رفتن به مطلب

ترانسفورماتورهاي اندازه‌گيري


ارسال های توصیه شده

ترانسفورماتورهاي اندازه‌گيري

 

 

mxscehnt50npeipfqqe3.png

شناسايي و مشخصات كلي ترانسفورماتورهاي اندازه‌گيري

ترانسفورماتور اندازه‌گيري، يك وسيله‌ي الكتريكي است كه جريان و ولتاژ اوليه (پريمر) را با همان كيفيت فقط مناسب براي سنجش در دستگاه‌هاي اندازه‌گيري، دستگاه‌هاي كنترل و رله‌ها و وسايل حفاظتي به طرف ديگر (دومين يازكوندر) انتقال مي‌دهد.

سيم‌پيچي اولين (پريمر): سيم‌پيچي‌اي است كه براي سنجش ولتاژ و جريان به مدار اصلي متصل مي‌شود.

سيم‌پيچي دومين (زكوندر): سيم‌پيچي‌اي است كه به دستگاه سنجش، دستگاه كنترل و رله‌هاي حفاظتي و امثال آن متصل مي‌شود.

كلاس: عبارت است از خطاي سنجش دستگاه نسبت به حداكثر مقداري كه تحت شرايطي كه براي دستگاه مقرر گرديده است، مي‌سنجد. به طور مثال كلاس 0,5 يعني خطاي دستگاه از تجاوز نمي‌كند.

مقاومت خارجي نامي: عبارت است از كليه مقاومت‌ها (ائم از سيم رابط و دستگاه‌ها) كه در مدار سيم‌پيچي دومين (زكوندر) ترانسفورماتور جريان يا ولتاژ قرار مي‌گيرد و از اين دستگاه‌ها توان نامي گرفته مي‌شود و حد خطاي سنجش در ضريب توان تعيين‌كننده كلاس دستگاه مي‌گردد.

مقاومت خارجي: مقاومت خارجي در ترانسفورماتور جريان، مقاومت ظاهري است كه مقدار آن به اهم و ضريب توان طرف دومين مشخص مي‌شود و در ترانسفورماتورهاي ولتاژ برحسب زيمنس و ضريب توان مدار پيچك دومين (زكوندر) داده مي‌شود.

توان نامي: توان نامي در ترانسفورماتورهاي جريان عبارت است از حاصل‌ضرب مقاومت خارجي نامي در مجذور جريان نامي و در ترانسفورماتورهاي ولتاژ برابر است با حاصل‌ضرب مقاومت خارجي نامي در مجذور ولتاژ طرف دومين (زكوندر). توان نامي روي پلاك دستگاه برحسب VA حك مي‌شود. در ترانسفورماتورهاي جريان با چند هسته، توان هريك از هسته‌ها و در ترانسفورماتورهاي ولتاژ با چندين پيچك، توان هريك از پيچك‌ها جداگانه داده مي‌شود.

فركانس نامي: فركانسي است كه براساس آن ترانسفورماتور اندازه‌گيري، محاسبه شده است. اين فركانس برحسب Hz در پلاك دستگاه مندرج است.

نسبت تبديل نامي Kn : نسبت تبديل نامي در ترانسفورماتورهاي جريان، I1n : I2n و در ترانسفورماتورهاي ولتاژ U1n : U2n مي‌باشد و بر روي پلاك با همان نسبت (كوچك نشده‌) 100/5A و يا 6000/100V مشخص شده است.

 

متن کامل این مقاله را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...