رفتن به مطلب

بحث کنید اما ... بدون دلخوری


ارسال های توصیه شده

من و همسرم همدیگر را خیلی دوست داریم، سعی می‌کنیم به خواسته‌های هم توجه کنیم و خانواده‌های یکدیگر را هم دوست داشته باشیم و به آنها نهایت احترام را بگذاریم. مشکل خاصی در رابطه با هم نداریم و دلمان می‌خواهد بچه‌دار شویم، اما نگران هستم که نکند یک عادت بد اخلاقی که در خانه داریم باعث شود تا ارتباطمان خراب شود و فرزندمان آسیب ببیند. من و همسرم خیلی با هم جر و بحث می‌کنیم. در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی تا نحوه چیدمان منزل و تعیین مقصد سفرمان. البته کمتر کار به دعوا می‌کشد و اصولا بحث‌های طولانی و نهایت دلخوری و کمی سکوت و بعد دوباره همه چیز به حالت اول بر می‌گردد اما گاهی فکر می‌کنم ما بیش از حد با هم بحث می‌کنیم و این می‌تواند علامت خطر باشد. نگران زندگیمان هستم.

 

******

پاسخ مشاور: مشاجره و بگومگو میان تمامی زوجین وجود دارد. خوب است بدانید زوجینی که دعوا نمی‌کنند، بیشتر مورد نگرانی درمانگران هستند. در حقیقت این دست زوجین (مطابق با بررسی‌های بالینی و روان‌شناختی) آمار طلاق‌شان بیشتر از آنهایی است که با هم مشاجره می‌کنند. یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود زنگ خطر یک رابطه به صدا در بیاید، بی‌تفاوتی است اما جرو بحث همان‌قدر که برای رسیدن به تفاهم لازم است و با توجه به تفاوت‌های زنانه و مردانه طبیعی است، اگر بیشتر از حد مجاز شود مانند آلاینده‌های هوا نمی‌گذارد در خانه نفس بکشید. پس بدون این‌که نگران این مشکل باشید و گمان کنید که رابطه شما مشکلی دارد، به این فکر کنید که چگونه باید از مرزها عبور نکنید، زیرا بگو مگو زیر یک سقف کار عجیبی نیست، اما تفاوت زوج‌های موفق و ناموفق در نحوه مدیریت این بگومگوهاست. بگومگو بدون خشم و توهین آسیبی به بدنه رابطه نمی‌زند.

 

 

زوج‌های موفق روش گفت‌وگوی مثبت با یکدیگر را انتخاب می‌کنند. این زوجین سطح عصبانیت را همواره در درجه پایین کنترل می‌کنند و آموخته‌اند که از عباراتی با ملایمت استفاده کنند و از توهین و تحقیر یکدیگر خودداری می‌کنند. همچنین این دست زوجین روش کنترل خشم و عصبانیت را هم به خوبی آموخته‌اند عدم توافق‌ها را می‌پذیرند. زوجین شاد و با ارتباطات سالم، عدم توافق‌ها، گفت‌وگو کردن محترمانه درباره تفاوت‌ها و خودکنترلی را بخوبی آموخته‌اند. شما هم اگر می‌خواهید که زوج موفقی باشید باید مانند آنها عمل کنید. بحث کردن می‌تواند حتی به شناخت بیشتر هم کمک کند به شرطی که دنبال اثبات حرف خود به هر وسیله‌ای نباشید.

 

 

زوج‌های موفق، مشاجرات شان را با روش برد ـ برد خاتمه می‌دهند. راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان یک مشاجره را با عباراتی مثبت به پایان رساند. در حالت کلی زوجین سالم، بگومگو می‌کنند اما مشاجرات آنها از کنترل خارج نمی‌شود و با یک پایان خوش تمام می‌شود. به‌طوری که دوباره به سوی هم باز می‌گردند و باز هم دوستدار یکدیگر هستند. شما هم مانند زوج‌های موفق عمل کنید و اگر دلخوری هم در بحث و گفت‌وگو‌های‌تان پیش آمد، دلخوریتان را طولانی نکنید و خیلی زود به حالت اول برگردید. بحث کردن جای نگرانی ندارد اما از حد خارج شدن می‌تواند آسیب‌هایی به رابطه‌تان بزند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...