EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ مطالب به نقل از وبلاگwww.modela.blogfa.com/author-modela.aspx دو تا نكته كه شايد روزي بدردتون بخوره 1. سيگما تو هوانوردي به چگالي هوا سيگما ميگن (علامت سيگما برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين يارو يعني سيگما بسته به ارتفاع تغيير ميكنه شما خودتون بهتر ميدونيد هرچي بالاتر ميريم گازه اي هوا كمكتر ميشوند پس چگالي هوا نيز بدو بدو پشت سرش كم ميشه سيگما ارتفاع 1 سطح دريا 0.8616 5000 پايي(فوت هر فوت 30 سانتي متر ) 0.7384 در ارتفاع 1000 پايي و يه چيز ديگه كه تو محاسبات موتور كمكتون مي كنه و شايد بهش بر بخوريد Ip)power index)كه بستگي داره چرخ هواپيماتون باز و بسته ميشه يانه براي هواپيماهايي كه چرخشون باز و بسته ميشه ip=vmax/144 براي هواپيماهايي كه چرخشون جمع نميشه ip=vmax /136 1 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ wing loading اين چيزي كه نوشن وينگ لودينگ از تقسيم وزن هواپيما به مساحت بالش ضربدر 144به دست مي آيد مثال يك هواپيما با وزن 100 اونس (هر اونس 28.3 گرم است )با مساحت بال 400 فوت مربع (هر فوت 30.4 سانتي متر است )چقدره وينگ لودينگش ميشه 100 تقسيم بر 400 كه ميشه0.25 اونس بر فوت مربع 0.25.144 ميشه 36 هرچي اين عدد بزرگتر باشه يعني جثه ي هواپيما نسبت به وزنش كمتره معمولا" تو هواپيما هاي اسپورت اينطوري است به واحدها توجه كنيد چند تا از معمول هاشون رو براتون مي نويسم جرم: هر اونس 28.34 گرم است هر پاوند 453.5 گرم است طول هر اينچ 2.54 سانتيمتر است هر هر فوت 30.48 سانتيمتر است هر يارد 91.44 سانتيمتر است هر مايل هم 1609 متر است اگه خواستيد نظر بديد يا يه پيغام بديد تا بگم هركدومشون تاريخچه اش چيست و از كجا اومده زمانهاي قديم كه متر نبوده چطوري اينا رو اندازه ميگرفتم (البته من اون وقتا نبودم منظورم اين بود كه اونا چطور اندازه مي گرفتن ) حالا مبحث دوم كه هست centrifugal force ما تو فارسي به اين ميگيم نيروي گريز از مركز قبلش يه چيزي بگم اين نيرو يه gتو فرمولش هست كه رو كره ي زمين 32.2 فوت بر ثانيه هست يا همون 10 متر بر مجذور ثانيه اگه اينقدر پيشرفت كرد هواپيماي مدلتون كه خواستيد بفرستيدش ماه يادتون نره از شتاب گرانش خود اونجا استفاده كنيد اين نيروي گريز از مركز تو جايي به درد ما ميخوره كه ما ميگيم اين هواپيمامون مثلا" تو شعاع 20 فوت ميخواد دور بزنه پس اينقدر نيروي گريز از مركز داريم كه نسبت به اون ساير چيز هايي كه مورد نيازمون هست رو حساب ميكنيم چيزهايي كه لازم داريم سرعت به مايل در ساعت شعاع گردش به فوت كه با Rنشونش ميديم شتاب گرانش كره اي كه روش زندگي ميكنيم كه فعلا" زمينه حالا فرمولش با g نشونش مي ديديم تو اين فرمول از 32.2 استفاده كنيد اين شتاب گرانش برحسب فوت بر ثانيه هست (( سرعت).(1.466))به توان دو برسونيدش تقسيم بر (g.R) خوب به سلامتي جواب كه رسيديد به علاوه ي 1 كنيدش مثلا" نيروي گريز از مركز يه هواپيما كه با سرعت 90 مايل در ساعت ميخواد دور دايره اي به شعاع 50 فوت بگرده چقدر است مرحله ي1-------------- 90ضربدر 1.466 مرحله ي دوم-----------ميشه 131.94 به توان دو مي رسونيم تقريبا" ميشه 17408 مرحله ي سوم -----------شعاع رو در شتاب گرانش gضرب ميكنيد شعاع:50فوت ميشه 1610 مرحله ي چهارم ---------------17408رو تقسيم بر 1610 ميكنيد ميشه 10.8 مرحله ي پنجم ----------------10.8 به علاوه ي 1 ميشه 11.8 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ خوب عزيزان يه هواپيما تحت تا ثير چهار نيروي برا و پسا و وزن و پيشران است و اون ايرفويل هم كه گفتم دو تا خط داره كه براتون معرفي مي كنم تو نرم افزار ها براي رسم بدان احتياج داريم 1- خط وتر (chord )كه جلويي ترين قسمت ايرفويل را به عقبي ترينش به صورت مستقيم وصل مي كند 2-دوميش اير فويل يا همون ماهيواره رو به صورت درست به دو قسمت مساوي تقسيم ميكند كه به اون ميگن mean camber خوب ديگه اينكه اگه ايرفويل مي خوايين يه سري به اين سايت بزنين تو اونجا يه نرم افزار هست كه براي سي روز مجاني است (اگه نرم افزار ديگري براي اين كار مي شناسيد معرفي كنيد ) خوب تو نرم افزار كه رفتيد بريد تو قسمت پرينت طول وتر رو كه بديد اون ايرفويلي رو كه انتخاب كرديد دقيقا" به همون اندازه پرينت مي كنه ( بهتر است اونجا تو قسمت مربوطه نوع كاغذتون رو مثلا" اگر a4 است وارد كنيد ) اينم سايتش ياحق من دارم مي رم برسم به مديرمون بازم مي آيم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ز عزيزان خواهش دارم هرگونه نقدي دارند بيان كنند براي اينكه راحتر متوجه بشيد و كتاب اگه انشاالله ميخونيد غير درسي با يه سري چيز هش آشنا بشيد لازمه كه چند تا فرمول ساده رو ياد بگيريد عدد رينولد :با اين يه چيزهايي رو ميتونيم بفهيم مثلا" اندازه هاي تقريبي هواپيما رو مي تونيم تخمين بزنيم اين عد مي توانيم مقياسي وار يه چيز هايي رو بفهميم حالا فرمول رو ميگم راحت تر متوجه ميشيد : Rn=chord(in).speed(mph).k حالا توضيحش اوليه chordمنظور طول وتر بال شما است كه قبلا" توضيح دادمبايد به اينچ باشد دوميه سرعت است كه بايد به مايل در ساعت باشد سوميه يه عدد است كه با ارتفاع گرفتن كم ميشود تو سطح دريا 780است در ارتفاع 5000پايي 690 است در ارتفاع 10000 پايي 610 است انشاالله كه مدل هاي ساده ي شما ديگه نمي خواهند بالا تر از 10000 پا بروند تو مرحله ي اول فرمول دوم aspect ratio span (in) /wing area(sq.in)=aspect ratio اينم طول دهاني بال همون ايرفويل رو به اينچ تقسيم بر مساحت كل بال به اينچ مربع به اين عكس نگاه كنيد تو اين عكس تو ضيح مي دم B رو نگاه كنيد منظور اون است [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سودمند است این هم توضیحاتش Wing Root Chord (A): Wing Tip Chord (B): Wing Sweep Distance (S): Wing Half Span (Y): Stabiliser Root Chord (AA): Stabiliser Tip Chord (BB): Stabiliser Sweep Distance (SS): Stabiliser Half Span (YY): Distance between both LE's (D): Sweep Distance at MAC © = From Root Chord to MAC (d 1 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ اول بياييد به اين لينك يه كله اي(سري ) بزنيد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خوب حالا آموزش بايد اول ببينيم چرا يه هواپيما پرواز ميكنه البته توضيحي كه من ميدم ممكنه يه كوچولو (فاجعه بار ) غير علمي باشه ولي در كل درسته ببينيد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اين شكل ضخامت بال هواپيما است كه به علتي كه در ادامه توضيح مي دم به هواپيما اين قدرت رو ميده تا از روي زمين بلند بشه برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ببينيد دو تا جرياني كه از روي اين شكل عبور ميكنه اسمش به انگليسي ايرفويل هست و به فارسي بدان ماهيواره گفته ميشود جريان بالايي سرعتش از جريان پاييني بيشتر است لذا فشارش كمتر ميشود نسبت به قسمت پايين پس يه فشار به عنوان برا ايجاد ميشود تا هواپيما رو به سمت بالا سوق دهد و هواپيما اول يكم بخيزد بعد يكم بپرد بعد يه كم پرواز كند حالا چطور ميشه اين بچه ي غول بچه رو كنترل كرد اين كار توسط فلپها و شهسپر ها و تريمها انجام ميشود تريم براي كنترل اعتدال هواپيما است مثلا" يك جنگنده يه موشك فينيكس شليك ميكنه طبيعتا" يه طرفش سبك تر ميشه اينجا تريم وارد حركت ميشود و برا را در بال سنگين بيشتر ميكند و هواپيما رو متعادل ميكند اينم يه عكس فلپها بقيه ي آموزش وقتي ديگر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ یک عکس خیلی مفید در محاسبات اولیه این عکس برای تمام کسانی که میخواهند محاسباتی در زمینه ی هواپیمای مدل انجام دهند سودمند است این هم توضیحاتش Wing Root Chord (A): Wing Tip Chord (B): Wing Sweep Distance (S): Wing Half Span (Y): Stabiliser Root Chord (AA): Stabiliser Tip Chord (BB): Stabiliser Sweep Distance (SS): Stabiliser Half Span (YY): Distance between both LE's (D): Sweep Distance at MAC © = From Root Chord to MAC (d) = 1 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ عدد رينولد عددي است كه با آن ميتوانيد اندازه ي تقريبي هواپيما را مشخص كنيد فرمولش Rn=speed(mph).chord(in).k K=در سطح دريا 780 در ارتفاع 5000 پاي 690 در ارتفاع10000 پايي 610 است سرعت بايد به مايل در ساعت باشد (هر مايل 1609 متر است ) طول وتر chord بايد به اينچ باشد هر اينچ 2.54 سانتيمتر است [ فرمولهاي ساده ] 1 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ مجرای ورود (inlet) همه ی موتورهای جت یک قسمت ورودی برای آوردن هوای آزاد به داخل موتور دارند که ما آنرا "مجرای ورود" می نامیم. مجرای ورود قبل از کمپرسور قرار میگیرد و تاثیر به سزایی در میزان تراست خالص موتور دارد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده مجرای ورودی در شکلها و اندازه های مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی خاصی با توجه به موتور و سرعت هواپیما دارند. ورودی SUBSONIC برای هواپیماهایی که نمی توانند از سرعت صوت فراتر بروند مانند هواپیماهای مسافربری بزرگ، یک ورودی کوتاه، ساده و مستقیم تقریبا خوب کار میکند. ظاهر این نوع ورودی از قسمت بیرونی تا قسمت داخلی همراه با ضخامتی منحنی شکل مسطح میباشد و قسمت هایی در جلویی ترین بخش ورودی که دو منحنی داخلی و خارجی به یکدیگر متصل می شوند "لب یا لبه" ورودی نامیده میشوند. در یک هواپیمای ساب سونیک از ورودی با لبه ای نسبتا کلفت استفاده میشود. ورودی SUPERSONIC مجرای ورود برای هواپیماهای سوپرسونیک از لبه ی نازک و تیزی برخوردار می باشد. این لبه بخاطر کاهش اتلاف، کارایی که از موج های ضربه ای (shock wave) در هنگام پرواز سوپرسونیک حاصل میشود، تیز شده اند.برای یک هواپیمای سوپرسونیک ، مجرای ورودی باید سرعت جریانهای هوا را قبل از ورود هوا به کمپرسور تا حد سرعت ساب سونیک کاهش دهد. بعضی از ورودی های سوپرسونیک مانند شکل بالا تصویر پایینی ، از یک مخروط مرکزی برای آوردن جریان هوا به سرعت ساب سونیک (shock down) استفاده میکنند.دیگر ورودی ها مانند آنچه در شکل بالا، تصویر میانی نشان داده شده از صفحه های مسطح لولایی برای ایجاد، متراکم سازی ارتعاشی که با داشتن شکل هندسی مستطیلی مقطع عرضی، نتیجه میشود، استفاده میکنند. این شکل تغییر پذیر مجرای ورودی در هواپیماهای جنگنده ی F-14 , F-15 استفاده شده است . بیشتر ورودی های دیگر در انواع شکلها به دلایل گوناگونی در بعضی هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرد. ورودی هواپیمای SR-71 Blackbird به منظور گشت زنی در سرعتهای بالا به طور ویژه طراحی شده است. در مورد موتور این هواپیما مطلبی تهیه کردم که در ماه آینده در اختیارتان قرار خواهم داد. ورودی Hypersonic در ورودی هواپیماهای هایپرسونیک امروزی نهایت طراحی به کار گرفته شده است. برای هواپیماهای رمجت مجرای ورودی باید سرعت بالای جریان هوا در سوزاننده های رمجت به شرایط سرعت ساب سونیک بیاورد. با دمای ایستایی بالا در این سرعت ، شکل تغییر پذیر ورودی نمیتواند انتخابی برای یک طراح ورودی باشد، برای اینکه ممکن است جریان هوا از میان لولاها سوراخ باز کند. برای هواپیماهای اسکرمجت گرمای محیط حتی خیلی بیشتر است چون سرعت پرواز آن بیشتر از رمجت است. ورودیهای اسکرمجت با بدنه ی هواپیما خیلی کامل شده و مجتمع هستند.در X-43A ورودی شامل تمام سطح زیرین از لبه ی بالایی قسمت جلوی این هواپیما میشود. سرعت جریان خروجی از مجرای ورود یک اسکرمجت باید به اندازه ی سوپرسونیک باشد. به عبارت ساده تر جریان هوای هایپرسونیک که از ورودی یک اسکرمجت وارد میشود پس از گذشتن از مجرای ورودی باید به سرعت سوپرسونیک برسد 1 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 خرداد، ۱۳۸۹ ميكروكنترلر يك ميان افزار است كه انواع رايجش دوتا هستن 1. پي آي سي (pic 2.avr خوب قبل از اين كه شروع كنم به من بگين لازم داريد تا قبلش قطعات ديگه رو معرفي كنم يا يه راست برم سر همين لطف بفرماييد دقيقا" بگين با چه قطعه اي مشكل داريد اگه بلد بودم بهتون ميگم اول اصلا" ميكرو كنترلر چيه يه قطعه ي ميان افزاري هست كه ميشه به كامپيوتر وصلش كرد و برنامه نويسيش كرد تنهايي هم رم داره هم حافظه داره شبيه يه كامپيوتر نقلي است من بيس كار رو قرار دادم روي ميكروكنترلر avr مدل mega 32 راستش رو بخواهيد تا حالا هم با ميكروي ديگه اي كار نكردم به (منظورم به جز سري avr) اين شكل قطعه هست اينم نقشه ي قطعه هستش همون طوري كه ميبينيد دو تا پايه ي 10 و 11 براي برقشن يعني بايد 10 رو به مثبت و 11 رو به منفي وصل كردش البته تو اين ميكرو كنترلر بازه ي برقش بايد بين 4.5 تا 5.5 باشه يكي از دوستامون فرمودن نويزش زياده يه كاري ميشه كرد كه نويز رو كم كرد پايه ي 10 و11 رو با يه خازن 100nj به هم وصل كنيد بعد پايه ي مثبت رو با سلف به مثبتها وصل كنيد اگه ديگه بخواهيد بتركونيد بايد با يه ديود يا به مثبت ورودي وصل كنيد يا به منفي اينكار آخري كه گفتم سلامت قطعه رو سختگيرانه تضميم ميكنه براي شروع شما به نرم افزار بسكام avr و يك برد پرو گرامر avr دقت كنيد كه اين ميكرو رو ساپورت كنه پشت بستشون يه برچسب داره رو اون مشخص ميكنه 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده