زیرا به مبلغ چهار میلیون و سیصد هزار دلار به فرش میروند. مرحله دوم: تخلیه سوخت از باکها (Fuel Extraction) قبل از شروع مراحل بعدی کار اول باید سوخت اضافی در باکهای داخل بال و بدنه خارج شود که از نظر ایمنی ارزش بالایی دارد. زیرا کوچکترین مقدار سوخته باقی مانده در باکها میتواند در مراحل بعدی کار باعث انفجار در هواپیما شود. هر ۷۴۷ دارای دو باک در هر بال، یکی اصلی و دیگری رزرو، است که در مجموع گنجایشی در حدود ۶۴۰۰۰ لیتر سوخت را دارند. همچنین در زیر بدنه در مقطع اتصال بالها و بدنه باک مرکزی قرار دارد که گنجایشی در حدود ۶۴۰۰۰ لیتر را دارد. برای تخلیه سوخت از روی پانل مقابل مهندس پرواز اول باید دریچه ایمنی(Security Latch) روی خروجی هر باک باز شود تا اجازه تخلیه به متخصص سوخت گیری داده شود. تا لحظهٔ کامل تخلیه سوخت، هواپیما از سیستم تولید برق خود ( Auxiliary Power Unit ) استفاده میکند ولی بعد از آن این سیستم خاموش شده و تمام قطعات الکتریکی هواپیما از کار میافتد. این عمل از روی پانل مقابل مهندس پرواز انجام میشود. مرحلهٔ سوم: جدا کردن ابزار آلات پروازی (Flight Instrument Removal) در داخل کاکپیت یک ۷۴۷ بالغ بر ۱۰۰ عدد ابزار آلات هوانوردی وجود دارد که فقط نشانگرهای روی پانل مقابل مهندس پرواز در بازار دست دوم ارزشی معادل ۵۰۰۰۰ دلار دارند. تمام این نشانگرها و سایر ابزار آلات پروازی به همراه جعبهٔ سیاه هواپیما (Cockpit Voice Recorder and Flight Recorder) که در قسمت دم هواپیما قرار دارند از هواپیما جدا و به انبار منتقل میشوند. این ابزار آلات مجددا کلیبره شده و برای استفاده در سایر هواپیماها به کار میروند. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده