رفتن به مطلب

کرنش سنج


karami

ارسال های توصیه شده

Strain Gauge

 

کرنش سنج های مقاومتی که ایده ی آنها بر اساس تغییر مقاومت بر اثر اعمال نیرو است ، در واقع لایه های بسیار نازکی از سیم های مقلومتی است. با اعمال نیرو، طول و سطح مقطع سیم تغییر می کند و این تغییرات با نیروی اعمالی رابطه دارند. به این ترتیب با اعمال نیرو و ایجاد این تغییرات، مقاومت کرنش سنج تغییر می کند ومقدار نیرو را از این طریق می توان بدست آورد. معمولا اثر این تغییر مقاومت را از طریق پل وتسون به ولتاژی برای اندازه گیری تبدیل می کنند. در زیر ساختار کلی سنسور و کاربرد آن را مشاهده می کنیم.

 

5.bmp

 

 

6.bmp

 

 

7.bmp

 

 

 

با استفاده از مدار زیر اثر دما بر اندازه گیری را می توان تا حد زیادی کاهش داد. به این صورت که یکی از دو کرنش سنج فقط در مقابل تغییر دما و دیگری هم در مقابل دما و هم نیرو واکنش نشان می دهد و با استفاده از تفاضل بین این دو می توان نیرو را با حذف اثر دما بدست آورد.

 

8.bmp

 

10.bmp

لینک به دیدگاه

اجزاء یک کرنش سنج

 

HowPic44-Strain%20Gauge.gif

 

تغییرات مقاومت کرنش سنج ها را به راحتی و با دقت زیاد می توان به کمک یک مدار پل وتستون)(Wheatstone Bridge با چهار کرنش سنج (مدار پل کامل)، سه کرنش سنج (مدار سه چهارم پل )، دو کرنش سنج (مدار نیم پل)، یا یک کرنش سنج (مدار یک چهارم پل) اندازه گیری کرد. حساسیت پل کامل چهار برابر بیشتر از پل یک چهارم پل است و بیشتر کاربرد دارد.

 

HowPic15.jpg

 

SG-002.gif

 

 

مدار پل وتستون

 

 

 

 

 

 

 

زمانی که کرنش سنج تحت تاثیر نیرو یا تنش قرار میگیرد، مقاومت آن تغییر کرده و پل از حالت تعادل خارج می شود. در این حالت خروجی پل متناسب با مقدار نیرو یا تنش وارده خواهد بود.

لینک به دیدگاه

کرنش سنج

دانلود اسلایدی اموزش درمورد اندازه گیری وکرنش سنج

امیدوارم استفاده لازم رو ببرید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...