رفتن به مطلب

نظامنامه آموزش یگان حفاظت محیط زیست


*atefeh*

ارسال های توصیه شده

[h=1]نظامنامه آموزش یگان حفاظت محیط زیست[/h]

آموزش به‌معنای کلی آن به‌عنوان مهم‌ترین پایه در توسعه با محوریت انسان مطرح می‌شود و ابزاری کلیدی برای فراهم آوردن تغییر در رفتار و به‌طور کلی شیوه زندگی است تا براساس آن جوامع بتوانند به پایداری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌بومی و سیاسی دست یابند.

23573_315.jpgزیست بوم/حمیدرضا خیلدار*: آموزش به‌معنای کلی آن به‌عنوان مهم‌ترین پایه در توسعه با محوریت انسان مطرح می‌شود و ابزاری کلیدی برای فراهم آوردن تغییر در رفتار و به‌طور کلی شیوه زندگی است تا براساس آن جوامع بتوانند به پایداری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌بومی و سیاسی دست یابند.

 

 

آموزش همچنین مهم‌ترین وسیله برای حل مشکلات محلی و جهانی به حساب می‌آید و یادگیری که هسته اصلی فرآیند آموزش است باید به روشنی در رفتار افراد انعکاس یابد. امروزه مدیریت راهبردی (فرماندهی) به مفهوم واقعی کلمه نیازمند دانش، نظام‌مندی، همزمانی و هوشمندی بوده و حیات موثر سازمان‌ها از طریق کارآیی مدیران و کارکنان آموزش دیده، ماهر، خلاق و توانا میسر می‌شود. 

 

 

بر همین اساس، از بدو تشکیل یگان حفاظت در سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر فرماندهی این یگان به منظور ارتقای بینش، تربیت و آموزش نظام‌مند پرسنل یگان حفاظت متناسب با ماموریت‌های سازمانی، نظام جامع آموزش یگان حفاظت را تهیه و جهت تصویب به معاونت آموزش و پژوهش سازمان ارائه نمود که با نگاه ویژه و مثبت آن معاونت و همکاری دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی به تصویب رسید. از ویژگی‌های این نظام می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: آماده‌سازی علمی وعملی پرسنل یگان حفاظت، ایجاد انگیزه در نیروهای یگان حفاظت جهت طی مراحل ارتقا و انجام امور محوله و کاهش خطای انسانی یگان در محیط زیست.

 

 

در این خصوص پرسنل یگان پس از طی دوره‌های فوق توانمندی‌های زیر را ایفا و کسب خواهند کرد: در زمینه مسائل اجتماعی و خانوادگی از طریق آموزه‌های دینی مهارت‌های لازم را کسب می‌نمایند، با اخذ آموزش‌های انتظامی و زیست‌محیطی مهارت‌های تصمیم‌گیری، مدیریت  انتظامی و زیست‌محیطی، کنترل خشم و مقابله با استرس آشنا می‌شوند، با اصول گشت‌زنی و روش‌های بازرسی خودرو و اماکن متخلفین و دستگیری و بازداشت آنان در حوزه استحفاظی آشنا می‌شوند و با آئین نگارش قضایی آشنا و مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب می‌کنند. نظام جامع آموزش یگان جهت تمامی پرسنل یگان اعم از محیط‌‌بان، تکنسین، کاردان، کارشناس، رئیس شهرستان و فرمانده یگان شهرستان و استان  لازم‌الاجراست.

 

 

این نظام به طور کلی شامل دو بخش طولی و عرضی است: دوره‌های طولی، دوره‌های آموزشی است که جهت آگاهی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در پرسنل یگان به منظور آماده‌ کردن آنان برای انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی در طول دوران خدمت و به‌صورت هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. دوره‌های عرضی، دوره‌های آموزشی است که جهت ارتقای سطح دانش و استفاده از فن‌آوری روز و افزایش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای پرسنل یگان در هر سال و با توجه به نیازهای شغلی یگان حفاظت از سوی فرماندهی یگان حفاظت پیشنهاد و اجرا می‌شود. بر همین اساس در سال جاری و از اواخر مهرماه دوره آموزش جامع محیط بانان کشور در دانشگاه محیط زیست آغاز می‌شود.

 

 

* فرمانده یگان حفاظت محیط زیست

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...