رفتن به مطلب

افسردگی، بیماری قلبی می آورد


ارسال های توصیه شده

در مواقع اضطراب و فشار‌های روانی بسیاری از اعضای بدن درگیر می‌شود و ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی شود، دست‌هایش بلرزد یا مشکلات گوارشی پیدا کند. یکی از اعضایی که در این میان دچار اختلال می‌شود، قلب است.

 

در مواقع اضطراب این تغییر در ساده‌ترین شکل، خود را به شکل تپش قلب نشان می‌دهد، ولی گاهی قلب قدرت تحمل تنش‌های روحی ـ روانی بیش از حد را ندارد و بی‌نظمی‌هایی در عملکرد آن مانند آریتمی قلبی یا حتی ایست و سکته قلبی ایجاد می‌شود. بعضی از بیمارانی که دچار اختلالات روحی ـ روانی مثل افسردگی هستند، بتدریج دچار بیماری قلبی می‌شوند. همچنین آمارها نشان داده 50 درصد از مرگ و‌ میرهای قلبی به دنبال تنش روحی رخ داده است.‌ افسردگی یکی از اختلالات روانی است که متاسفانه در جامعه ما هم شیوع زیادی دارد و عامل افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی است. اختلال افسردگی به 2 شکل مستقیم و غیرمستقیم باعث مرگ و میر زودرس بر اثر بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

افسردگی به‌طور مستقیم تغییراتی در ضربان و عملکرد قلب ایجاد می‌کند که توان انعطاف‌پذیری قلب در برابر فشارهای وارده را کمتر و آن را آسیب‌پذیرتر می‌کند. در شکل غیرمستقیم، افراد افسرده به سلامت جسمی خود توجه چندانی ندارند. مبتلایان به افسردگی بیشتر دچار افزایش وزن، قند و چربی خون هستند که همه آنها تاثیر نامناسبی روی سیستم قلبی و عروقی می‌گذارد و میزان سکته‌های قلبی را بالا می‌برد.

 

دکتر محمد اربابی

روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...