رفتن به مطلب

رگهای حیات شهر را قطع نکنیم!


ارسال های توصیه شده

کارشناس حوزه‌ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رگهای حیات شهر را قطع نکنیم![/h]

زیست بوم: زهرا سادات منصوری کارشناس حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ گفت‌: رود‌ دره‌های تهران به عنوان شبکه‌ی حیات شهری تاثیر بسیاری در اکوسیستم شهری دارند،‌ این رگهای حیاتی مانند ریه‌های شهری، ‌نقش مهمی در فرایند تصفیه هواو توسعه‌ی طبیعت در دل بافت شهری تهران ایفا می‌نمایند.

 

 

 

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تاکید بر زیبایی رود ‌دره‌های تهران از حیث گردشگری اظهار داشت: این رود دره‌ها ضمن فراهم آوردن اتصال بافت و عرصه‌های طبیعی،‌فرصت منحصر‌بفردی در راستای ایجاد تعاملات اجتماعی و فضاهای پویای شهری می‌باشند،‌ از سوی دیگر نظم قرارگیری راستای شمالی جنوبی این رود ‌دره‌ها در کنار ساختار شرقی‌غربی دسترسی‌هایی نظیر رسالت و شهید همت، ‌شکل کالبدی شطرنجی را برای شهر فراهم آورده که امکان رویارویی بسیاری عرصه‌های محلی و شهری را میسر می‌کند.

 

 

وی افزود: ساخت و سازهای انجام شده بروی این رود دره‌ها و کانالیزه کردن و در برخی موارد بستن رویه ی بستر آنها و یا تغییر فرم طبیعی آنها باعث بروز اختلالاتی در این شریان‌های حیاتی شده است و باید به حل این چالش‌ها بپردازیم تا منبع تنفس شهری حیات دوباره بگیرد.

 

 

منصوری در ادامه گفت: شناسایی تهدیدها و پتانسیل‌های شهر تهران مرحله اول در برنامه‌ریز است، هفت رود دره اصلی تهران شامل وردآورد، ‌کن،‌ فرحزاد، ‌درکه، ‌دربند، دارآباد و سرخه حصار است که مطالعات مفصلی در خصوص حوزه‌ آبخیزداری آنها انجام گرفته است.

 

 

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در خصوص تدوین برنامه‌ی صحیح الگو‌ها و نمونه‌های مختلف بررسی شده است و موضوع ایجاد پویایی شهری و تعاملات اجتماعی مورد اهمیت قرارگرفته، در شهر تهران طراحی لبه‌های رودکناری بصورت انگشتان سبز شهری بصورت در هم آمیختگی عرصه‌های طبیعی و شهری با توجه به شرایط مورفولوژیک تهران بهترین الگوهای طراحی بوم‌گرا پیشنهاد شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...