رفتن به مطلب

کشت وکار زعفران (+دانلود پاورپوینت)


ارسال های توصیه شده

زمین مناسب کاشت زعفران: پیاز زعفران دارای غده (corm) می باشد و هر ساله زایش دارد پس زمین مورد نظر باید دارای خاک لومی ، لیمونی رسی و شنی باشد تا امکان تکثیر آنها براحتی امکانپذیر باشد. در زمینهایی با قابلیت نگهداری پایین آب، پیاز از حالت گرد به حالت کشیده و هویج مانند تغییر شکل خواهد داد و گلدهی آن کم می شود زیرا برای تامین آب مجبور به رشد طولی می گردد.

زمان کاشت زعفران: از اوایل مرداد تا مهرماه کشت پیازها انجام می شود.زعفران گیاهی است که ۴ تا ۷ سال اگر کشت شود نیاز به کشت مجدد ندارد…قبل از آماده کردن پیاز زعفران برای کاشت لازم است با مشاهده دقیق از عدم وجود کنه در اطراف پیاز اطمینان حاصل نمود.از کاربرد پیازهای مشکوک به انواع آلودگی های قارچی و پوسیدگی و با وزن کمتر از ۸ گرم پوک جدا خود داری شود.سن غده ها بیشتر از ۷ سال نباشد و قبل از کاشت پوسته های اضافی حذف گردند.در هر هکتار ۲تن غده نیاز است.قبل از کاشت برای ۱۰۰ کیلو پیاز حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم از سموم جیوه ای سرزان، تری تیزان و گرانوزال برای ضدعفونی استفاده گردد. ابتدا لازم است زمین مورد نظر را تسطیح نموده بطوری که کاملا یکنواخت باشد . به مقدار ۱۰-۱۵ تن کود گاوی پوسیده با ۱۰۰کیلو کود اوره در یک هکتار زمین پخش شود همراه با شخم. زمین را بعد از شخم دوم آبیاری کرده و بعد از چند روز با تراکتور شیارزنی کرده و اقدام به کرت بندی میکنیم. عمق کاشت پیازها ۲۰ سانتی متر و عرض کاشت ۲۵ سانتی متر میباشد. نوع کرت بندی به صورت جوی و پشته ای می باشد.

آبیاری: اولین آبیاری که قبل از کاشت انجام میگیرد دومین آبیاری قبل از محصولدهی و در اوایل آبان یا اواخر مهرماه انجام می گیرد سومین آبیاری در اوایل آذرماه و در پایان محصولدهی صورت می گیرد آبیاری چهارم در نیمه اسفندماه و آبیاری پنجم هم که به زرد آب معروف است قبل از زرد شدن علف زعفران. لازم به ذکر است که: شیوه آبیاری فوق در صورتی است که نزولات آسمانی چندان قابل توجه نباشد .

کود دهی زعفران: در آذرماه استفاده از کود ازته و در اواخر دی و بهمن و اسفند تعداد حداقل سه مرتبه با استفاده از کودهای مغذی به صورت محلول پاشی توصیه می شود.

زمان و طرز برداشت گلها: برداشت گل زعفران با دست انجام می گیرد. بهترین زمان برداشت: صبح خیلی زود و قبل از باز شدن غنچه ها است. قسمت قابل استفاده گلها میله سفید مادگی به همراه ۳ کلاله قرمز رنگ وسط گل است که با ناخن و به آرامی باید جدا شود و بعد به صورت دسته آنها را در جای خشک قرار داده تا خشک شوند.. از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گل حدود ۵ کیلو گل حاصل می شود و از این ۵کیلو گل یک کیلو زعفران خالص حاصل می شود. در پایان توصیه میشود که برای اطلاعات بیشتر کتاب زعفران دکتر محسن مافی را مطالعه فرمایید.

پسورد: www.noandishaan.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...