رفتن به مطلب

جشنواره کن 2015


ارسال های توصیه شده

درود

تو این تاپیک اخبار و اطلاعات جشنواره کن 2015 قرار میگیره

لازم به ذکره این جشنواره از چهارشنبه گذشته آغاز به کار کرده

:a030:

 

این هم پوستر جشنواره کن امسال که با ادای احترام به "اینگرید برگمن" بازیگر نامدار تاریخ سینما طراحی شده.

 

 

NF-News-Cannes68-Poster-Normal.jpg

لینک به دیدگاه

جشنواره کن چهارشنبه با نمایش فیلم «سرت را بالا بگیر» آغاز به کار کرد.این دومین بار بود که فیلمی به کارگردانی یک زن آغاز به کار جشنواره کن را کلید زد. این فیلم با استقبال بسیار خوب تماشاچیان روبرو شد، کاترین دونوو بازیگر این فیلم نیز نشان داد که در 71 سالگی هنوز از شهرت قابل توجهی برخوردار است، این مسئله را صدای تشویق‌ها حین ورود او به کاخ جشنواره تایید می‌کرد.

 

 

15-5-14-1242312_copy.jpg

در لیست مهمان‌های جشنواره نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد، ناتالی پورتمن نخستین فیلمش در مقام کارگردان را به جشنواره آورده است، نوامی واتس با فیلم «دریایی از درختان» به جشنواره آمده است، ایزابلا روسلینی که عکس مادرش اینگرید برگمن بر پوستر رسمی جشنواره نقش بسته است، رئیس هیات داوران بخش نوعی نگاه است. از دیگر افراد معروف حاضر در جشنواره امسال می‌توان جولیان مور را نام برد.

 

حال وهوای فرش قرمز چهارشنبه در کن شاد و فرح‌انگیز بود، قطعه‌هایی از بیتل‌ها و آهنگ معروف فارل ویلیامز «هپی» مهمان‌ها را در هنگام ورود به کاخ جشنواره همراهی می‌کرد. با وجودی که مسئولان جشنواره مخالفت خود را با سلفی گرفتن روی فرش قرمز اعلام کرده بودند، اما هر از گاهی می‌شد کسانی را دید که مشغول سلفی گرفتن هستند.

15-5-14-1859286%20%20copy.jpg

 

جولیان مور پیش از اکران فیلم افتتاحیه فرصتی به دست آورد تا روی صحنه به مهمانان خوش‌آمد بگوید. او امسال در جشنواره حضور یافته تا جایزه سال گذشته خود را دریافت کند، سال گذشته او نخل طلای بهترین بازیگر زن را بدست آورد، اما او زودتر از مراسم اعطای جوایز جشنواره را ترک کرده بود و موفق نشد جایزه خود را دریافت کند.

منبع: خبرآنلاین

لینک به دیدگاه

 

 

مرور خلاصه ای بر ۱۲ فیلم مهم که امسال در جشنواره کن در بخش مسابقه و خارج از آن به نمایش در می آیند.

 

 

ایمی - کارگردان: آصف کاپادیا

150513090714_2.jpg

این فیلم مستند در مورد ایمی واینهاوس خواننده بریتانیایی است که در سال ۲۰۱۱ و در سن ۲۷ سالگی در اوج شهرت درگذشت و از هم اکنون جنجال زیادی به پا کرده است.

 

این فیلم با کمک خانواده ایمی واینهاوس و با استفاده از عکس ها و ویدئوهای خانوادگی تهیه شده ولی پدر او اکنون با دیدن نتیجه نهایی فیلم را قبول ندارد و می گوید گمراه کننده است.

 

این مستند در یک نمایش ویژه نیمه شب در جشنواره کن اکران خواهد شد و یادواره‌ای است از یک استعداد درخشان در عرصه موسیقی و یک شخصیت پر جوش و خروش که خیلی زود از دنیا رفت.

 

آصف کاپادیا به خاطر دریافت جایزه بفتا برای فیلم مستندی با عنوان "سنا" در مورد ایرتون سنا قهرمان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک که در تصادف کشته شد،

 

شناخته می شود.

کارول - کارگردان: تاد هینز

150513090714_3.jpg

 

ماجراهای این فیلم که براساس داستانی به نام "قیمت نمک" به قلم پاتریسیا های اسمیت ساخته شده، در سالهای دهه پنجاه میلادی در نیویورک اتفاق می افتد و داستان دل باختن زنی جوان و کارمند فروشگاه‌های بزرگ به زنی مسن تر و مزدوج را بازگو می کند.

 

کیت بلانشت بازیگر برنده جایزه اسکار و رونی مارا هنرپیشه فیلم "دختری با خالکوبی اژدها" در نقش شخصیت های اصلی فیلم بازی می کنند.

 

این رمان عاشقانه به هنگام انتشار اولیه در دهه پنجاه به خاطر پرداختن به عشق همجنسگرایانه بین دو زن جنجال برانگیز شد ولی امروز به عنوان اثری ادبی نوآور و مرزشکن تلقی می شود.

 

کیت بلانشت در فیلم دیگری از تاد هینز با عنوان "من آنجا نیستم" محصول ۲۰۰۷ نقش باب دیلن را بازی کرده است.

 

پشت و رو - کارگردان: پیت داکتر

 

150513090714_4.jpg

 

این تازه ترین محصول انیمیشن شرکت فیلمسازی پیکسار است. در بخش رقابت های جشنواره کن شرکت ندارد ولی در این مناسبت برای اولین بار در سطح بین المللی اکران می شود.

 

ماجراهای داستان در ذهن یک دختر خردسال اتفاق می افتد و پنج احساس متفاوت: شادی، خشم، تنفر، هراس و اندوه هر کدام تلاش می کنند بر زندگی او غلبه پیدا کنند.

 

پیت داکتر قبلا انیمیشن های دیگری مثل "شرکت هیولاها" محصول ۲۰۰۱ و "بالا" محصول ۲۰۰۹ را ساخته است که موفقیت هنری و تجاری خوبی داشت و فیلم افتتاحیه جشنواره کن سال ۲۰۰۹ بود. این اولین موردی است که یک فیلم انیمیشن جشنواره را افتتاح کرده است.

 

در کنار آن یک انیمیشن کوتاه با عنوان "لاوا" به کارگردانی جیمز فورد مورفی نمایش داده می شود که داستان موزیکال و عاشقانه ای است که از جزایر گرمسیری و آتشفشان اقیانوس ها الهام گرفته است.

 

مرد غیرمنطقی - کارگردان: وودی آلن

150513090714_5.jpg

جشنواره کن عاشق کارگردانان مولف است و به وودی آلن علاقه ویژه ای دارد.

 

در فیلم جدید او به نام "مرد غیرمنطقی" خواکین فینیکس نقش یک استاد فلسفه را ایفا می کند که درگیر یک بحران خودشناسی است و اما استون در نقش دانشجوی جوانی است که به او شانس دیگری برای زندگی می دهد.

 

اما استون مسلما از همکاری با این کارگردان کهنه کار لذت می برد. او در فیلم دیگری از وودی آلن به نام "جادو در مهتاب" محصول ۲۰۱۴ بازی کرد. فیلم های سال های اخیر وودی آلن گاه موفق و گاه نه چندان موفق بوده اند. فیلم "جاسمین غمگین" محصول ۲۰۱۳ از موفق ترین آثار او در سالهای اخیر بود و کیت بلانشت به خاطر بازی در آن جایزه اسکار گرفت.

 

اما فیلم های دیگر او مثل "تقدیم به رم با عشق" (به عنوان کارگردان) محصول ۲۰۱۲ و یا "ژیگولوی تحلیل رفته" (به عنوان بازیگر) محصول ۲۰۱۳ چنین موفقیتی نداشتند.

 

خرچنگ - کارگردان: یورگوس لانتیموس

150513091423_1_624x351_s_nocredit.jpg

 

این کارگردان یونانی با فیلم قبلی خود، یک درام تیره به نام "دندان نیش" محصول ۲۰۰۹ طعم موفقیت را چشید و جایزه جشنواره کن برای آثار نو سینمایی را دریافت کرد.

 

فیلم جدید او به نام "خرچنگ" امسال در بخش رقابت های اصلی شرکت دارد.

 

ماجراهای فیلم در یک آینده نزدیک و تخیلی با فضایی به شدت استبدادی اتفاق می افتد که افراد تنها مجبور هستند زوج خود را در فرصت ۴۵ روزه اقامت در یک هتل پیدا کنند. هر کسی که موفق نشوند به حیوان تبدیل شده و به حیات وحش منتقل خواهند شد.

 

این فیلم در ایرلند فیلمبرداری شده و بازیگران سرشناسی مثل کالین فرل، ریچل وایس، بن ویشاو، الیویا کلمن و جان سی ریلی در آن بازی می کنند.

 

مکبث - کارگردان: جاستین کرزل

150513090714_6.jpg

 

در این فیلم مایکل فاسبندر نقش مکبث، پادشاه اسکاتلندی و نگون بخت داستانهای شکسپیر را ایفا می کند و ماریون کوتیار، دیوید تولیس و پدی کونسیداین او را همراهی می کنند.

 

جاستین کرزل، کارگردان استرالیایی به خاطر فیلم "شهر برفی" محصول ۲۰۱۱ که حکایت چندین قتل واقعی را بازگو می کند، به شهرت رسید.

 

شایعات می گویند که تمام بازیگران این فیلم به لهجه اسکاتلندی صحبت می کنند به غیر از ماریون کوتیار که لهجه فرانسوی خود را حفظ کرده و ظاهرا دلیلش این است که این شخصیت داستان مدتی در دربار پادشاهان فرانسه زندگی کرده است.

 

فیلمبرداری این فیلم سال گذشته در انگلستان و اسکاتلند انجام شد و در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت دارد.

 

مکس دیوانه: جاده خشم - کارگردان: جورج میلر

 

150513090714_7.jpg

این فیلم در حقیقت نسخه جدیدی به کارگردانی جورج میلر از مجموعه سه قسمتی مکس دیوانه است که تولید آن در سالهای دهه هشتاد مل گیبسون را به شهرت رساند.

 

در این فیلم تام هاردی بازیگر بریتانیایی نقش قهرمان داستان را ایفا می کند و در یک فضای تخیلی به جنگ یک دسته غارتگر خشن و تشنه خون می رود.

 

نقش شخصیت های دیگر فیلم را شارلیز ترون و نیکلاس هولت بازی می کنند.

 

قاعدتا این فیلم پر از صحنه های رانندگی سریع و مهیج، انفجار و بدل کاری‌های خیره کننده است.

 

دریای درختان - کارگردان: گاس ون سنت

150513090714_8.jpg

در این فیلم مرثیه گونه متیو مک کاناهی نقش یک آمریکایی را ایفا می کند که با هدف کشتن خودش به "جنگل خودکشی" در دامنه های کوه فوجی در ژاپن سفر می کند. او در آنجا با فرد دیگری که قصد خودکشی دارد، با بازی کن واتانابه آشنا می شود.

 

می شود انتظار داشت که این دو و بازیگر سوم فیلم یعنی نائومی واتس، بازی بسیار قوی ارائه دهند.

 

گاس ون سنت در جشنوار کن سابقه خوبی دارد و در سال ۲۰۰۳ به خاطر فیلمش به نام "فیل" جایزه نخل طلا را دریافت کرد. فیلم دیگر او با عنوان "آخرین روزها" محصول ۲۰۰۵ که پرداختی داستانی از زندگی یک خواننده راک شبیه به کرت کوبین است، در همان سال در بخش اصلی جشنواره کن شرکت داشت.

 

 

قصه‌ای از عشق و تاریکی - کارگردان: ناتالی پورتمن

150513090715_9.jpg

ناتالی پورتمن هنرپیشه آمریکایی با اولین ساخته خود به جشنواره کن می رود.

 

فیلمنامه آن براساس کتاب خاطرات یک نویسنده و روزنامه نگار اسرائیلی به نام آموس اوز و توسط خود پورتمن نوشته شده است.

 

کتاب "قصه ای از عشق و تاریکی" به ۲۸ زبان ترجمه و بیش از یک میلیون نسخه از آن فروش رفته است. آموس اوز از سال ۱۹۶۷ یکی از طرفداران تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل بوده است.

 

ناتالی پورتمن علاوه بر کارگردانی و نوشتن فیلمنامه، در این فیلم نقش مادر آموس اوز را بازی می کند که سال گذشته در بیت المقدس فیلمبرداری شد.

 

 

قصه قصه ها - کارگردان: ماتئو گارونه

150513090715_10.jpg

 

این کارگردان ایتالیایی به خاطر ساختن فیلم گانگستری "گومورا" محصول ۲۰۰۸ مورد ستایش قرار گرفت. این فیلم او جزو نامزدان دریافت جایزه نخل طلا جشنواره کن شد ولی در نهایت جایزه دوم جشنواره برای بهترین فیلم یعنی گران پری را دریافت کرد.

 

در سال ۲۰۱۲ نیز او با فیلم "واقعیت" در بخش رقابت های اصلی جشنواره کن شرکت کرد. این فیلم او به خاطر بازی یک گانگستر سابق که از سال ۱۹۹۱ به جرم قتل زندانی شده بود، بحث برانگیز شد.

 

فیلم جدید او "قصه قصه ها" از نظر تصویر پردازی بسیار باشکوه است و در حقیقت مجموعه ای از قصه های پریان است. در این فیلم بازیگرانی از جمله سلما هایک، جان سی ریلی، وینسنت کاسل و توبی جونز بازی می کنند.

 

 

آخرالزمان یاکوزا - کارگردان: تاکاشی میکه

150513090715_11.jpg

 

نمایش فیلم دیگری از تاکاشی میکه به نام "حفاظ پوشالی" در بخش رقابت های اصلی جشنواره کن سال ۲۰۱۳ بسیاری از منتقدان را تحت تاثیر قرار داد. تازه ترین فیلم او داستان انتقام گانگستری ژاپنی از رئیس خون آشام اوست.

 

تاکاشی میکه با آثار بسیار خشن خود مثل "آزمون بازیگری" محصول ۱۹۹۹ و "ایچی قاتل" محصول ۲۰۰۱ در خارج از ژاپن به شهرت رسید.

 

یکی از نقش های اصلی این فیلم را یایان روهیان بازی می کند که به خاطر بازی در فیلم "هجوم" محصول ۲۰۱۱ اندونزی، حتما برای طرفداران فیلم های ورزش رزمی شناخته شده است.

 

جوانی - کارگردان: پائولو سورنتینو

 

150513090715_12.jpg

فیلم دیگر پائولو سورنتینو با عنوان "زیبایی بزرگ" که تصویر دردناک و زیبایی از زوال مدرن شهر رم را ارائه می داد، به هنگام اکران اولیه در جشنواره کن سال ۲۰۱۳ تحسین فراوانی را برانگیخت.

 

این فیلم در آن سال جایزه اسکار برای بهترین فیلم به زبان غیرانگلیسی را دریافت کرد.

 

در فیلم جدید او به نام "جوانی" که دومین فیلم او به زبان انگلیسی است، مایکل کین نقش رهبر ارکستر بازنشسته‌ای را بازی می کند که از او دعوت می شود تا برای ملکه بریتانیا و همسرش برنامه اجرا کند.

 

بازیگران دیگر این فیلم عبارتند از پل دانو، ریچل وایس و هاروی کایتل.

 

منبع: بی بی سی

لینک به دیدگاه
e354b0970addf69e7dec83bec5e9d8ce_M.jpg

کافه سینما-ارغوان اشتری: سایت رسمی جشنواره فیلم کن گفت‌و‌گویی را با آِیدا پناهنده انجام داده که فیلمش ناهید در بخش نوعی نگاه است.

به گزارش سرویس سینمای جهان، سایت رسمی جشنواره می‌نویسد سینمای ایران برای نسل جدید فیلمسازان از جمله آِیدا پناهنده راه را باز می‌کند. پس از ده سال کار برای تلویزیون یا ساختن فیلم کوتاه و مستند، این فیلمساز جوان نخستین فیلم بلند خود ناهید را ساخته که داستان مادر مجردی است که مقابل ایده‌های از پیش تعیین شده جامعه می‌ایستد تا بتواند راحت عشق را بدست اورد.

چطور کار روی این فیلم را شروع کردی؟

سال‌های سال هربار که من و همکار فیلمنامه نویسم ارسلان امیری شروع به نوشتن می‌کردیم، یک زن جوان با پسر بی‌تربیت و سرکش او به ذهنمان هجوم می‌آورد و تلاش می‌کرد تا ما را وادار کند او را به داستان‌‌هایمان اضافه کنیم. هرگز داستان انطور ی که مایل بودیم پیش نمی‌رفت بنابراین ما از خیر داستان می‌گذشتیم. سرانجام به داستانی درباره این زن رسیدیم. هردوی ما بدون پدر، بزرگ شده بودیم. و شاهد تلاش‌های مادرمان برای اثبات خودشان به عنوان زنانی مستقل در جامعه سنتی ایران بودیم.

می‌توانید بگویید نحوه کارتان چگونه بود؟ وقتی سر صحنه بودی فیلمنامه را در اختیار داشتی؟

به محض اینکه نوشتن را شروع کردم می‌دانستم بهترین فصل داستان پاییز است، فضای ابری و خاکستری شهر انعکاس دهنده حالات درونی قهرمان من و دیگر شخصیت‌ها بایئ باشد و به غنای بصری فیلم کمک کند. باید به رنگ لباس‌های شخصیت‌ها دقت می‌کردم واز رنگ‌های سرد و خنثی استفاده می‌کردم تا بر تاثیر قرمز به عنوان رنگی سمبولیک تاکید به وجود بیایید.

لطفا کمی درباره بازیگرانتان توضیح بدهید.

ساره بیات (ناهید) بازیگر برجسته‌ای است که با نقشی که در فیلم جدایی نادر از سیمین ایفا کرد، شناخته شده است. نمی‌خواستم ساره با زن مظلوم جدایی نادر از سیمین ارتباطی پیدا کند. مدام به او می‌گفتم تو باید ساره قوی باشی! دنبال این باش. ساره بازیگر حساسی است که قادر است احساسات متفاوتی را بدون بیان کلامی از خود نشان بدهد. پژمان بازغی (مسعود) بازیگر ی باتجربه و پخته ای است. دوران فیلمبرداری به هوش و نبوغ او حسادت می‌کردم. او پیشنهاد‌ها و ایده‌های من را سریع می‌فهمید و بکار می‌برد. رابطه عاطفی‌اش با دیگر بازیگران هم خوب بود.

نظرتان نسبت به صنعت سینمای کشورتان چیست؟

در میان کشورهای خاورمیانه ایران تنها کشوری است که سینمایش را به دنیا صادر می‌کند. کیارستمی، فرهادی، بنی اعتماد و بسیاری دیگر نقش بزرگی در پهناور کردن مرزهای فرهنگی ما داشته‌اند. ما نمی‌توانیم به راحتی امریکایی‌ها یا اروپایی‌ها فیلم بسازیم. چون‌‌ همان بودجه را در اختیار نداریم. دستمان بسته است این مانع محقق شدن ارزوهای ما می‌شود.

شما در کارتان از چه منابعی تاثیر هنری می‌گیرید؟

در تمام فیلم‌هایی که ساخته‌ام بزرگ‌ترین منبع الهام من خود زندگی بوده است. منبع دیگری هم هست که بدون آن زندگی‌ام معنایی نداشت: ادبیات. من فیلم‌های تارکوفسکی، برگمان، کیارستمی، عیاری، ازو، میزوگوچی، کوروساوا، بیلی وایلدر، جین کمپیون، کوبریک و فرانسیس فورد کاپولا را بار‌ها و بار‌ها تماشا کرده‌ام.

می‌توانید از پروژه بعدیتان برای ما بگویید.

فیلمنامه‌ای که دارم رویش کار می‌کتم درباره عشق و دو زن از دو نسل مختلف است، یکی به نفع دیگری کنار می‌رود. بیشتر یک فیلم روان‌شناسانه است تا یک فیلم اجتماعی باشد.

 

ارغوان اشتری/کافه سینما

لینک به دیدگاه

dbce9bd2c853c17ad0958c34737ee724_M.jpg

کافه سینما-جشنواره کن: امروز در جشنواره فیلم کن، مدمکس: جاده خشم به کارگردانی جرج میلر به نمایش درآمد و بازیگران فیلم از جمله شارلیز ترون و تام هاردی در این نمایش حضور داشتند. مدمکس خارج از بخش مسابقه است.

به گزارش سرویس سینمای جهان کافه سینما داستان در آینده نزدیک درسیاره زمین روی می‌دهد. انسانیت از بین رفته و مردم برای مایحتاج اولیه خود باید بجنگند. دو شورشی به نام‌های مکس (تام هاردی) که باید با غم از دست دادن زن و فرزندش کنار بیایید و زنی به نام فوریوسا (شارلیز ترون) به همدیگر برمی خورند، زن امیدوارست با گذشتن از صحرا به زادگاهش باز گرددو...

در سایت متاکریتیک امتیازی که به فیلم داده شده ۹۱ است.

منتقد سایت راجر ایبرت، برایان تالریکو می‌نویسد: «مدمکس از نخستین نما با انرژی فیلمساز کهنه کاری پیش می‌رود که بهترین کارش را ارایه می‌کند، و ما را بدون جلوه‌های ویژه سخیف و شخصیت‌های پرداخت نشده با داستان به پیش می‌راند، جلوه‌های ویژه سخیف و شخصیت‌های پرداخت نشده ویژگی‌های تعریف شده فیلم‌های پول پاروکن تابستانی است.»

کنت توران از (لس انجلس تایمز) عقیده دارد که: مدمکس زبان شما را بند خواهد آورد. چراکه نمی‌توانست مناسب‌تر از این باشد. کلمات نمی‌تواند حق مطلب را ادا کنند زمانی که قرار است به این دنیای پسا آخر الزمانی بپردازیم....

این درحالی است که منتقد اسکرین دیلی تیم گریرسان فیلم را چندان نپسندیده و از ۱۰۰ به فیلم نمره ۷۰ را داده است. از روز چهاردهم ماه می‌ مدمکس به صورت گسترده نمایش عمومی‌اش آغاز می‌شود.

کافه سینما

لینک به دیدگاه

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

"دریایی از درختان" اولین فیلمی که در جشنواره‌ی امسال توسط مخاطبان هو شد!

3187415_563.jpgبه گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، فیلم «دریایی از درختان» ساخته‌ی گاس ون سنت اولین فیلمی بود که امسال توسط مخاطبان هو شد.

 

 

این در حالی است که منتقدان این امر را غیر معمول نمی‌دانند و می‌گویند کاملاً طبعی است؛ وقتی مردم فیلم را دوست ندارند آن را تشویق نمی‌کنند و به نشانه‌ی اعتراض آن را هو می‌کنند.

 

 

در این درام ستارگان سینما چون نائومی واتس و مک کانهی که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار هم بوده، ایفای نقش کردند.

 

 

این در حالی است که فیلم دیوید لینچ در سال 1990با نام «یک وحشی در قلب» هم با این صحنه مواجه شد و توسط مخاطبان هو شد اما در نهایت جایزه‌ی نخل طلا را از آن خود کرد.

 

 

فیلم‌های ون سنت، کارگردان موفق سینما در سالهای قبل در جشنواره کن حضور داشته است که از بین آنها می‌توان به فیلم «فیل»، «پارک پارانویایی» و «بی قرار» اشاره کرد.

 

 

فیلم «فیل» وی در سال 2003 موفق به کسب نخل طلا شد و وی به عنوان بهترین کارگردان جایزه گرفت.

 

 

«دریایی از درختان» داستان یک مردی است که مستعد خودکشی است و بعد از مرگ همسرش به جنگلی می‌رود و با یک مرد ژاپنی که او نیز راه خود را گم کرده است مواجه می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

حرف‌ها و واکنش جالب متیو مکانهی درباره فیلم هو شده‌اش در جشنواره کن "دریای درختان" و واکنش منتقدان: «چیزهایی را که می‌بینم از منطق من خارج است، کار خداست»

 

 

98fac4fc29660ab9764bdf8269c72d45_M.jpg

کافه سینما-ارغوان اشتری-سرویس سینمای جهان: متیو مکانهی از فیلمش دریای درختان ساخته گاس ون سانت دفاع کرد که یک درام معنوی است و جمعه زمان نمایش‌اش از سوی تماشاگران هو شد. و مطبوعات حسابی از خجالت فیلم درآمد.

به گزارش سرویس سینمای جهان کافه سینما، مکانهی که در کنفرانس مطبوعاتی شرکت جسته بود به واکنش تند تماشاگران با بزرگواری پاسخ داد.

 

او گفت: «همانقدر که هرکسی تشویق می‌کند حق هو کردن دارد. من از اینکه در کن هستم خوشحالم. فیلم را دوست دارم. روزی که شنیدم فیلم در بخش مسابقه پذیرفته شده، خیلی خوشحال شدم. هیجان انگیز است که برای حمایت از فیلم آمدم و همراه چنین افرادی آمدم.این تجربه معرکه و مثل دسر شیرین بود. باقی‌اش مهم نیست. الان اعلام می‌کنیم که متشکریم ما را پذیرفتید. ما لذت بردیم.»

 

اما کارگردان دریای درختان گاس ون سانت چهره گمنامی برای جشنواره فیلم کن نیست،، "فیل" در ۲۰۰۳ نخل طلای کن را برد. فیلمی که متاثر از زندگی کرت کوبین به نام آخرین روز‌ها ساخت در کن رونمایی شد. همینطور فیلم بی‌قرار.

داستان فیلم دریای درختان درباره آرتور برنان (متیو مک‌کانهی) است که راهی جنگل معروف و اسرار‌آمیزی به نام «دریای درختان» در ژاپن می‌شود. آرتور که این مکان را بهترین جا برای خودکشی می‌داند تصمیم می‌گیرد به زندگی خود خاتمه بدهد. اما پیش از آن با مردی ژاپنی (کن واتانابه) آشنا می‌شود که مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد. منتقدان ابدا فیلم را نپسندیدند. خود گاس ون سانت اعتقاد دارد که دریای درختان برای مخاطب شرقی جذاب‌تر است.

مکانهی هم می‌گوید: «داستان برای من منطقی است. من با آدم‌های ارتباط داشته‌ام که دیگر در میان ما نیستند.»

 

«به اعتقاد من داستان در تایید زندگی است. رسیدن به این نقطه سخت است. واقعا به طول سفر این شخصیت و وسعت این شکست علاقه‌مند شدم.»

 

مکانهی که در سخنرانی خود روی سن اسکار ۲۰۱۴ از خدایی که بالای سر خانواده‌اش همیشه بوده تشکر کرده بود، درباره فیلم تازه‌اش گفت: با این مساله که شخصیت ارتور آرام آرام پذیرفت با منطق نمی‌تواند به رویدادهای رازآلود زندگی پی ببرد، همذات پنداری کرده است.

 

«شخصا هم شیفته منطق هستم و هم علم. و زندگی را یک طی وطریق معنوی می‌دانم. و خیلی عقیده دارم که خودمان زندگی را می‌سازیم. ما معمار زندگی خود هستیم. در عین حال می‌دانم فیلمنامه زندگی‌ام را من ننوشته‌ام. می‌دانم همشه اتفاق‌های می‌افتد که از کنترل ما خارج است. برای من همیشه تصادف‌هایی پیش می‌آید. و چیزهایی را می‌بینم که کار انسان نیست وابدا با منطق سازگار نیست. از اختیار من خارج است. کار شخصی دیگر یا وجود دیگری است. از نظر من کار خداست.»

 

ارغوان اشتری/ کافه سینما

جشنواره کن

اردی‌بهشت ۱۳۹۴

لینک به دیدگاه

ynoc0tbl7f5t.jpg

کافه سینما- جشنواره کن: همانطور که پیش تر در کافه سینما خواندید و دیدید، عوامل فیلم ناهید، تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره کن، روز گذشته روی فرش قرمز جشنواره حضور یافتند. در ادامه تصاویر تازه ای از ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده و آیدا پناهنده را در جشنواره کن مشاهده می کنید:

 

8wcbo9wtxzph.jpg

 

23db7b3e37le.jpg

 

d3doiexdupn0.jpg

 

کافه سینما

لینک به دیدگاه
6102cb359799f48eba860386202477b1_M.jpg

کافه سینما-جشنواره فیلم کن: دیروز در کن دو فیلم از بخش مسابقه به نمایش درآمد، جوانی ساخته پائولو سورنتینو و کوه‌ها شاید حرکت کنند ساخته جیا ژانکه.

به گزارش سرویس سینمای جهان، در جوانی بازیگران مطرحی مانند مایکل کین، جین فاندا، هاروی کایتل نقش آفرینی می‌کنند. مایکل کین ۸۲ ساله در جوانی که یکی از مدعیان کسب نخل طلا است، نقش رهبر ارکستری بازنشسته را دارد که همراه با دخترش و دوست او در هتلی در کوه‌های آلپ در تعطیلات به سر می‌برد. در جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش فیلم مایکل کین اعتراف کرد که پس از پنجاه سال به کن برگشته است.

 

«من پنجاه سال پیش با فیلمی به نام الفی به کن آمدم. الفی جایزه برد اما من هیچی نگرفتم. بنابراین دیگر نیامدم. فکر می‌کردم این همه راه بیخودی به کن نخواهم آمد. اما این دفعه آنقدر فیلم را دوست دارم که بیخودی به هر جایی خواهم رفت.»

او در ادامه عنوان کرد که تنها گزینهٔ ایفای نقش آدم‌های پیر، ایفای نقش مردگان است. من خیلی باهوش بودم که نقش آدم‌های پیر را انتخاب کردم فکر می‌کردم ایده بهتری است.»

 

هاروی کایتل ۷۶ ساله نقش کارگردانی را در جوانی ایفا می‌کند که دوران اوجش به سر رسیده است. همینطور جین فاندای ۷۷ ساله نقش زنی را دارد که روزگاری الهام بخش او بوده و به یکی از فیلم‌های کایتل پشت کرده است.

جین فاندا گفت که از بازیگری لذت می‌برد. فاندا درباره پیام فیلم اعتقاد داشت که: «اگر شما در زندگی اشتیاق داشته باشی در فکرت جوان و پرشور باقی می‌مانی که‌‌ همان روحیه است.»

 

جوانی با واکنش مثبت منتقدان روبه رو شد اما بودند منتقدانی که فیلم را نپسندیدند. یکی از آن‌ها پیتر بردشاو از گاردین است که فیلم را اثری کوچک نامید.

کافه سینما

اردی‌بهشت ۱۳

لینک به دیدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در بخش نگاه خاص [نوعی نگاه] شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن برنده جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین فیلم اول موسوم به استعداد آینده Prix de l'Avenir شد.

به گزارش آنا، جایزه ویژه استعداد آینده Prix de l'Avenir به طور مشترک به فیلم «ناهید» از ایران و فیلم «تک پریدن به دوردست» (یا «ماسان» Masaan) به کارگردانی نیراژ گایوان محصول مشترک هند و فرانسه تعلق گرفت.

فیلم «قوچ» (Hrútar یا Rams ) به کارگردانی گریمور هاکونارسون از ایسلند برنده جایزه بهترین فیلم این بخش شد. این فیلم داستان دو برادر دامدار را در منطقه‌ای دوردست در ایسلند روایت می‌کند که چهل سال است با یکدیگر قهر کرده‌اند و یک کلمه میان آنها رد و بدل نشده است.

جایزه ویژه هیأت داوران را «آفتاب ظهر» به کارگردانی دالیبور ماتانیک از کرواسی دریافت کرد. این فیلم بر محور سه داستان عاشقانه در سه دهه در روستاهای بالکان بنا شده است.

کیوشی کوروساوا، پسر فیلم‌ساز 60 ساله نامدار ژاپنی که برای آثار ترسناکش شهرت دارد و نسبتی با آکیرا کوروساوای فقید ندارد، برای «سفر به ساحل» جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه خاص را دریافت کرد.

جایزه استعداد بخش نگاه خاص به کورنلیو پوررومبیو رومانیایی برای «گنج» تعلق گرفت.

فیلم «تک پریدن به دوردست» (یا «ماسان» Masaan) به کارگردانی نیراژ گایوان از هند همچنین برنده جایزه فیپرشی منتقدان بین‌المللی جشنواره کن شد. جایزه اکومنیکال ویژه هیأت داوران نیز به «دام» (یا «تکلاب» Taklub ) تعلق گرفت. این فیلم فیلیپینی را که به زیر و رو شدن زندگی قهرمانانش در توفانی سهمگین در شهر تکلابان فیلیپین می پردازد، بریلانته مندوزا کارگردانی کرده است که پیش از این در سال‌های 2008 و 2009 با فیلم‌های «سِربیس» و «کیناتای» نامزد نخل طلای کن بوده و در سال‌های 2009 جایزه بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی را برای ساختن «کیناتای» دریافت کرده است.

گزارش از: یاسین محمدی-ساسان گلفر

کافه سینما

لینک به دیدگاه

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن برندگان خود را شناخت.

به گزارش مووی مگ به نقل از مهر، این مراسم برندگان خود را به این ترتیب معرفی کرد:

بهترین فیلم کوتاه: امواج ۹۸ ساخته علی داغر

این فیلم کوتاه لبنانی برنده جایزه نخل طلا شد. این فیلم درباره زندگی در دوره دبیرستان در حومه شهر در بیروت است.

برنده دوربین طلا: سزار اسه ودو برای فیلم «سرزمین و سایه»

این جایزه که به فیلم اول هر یک از بخش‌های رقابتی، دوهفته کارگردانان یا هفته منتقدان اهدا می‌شود به فیلم سزار اسه ودو تعلق گرفت که داستان یک کشاورز سالخورده است که به خانه باز می‌گردد تا از پسر بیمارش در روزهای آخر زندگی‌اش مراقبت کند.

برنده جایزه سناریو : مایکل فرانکو برای «مزمن»

جایزه بهترین فیلمنامه به نویسنده و کارگردان فیلم «مزمن» یعنی مایکل فرانکو اهدا شد. به این ترتیب دیگر امید تیم راث برای بردن جایزه بهترین کارگردان نقش بر آب شد زیرا کن به هر فیلم یک جایزه می‌دهد. در این فیلم تیم راث در نقش پرستاری بازی کرده که با بیمارانش رابطه‌ای نزدیک برقرار می‌کند.

جایزه بهترین بازیگر زن: رونی مارا برای «کارول» و امانوئله برکوت برای «شاه من»

رونی مارا به صورت مشترک این جایزه را با امانوئله برکوت دریافت کرد. برکوت روی صحنه گریه کرد. خیلی‌ها «کارول» را به عنوان برنده امسال کن پیش بینی کرده بودند.

برنده جایزه بزرگ ژوری: یورگوس لانتیموس برای «خرچنگ دریایی»

سومین جایزه کن به یورگوس لانتیموس برای «خرچنگ دریایی» یا «لابستر» رسید. قصه‌ای وحشی از عشق و تنهایی. این فیلم در همه فهرست‌های پیش بینی برنده جوایز امسال بود.

جایزه بهترین بازیگر مرد: ونسان لیندون برای «اندازه یک مرد»

لیندون در این فیلم در نقش مردی بازی کرده که سعی دارد تا به دنبال از دست دادن شغلش در کارخانه، خانواده‌اش را حفظ کند. این فیلم نمایشی شجاعانه از لیندون به عنوان یک بازیگر است. او در این فیلم وزن کم کرد؛ فیلمی که به نوعی یادآور فیلم «دو روز و یک شب» برادران داردن بود.

برنده بهترین کارگردان : هو سیائو-سین برای «قاتل»

کارگردان تایوانی جایزه بهترین کارگردانی را از آن خودش کرد. این فیلم که اولین فیلم او در هشت سال اخیر است، داستان یک زن جوان را بیان می‌کند که با قاتلی قرار دارد. این فیلم ، فیلم مورد علاقه بسیاری از منتقدان بود.

برنده جایزه بزرگ: لاسلو نمس برای «پسر سائول»

جایزه نقره کن به «پسر سائول» رسید. تحسین شده‌ترین فیلم در بخش رقابتی از سوی منتقدان. این فیلم نگاهی به زندگی در آشویتس است و مخاطب را به اتاق‌های گاز و گورهای کشته شدگان مى برد.

برنده نخل طلا: ژاک اودیار برای «دپان»

نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۵ به «دپان» فیلم ساخته ژاک اودیار رسید. فیلمی تحقیقی درباره مهاجری از ببرهای تامیل که سعی می‌کند تا زندگی جدیدی در فرانسه برای خودش بسازد. این کارگردان در سال ۲۰۰۹ نیز برای «زنگار و استخوان و پیامبر» جایزه بزرگ ژوری را برده بود. فیلم امسال او از سوی منتقدان به قدرت فیلم آن سال ارزیابی نشده بود

منبع: مووی مگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...