رفتن به مطلب

تابستان فصل مناسبي است تا با بچه ها با زبان خودشان ارتباط برقرار کنيم


ارسال های توصیه شده

از سه سالگي به بعد مي توان انتظار بازي گروهي از بچه ها داشت، تا پيش از آن هر چند ممکن است بچه ها در کنار همسالان خود مشغول بازي شوند

 

 

 

 

n00031896-b.jpg

 

 

 

 

بيشتر والدين مي دانند که بازي با فرزندشان اثري سحرآميز بر رابطه والدين و فرزندان دارد. اما چرا با اين حال پاي عمل که مي رسد، آن ها از بازي با فرزندان خود فرار مي کنند؟ يکي از بهانه هاي شايع اين است که بازي هايي که به صورت معمول به ذهن والدين مي رسد، تنها در چند گزينه محدود است؛ در حدي که در برخي موارد آن گزينه ها ديگر چه براي کودکان و چه براي والدين، جذاب نيست. اما چه طور مي توانيم بازي هاي جذاب متنوع و البته مناسب براي فرزندانمان طراحي کنيم که هم آن ها از آن لذت ببرند و هم ما تمايل بيشتري براي بازي داشته باشيم؟!

-

 

به توانايي کودک تان توجه کنيد

 

شايد مهم ترين نکته اي که لازم است والدين پيش از انجام هر بازي از خود بپرسند، اين باشد که آيا اين بازي متناسب با توانايي هاي فرزند من است؟ براي اين که در اين مسير گام هاي درستي برداريم، لازم است با ويژگي هاي بچه ها در هر سني آشنا باشيم. به عنوان مثال بدانيم که غالب بچه ها در حدود 13 تا 15 ماهگي راه مي افتند، حدود دو سالگي مي توانند بدوند، در حدود سه سالگي مي توانند هدفمند توپ را شوت کنند و يا به صورت معمول در حدود چهار سالگي مي توانند لي لي بروند.البته توانايي هايي که لازم است آن ها را مدنظر داشته باشيد، محدود به حرکت عضلات بزرگ بدن نيست؛ به عنوان مثال بيشتر بچه ها، در حدود دو سالگي مي توانند مداد در دست بگيرند و خط بکشند و يا در حدود سه سالگي مي توانند کار با قيچي را آغاز کنند، هر چند هنوز براي تسلط بر آن نيازمند تمرين زياد خواهند بود.

از چهار سالگي به بعد بچه ها توانايي پرتاب توپ از بالاي سر را دارند و در حدود پنج سالگي به بعد توانايي گرفتن توپ با دو دست، و نه دو ساعد، را پيدا مي کنند.اما براي طراحي بازي براي بچه ها علاوه بر توانايي هاي فيزيکي، لازم است به رشد اجتماعي آن ها هم توجه کنيد؛ به عنوان مثال از سه سالگي به بعد مي توان انتظار بازي گروهي از بچه ها داشت، تا پيش از آن هر چند ممکن است بچه ها در کنار همسالان خود مشغول بازي شوند، اما در واقع هر کدام دارند به صورت موازي بازي شخصي خود را انجام مي دهند.

 

از سه سالگي به بعد بازي گروهي مي تواند معنا پيدا کند. از سويي تا پيش از سه سالگي انتظار به اشتراک گذاشتن اسباب بازي را نمي توان چندان از آن ها داشت آرام آرام بچه ها ياد مي گيرند به صورت اشتراکي از اسباب بازي ها استفاده کنند.علاوه بر اين موارد، اگر اطلاعاتي نيز در رابطه با رشد زباني و شناختي فرزند خود داشته باشيد که عالي خواهد بود. چرا که هر چه اطلاعات جزئي تري داشته باشيد احتمال اين که از او انتظار بالاتر از سنش داشته باشيد، کاهش پيدا مي کند و از سويي فعاليت هايي که براي او طراحي مي کنيد هم بيش از حد ساده نخواهند بود.

 

 

 

ابعاد مختلف رشد را فراموش نکنيد!

 

امروزه بسياري از والدين تحت تاثير تبليغات فراوان به دنبال بازي هايي هستند که ابعاد آموزشي مشخصي داشته باشد؛ به عنوان مثال فرزندشان با دنياي حيوانات آشنا شود حروف الفبا را بياموزد با اصطلاحات انگليسي آشنا شود و ... هر چند پيدا کردن چنين مهارت هايي بد نيست اما توجه داشته باشيد که اگر قرار باشد در حين بازي، تنها بر تقويت توانايي هاي شناختي او متمرکز باشيد، به احتمال زياد ساير بخش ها فراموش خواهد شد و در واقع رشد فرزند شما ممکن است شکلي ناهماهنگ پيدا کند. بچه ها قرار است در ابعادي مانند توانايي هاي حرکتي (عضلات بزرگ و عضلات کوچک) توانايي زباني، رياضي، زيبايي شناسي، موسيقي، مديريت، هيجاني، تقويت روابط عاطفي، مهارت هاي اجتماعي، تقويت حافظه، تقويت حس چشايي و بويايي، مسئوليت پذيري و ... هم رشد داشته باشند. با توجه به تنوع اين ابعاد، شما مي توانيد فعاليت هاي متنوعي را براي فرزندتان در نظر بگيريد.البته هميشه به ياد داشته باشيد که صرف بازي کردن، براي بچه ها آموزنده است. به ويژه زماني که آن ها کاري را با علاقه انجام مي دهند پس فراتر از همه اهداف به دنبال اين باشيد که فعاليتي لذت بخش براي فرزندتان و البته خودتان ترتيب دهيد.

 

 

امکانات خود را درست ارزيابي کنيد!

 

بسياري از ما امکانات خودمان را فراموش مي کنيم و يا توجهي به آن نداريم. زماني هم که صحبت از امکانات لازم براي بازي مي شود تصور مي کنيم زماني که در حال زندگي در آپارتماني کوچک هستيم، شرايط لازم و حتي حداقلي را براي برنامه ريزي فعاليت هاي متنوع براي فرزندمان نداريم. اما کافي است گاهي با کمي دقت به اطراف خود نگاه کنيم در همين آپارتمان کوچک هم امکانات فوق العاده اي براي بازي پيدا مي شود. به عنوان مثال يک بالکن آفتاب گير کوچک که مي توان گلداني داخل آن قرار داد و باغباني کرد ، راهرويي باريک که زدن پرده پارچه اي و دو نيمه کردن آن کاري ندارد و البته مي توان بعد از آن از پشت پرده، نمايش سايه اجرا کرد. علاوه بر چنين مواردي شايد ته کابينت کمي لپه مانده داشته باشيد که چون حشره زده به خوردن آن تمايلي نداريد، اما به اين که با آن ها مي توان کار دستي درست کرد، توجهي نداريد و يا ممکن است مجلات قديمي داشته باشيد که ترجيح بدهيد آن ها را دور بريزيد، بي خبر از اين که تصاوير آن ها براي برش زدن عالي است و يا ممکن است شما مقداري لباس کهنه داشته باشيد که تمايلي به پوشيدنشان نداريد با اين لباس ها هم مي توان فعاليت هاي بسيار زيادي طراحي کرد. به عنوان مثال مسابقه پوشيدن لباس در کوتاه ترين مدت، اجراي نمايش، نقاشي روي لباس و ايجاد طرح هاي جديد، دوختن لباس براي عروسک، درست کردن توپ پارچه اي با کمک خرده پارچه ها و البته بريدن پارچه و ساخت کلاژپارچه اي.اين روزها در بيشتر خانه ها وسايل الکترونيکي مانند رايانه، تبلت، گوشي هوشمند و ... پيدا مي شود؛ در زمان فهرست کردن امکانات اين بخش را هم حتما در نظر داشته باشيد؛ چرا که با اين کار هم علايق فرزند خود را به رسميت شناخته ايد، هم با دنياي او آشنا شده ايد و هم مي توانيد به نوعي بر استفاده بيش از اندازه از اين بازي ها نظارت و کنترل بهتري داشته باشيد.

 

 

در ارزيابي امکانات خود را از قلم نيندازيد!

 

اما علاوه بر قابليت هاي خانه، قابليت هاي خود را نيز دست کم نگيريد، به عنوان مثال ممکن است شما ذوق آواز خواندن داشته باشيد و يا اين که علاقه زيادي به درست کردن کيک داشته باشيد و البته دستور پخت کيک هاي ساده زيادي را هم بلد باشيد. علاوه بر قابليت هاي خود گاهي نقاط ضعف ما نيز مي تواند انگيزه لازم براي آغاز فعاليت هايي جذاب با فرزندمان را در ما ايجاد کند؛ به عنوان مثال زماني که از اضافه وزن رنج مي بريم، داشتن برنامه براي فعاليتي فيزيکي و يا پارک رفتن مي تواند هم براي فرزند ما جذاب باشد و هم فوايد قابل توجهي براي شخص ما به دنبال داشته باشد.

 

 

 

 

 

چند نکته براي طراحي بازي

 

 

بعد از شناسايي توانايي هاي فرزند خود،امکانات و قابليت هاي در دسترس و البته علايق خود و فرزندتان و در نظر گرفتن ابعاد مختلف رشدي فرزندتان، نوبت به طراحي بازي مي رسد اما از کجا مي توانيم ايده هايي براي طرح بازي هاي جديد پيدا کنيم؟ در اين زمينه شايد بد نباشد که کمي به مرور خاطرات خود بپردازيد. به عنوان مثال زماني که شما هم سن فرزندتان بوديد چه بازي هايي مي کرديد. علاوه بر اين ، اين روزها مي توانيد از کتاب ها، مجلات و يا اينترنت ايده هايي جديد براي بازي پيدا کنيد. گاهي نيز فعاليت هاي فرزند ما در مهد کودک و يا مدرسه مي تواند به ما در طراحي فعاليت هاي مناسب کمک کند. در کنار آن برنامه هاي کودک تلويزيون نيز مي تواند منبع به نسبت مناسبي باشد. اما اگر مي خواهيد بازي هاي به واقع جديدي طراحي کنيد، بهترين راه اين است که ذهن خود را آزاد کنيد و البته ذهن خلاق فرزندتان را نيز دست کم نگيريد.اما نکته ديگر در رابطه با طراحي بازي ها، شايد بد نباشد که گاهي بازي را وارد دنياي مسئوليت هاي خود و فرزندتان کنيد. به عنوان مثال بچه هاي کوچک علاقه خاصي به تقليد از کار بزرگ ترها دارند، نظافت خانه با همراهي فرزندتان در حالي که او هم دستمالي به دست دارد، مي تواند هم براي او جالب باشد و هم اين که شما به کارتان خواهيد رسيد، اما واقعيت اين است که جذابيت هيچ کدام از امور خانه براي بچه ها مانند آشپزي نيست.

و نکته آخر اين که در زمان اجراي بازي هم اگر نظم براي زمان بازي ها در نظر بگيريد، کارتان ساده تر مي شود و به قول معروف کم نمي آوريد. به عنوان مثال صبح بازي هاي فيزيکي، بعد از ناهار کاردستي و فعاليت هاي هنري، روزهاي فرد مسابقه و فعاليت هاي ورزشي و يا شب جمعه بازي هاي رايانه اي و... اگر برنامه بازي ها را در جايي بنويسيد بعد از چند هفته متوجه خواهيد شد که به عنوان مثال داشتن بازي مشترک براي سه روز در هفته بسيار آسان تر از آن چيزي است که در ابتدا تصور مي کرديد.

-

 

سپيده دانايي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...