رفتن به مطلب

اشتباه نکنید، این موجود مار نیست!+عکس


ارسال های توصیه شده

زیست بوم: پروانه مقلد داینستور داریوس بومی آمریکای مرکزی است و به خاطر شباهت فوق‌العاده پیله‌اش به سر مار معروف است.

 

 

 

این شما و این هم پروانه‌ای که از مار تقلید می‌کند.

 

 

24270_207.jpg

پروانه مقلد با نام علمی Dynastor darius از تیره فرچه‌پایان و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. این پروانه به‌خاطر شکل ظاهری پیله‌اش، دیگر حیوانات را به اشتباه می‌اندازد که با یک مار مواجه شده‌اند و همین باعث می‌شود پیله دست‌نخورده باقی بماند و پروانه سر فرصت از پیله بیرون بیاید.

 

 

24273_476.jpg

 

 

24272_397.jpg

 

 

24271_587.jpg

لینک به دیدگاه

ین نوع پروانه Dynastor Darius نام دارد که نخستین بار در سال ۱۷۷۵ کشف شد و بیشتر در مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می‌شود؛ کرم پیله‌ساز این نوع پروانه نیز با بدن سبز و کشیده و سرِ سیاه و مودار خود ظاهری بسیار غریب دارد. 2488295324.jpg هنگامی که این کرم وارد مرحله‌ی شفیرگی می‌شود (مرحله‌ای که طی آن از کرم پیله‌ساز به پروانه تبدیل خواهد شد)، شکل بسیار غیرمنتظره‌ای به خود می‌گیرد و با یکی از استادانه‌ترین تقلیدهای دیده شده در طبیعت رفته رفته به شکل یک مار در می‌آید. ۱۳ روز طول می‌کشد تا Dynastor به پروانه تبدیل شود و در طول این مدت شکل سر یک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را به خود می‌گیرد تا از شر درندگان در امان باشد. اما مسئله این است که اگر قرار باشد پیله در تمام این مدت در یک نقطه ثابت بماند، نقشه‌اش پس از مدت کوتاهی نقش بر آب خواهد شد؛ به این ترتیب در روند تکاملی خود ویژگی دیگری را کسب کرده و یاد گرفت که از ورای پوسته‌ی سخت پروتئینی خود نسبت به جهان بیرون واکنش نشان دهد و در صورت نیاز به شدت حرکت کند که برای یک شفیره ویژگی بسیار عجیبی است. «تقلید» هنگامی رخ می‌دهد که گروهی از ارگانیسم‌های مقلد به گونه‌ای تکامل می‌یابند که خصوصیات منتسب به یک گونه‌ی کاملاً متفاوت را از خود بروز دهند و به عنوان شیوه‌ای از استتار شناخته می‌شود. جانورانی که از روش استتار استفاده می‌کنند معمولاً شکل و حالت محیط پیرامونشان را به خود می‌گیرند یا به شیوه‌های دیگری خود را از بیننده مخفی می‌کنند. با وجود این که انسان‌ها تنها در تشخیص استتار به صورت دیداری موفق هستند اما جانوران مختلف از شیوه‌های دیگری مانند بویایی و شنوایی نیز برای استتار خود استفاده می‌کنند.

1434008789_paravanemari2.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...