رفتن به مطلب

لذت زندگی زناشویی در‌گروی بخشیدن همسر


ارسال های توصیه شده

لذت زندگی زناشویی در‌گروی بخشیدن همسر

 

 

خوب به این جملات توجه کنید ... انسان زمانی که فرد خطاکار را نمی‌بخشد تصور می‌کند که فرد خاطی از این نابخشودگی رنج می‌کشد، در حالی که این خود شخص است که بیش از فرد گناهکار در عذاب است. این رنج، زمانی مضاعف و آزاردهنده‌تر می‌شود که طرف مقابل، همسرمان باشد و او را بشدت دوست داشته باشیم. در واقع نبخشیدن کسی که دوستش نداریم به اندازه فردی که به او عشق می‌ورزیم و دل‌بسته‌اش هستیم برایمان آزاردهنده نیست.

 

شیوا شریعت‌پناهی، کارشناس‌ارشد روان‌شناسی با اشاره به این‌که بخشیدن، اشتباهات همسر باعث می‌شود که شخص بار دیگر امکان و فرصت لازم را برای دوست داشتن و علاقه به همسر کسب کند، می‌گوید: بخشیدن سبب می‌شود که بار دیگر عشق را به دیگری هدیه کنیم و در مقابل از عشق او بهره‌مند شویم. مادامی که در زندگی زناشویی قابلیت بخشیدن را نداشته باشیم، تمامی عوامل در روابط زناشویی محدود و محصور باقی می‌ماند. اعتیاد، خشونت، تنفر، بددلی، بدزبانی و در کل نداشتن تفاهم از عوارض نبخشیدن است .

 

به گفته شریعت‌پناهی اگر بدانیم که خطای همسرمان یا کسانی که در حق ما خطا کرده‌اند از روی غفلت و ناآگاهی آنان بوده، بخشیدن آنها سهل‌تر خواهد بود. بسیاری از مشکلات موجود در زندگی‌های مشترک در نتیجه نداشتن هماهنگی زن و شوهر و در نبود آگاهی و بینش رخ می‌دهد. همسران از روی غفلت کاری ناشایست انجام می‌دهند و دیگری به جای بخشیدن او، کاری بدتر از اولی انجام می‌دهد و در نهایت کار به بن‌بست می‌رسد. اگر زن و شوهر از انتظارات یکدیگر آگاه بوده و در برابر خطاهای هم تا حدودی بخشنده باشند و گذشت و صبوری پیشه کنند، به طور یقین به آرامش جسمی، روحی و خانوادگی خواهند رسید .

 

قدرت عشق را دست‌کم نگیرید !

 

این روان‌شناس درخصوص برخی همسران جوان امروزی که متاسفانه خودشان را در درون شان محبوس کرده‌اند و نمی‌دانند عشق را چگونه با دیگری تقسیم کنند، می‌گوید: از قوانین پایه زندگی زناشویی اشتراک عشق است که بیشتر همسران از آن خبر ندارند و خودشان را در چارچوب قوانینی که خودشان تدوین کرده‌اند، محصور می‌سازند و در نتیجه لذت زندگی تا پایان عمر را حس نمی‌کنند. در حقیقت زن و شوهر باید بدانند اگر بر اهمیت عشق و ارتباط عاطفی‌شان افزوده شود، همین نیروی عشق است که انسان را در کوره‌راه زندگی هدایت می‌کند .

 

به گفته شریعت‌پناهی نارضایتی زن و شوهرها نشانه توقع بیش از حد آنان از همدیگر است. اگر شما بتوانید بخشیدن را یاد بگیرید و همسرتان را مورد بخشایش قرار دهید می‌توانید در صورت بروز کدورتی والدین و حتی خودتان را نیز ببخشید.

این روان‌شناس تصریح می‌کند تصور این‌که در این زمانه هیچ خانواده‌ای در اثر متارکه جدا نشود یا برخی همسایگان و آشنایان از هم نفرتی در دل نداشته باشند شاید بعید به نظر برسد ولی با تلاش می‌توانیم این دنیا را با تفاهم و همدلی یکدیگر بسازیم. اگر عشق، دوستی، صلح، آرامش و بخشندگی، حقیقت مطلق زندگی ما شود دنیا و لحظات آن نیز به کام‌مان شیرین شده و به سوی صلح و صفا گام بر خواهیم داشت .

 

و اما آموزش چگونه بخشیدن

اگر والدین ما در دوران طفولیت در صورت بروز خطایی از جانب دیگران اقدام به بخشش می‌کردند بدون تردید ما نیز راه چگونه بخشیدن را از آنان یاد می‌گرفتیم و به سهولت یکدیگر و بخصوص همسران مان را مورد عفو قرار می‌دادیم .

شریعت‌پناهی ضمن اشاره به این موضوع می‌افزاید: اگر لذت بخشیدن را از والدین‌مان یاد گرفته بودیم، نه‌تنها خودمان انسانی بخشنده می‌شدیم بلکه به دیگران نیز آن را می‌آموختیم. در واقع والدین ما خودشان راه بخشودن را نمی‌دانستند و به ما هم نیاموختند در نتیجه ما رفتار منطقی در مقابل فرد خطا‌کار را نمی‌دانیم .

 

روان‌شناسان به لحاظ عاطفی بخشیدن را این طور تعبیر می‌کنند که اگر فرد خطاکار خطای مهمی را انجام نداده باشد، قابل بخشودن است مثلا اگر مردی برای دیر آمدنش دلیل منطقی داشته باشد زن آمادگی بخشش او را دارد، اما اگر کسی بی‌دلیل و بی‌منطق احساسات شما را جریحه‌دار کرده و روبه‌روی شما ایستاده است، این پیام‌ها را به او بدهید: «تو حق نداشتی این گونه رفتار کنی»، «رفتارت قابل قبول نیست»، «دوست ندارم تمام عمرم در ذهنیت مجازات کردن تو به سر ببرم»، «من علاقه‌ام را نسبت به شما از دست نداده‌ام» و «برای ایجاد اطمینان و اعتماد به تو بار دیگر وقت می‌گذارم.»

 

شریعت‌پناهی ادامه می‌دهد: زمانی که افراد از راه‌های بخشودن اطلاع داشته باشند و آن را هنگام بروز خطایی آشکار سازند، ناخودآگاه حس خواهند کرد که بار سنگینی از دوششان برداشته شده است و با بیان یک جمله ساده «تو را بخشیدم» همه چیز پایان خواهد یافت و انگار اتفاقی نیفتاده است. لازم است بدانید به صورت فطری، نیروی بخشودگی درون جسم و قلب همه ما انسان‌ها وجود دارد و ما این توان را باید مثل بقیه استعدادها به کار بگیریم .

شاید شروع کار کمی دشوار باشد و زمان زیادی ببرد که ما بخشیدن را فرا بگیریم، اما در طول زمان این ویژگی ملکه ذهن‌مان خواهد شد. به گفته این روان‌شناس استفاده از مهارت بخشیدن نیاز به زمان دارد نه این که امروز همسرمان را ببخشیم، ولی مدتی بعد دوباره او را متهم به انجام خطا کنیم و در رفتار دیروز و امروزمان تفاوتی ایجاد نکنیم . بهتر است در آغاز فراگیری، این جملات را تکرار کنید: «هیچ‌کس در دنیا کامل نیست به همین علت تو را می‌بخشم.»

 

شریعت‌پناهی با اشاره به این‌که، زمانی که افراد از تفاوت‌های فردی خود آگاه باشند متوجه می‌شوند که تفاوت‌ها در ظاهر افراد است و انسان از درون همان انسان است و برتری وجود ندارد، می‌گوید: البته در زندگی زناشویی انکار تفاوت‌ها درست نیست و درعوض باید به راه‌های ایجاد ارتباط‌های سالم مثل تفاهم، همکاری، احترام، به کارگیری راه حل، خلاقیت، حل مشکل، بخشودن و روابط فعال زناشویی متوسل شد.

فاخره بهبهانی

منبع: چاردیواری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...