رفتن به مطلب

دانشگاه‌های بی‌سرپرست و سه‌شنبه‌های بی‌سرانجام!


ارسال های توصیه شده

با وجود برگزاری جلسات مختلف شورایعالی انقلاب فرهنگی؛

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

داستان تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه‌ها آنقدر طولانی شده که به نظر می‌رسد، وزارت علوم و دولت حتی با وجود نارضایتی برخی از سرپرستان هنوز هم عزمی برای رفع این مشکل ندارند.

3166081_662.jpgبه گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در حالی چندین دانشگاه بزرگ کشور از مدت‌ها پیش با حکم سرپرستی اداره می‌شوند که نه از وزارت علوم خبری برای خروج این دانشگاه‌ها از بلاتکلیفی به گوش می‌رسد و نه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی صدایی بیرون می‌آید.

 

 

درحال حاضر حدود 30 دانشگاه کشور با حکم سرپرستی اداره می‌شوند و این سرپرستان نيز با احکام وزرای مختلف علوم و سرپرستان این وزارتخانه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون منصوب شده اند. قرار بود وضعیت این افراد پس از ثبات در مدیریت وزارت علوم مشخص شود، اما هنوز ماجرای دنباله دار تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه‌های کشور ادامه دارد.

 

 

دانشگاه های تهران و خوارزمی در وزارت علوم را شاید بتوان دانشگاه های رکورددار در اداره با حکم سرپرستی در دولت یازدهم نام برد و دانشگاه فرهنگيان در آموزش و پرورش نيز جزء اين ركورداران هستند که گویا عزمی برای تعیین تکلیف وضعیت آنها در وزارت علوم و دولت وجود ندارد.

 

 

ماه‌هاست جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود و هنوز هم جامعه دانشگاهی منتظر هستند تا وضعیت سرپرستان دانشگاه ها در این جلسات تعیین شود، اما همچنان جلسات دو ههفته یکبار سه‌شنبه‌ها پشت سر هم می‌آید و می رود و خبری از بررسی صلاحیت و تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه ها نیست.

 

 

حجت الاسلام محمديان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در آخرين روزهاي پاياني سال 93 در خصوص وضعيت بررسي پرونده سرپرستان دانشگاه‌ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: وضعیت بررسی سرپرستان دانشگاه تهران و فرهنگیان باید از سوی رئیس جلسه شورای عالی انقلاب فرهگی مطرح شود و تا کنون اين موضوع در دستور کار قرار نگرفته است و تا وقتی که اینچنین باشد نیز نمی‌توان اظهار نظر كرد.

 

 

وی در خصوص دانشگاه فرهنگیان نيز گفت: این دانشگاه وضعیت مشابه دانشگاه تهران را دارد و باید از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار شورا قرار گیرد.

 

 

پس از انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، وی جعفر میلی منفرد را به عنوان وزیر علوم پیشنهادی به مجلس معرفی کرد، اما وي نتوانست رای لازم را از مجلس دريافت كند. رییس جمهور جعفر توفیقی را در 26 مردادماه سال 92 به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد، اما به دلیل حواشی مختلف وی نیز از پیوستن به کابیه دولت بازماند و در نهایت رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم پیشنهادی در روز 29 مهرماه سال 92 توانست با 70 رای مخالف، 159 رای موافق و 32 رای ممتنع به طبقه 16 ساختمان مرکزی وزارت علوم راه یابد.

 

 

در طول دوره سرپرستی دكتر توفیقی و وزارت فرجی دانا احکام سرپرستی برای تعدادی از دانشگاه های کشور تعیین شد که دانشگاه های خوارزمی و تهران نیز در این لیست جای داشتند.

 

 

در تمام طول مدت وزارت فرجی دانا همیشه موضوع زمان معرفی سرپرستان دانشگاه ها به خصوص سرپرستان دانشگاه‌های تهران و خوارزمی مورد سوال بود، اما همواره این سوال بی پاسخ می‌ماند و وزیر علوم هیچگاه پاسخ قانع کننده ای درباره علت عدم معرفی این سرپرستان به شورای عالی انقلاب فرهنگی را نداد.

 

 

با وجود اینکه هنوز وزارت وی به یک سال نرسیده بود، موضوع استیضاح مطرح شد و در پی آن وي در 29 مردادماه سال 93 و بدون حضور رییس جمهور جلسه استیضاح خود نتوانست رای اعتماد نمایندگان را جلب کند و از تصدی وزارت علوم خداحافظی کرد.

 

 

بار دیگر این وزارتخانه با حکم سرپرستی محمدعلی نجفی اداره شد که در این زمان نیز دکتر نیلی احمدآبادی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی از سوی دولت به مجلس معرفی شدند، اما آنها نیز نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و پس از آن محمد فرهادی در 5 آذرماه سال 93 با کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس توانست سکان هدایت وزارت علوم را برعهده گیرد.

 

 

از ابتدای ورود دکتر فرهادی به وزارت علوم، زمان تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه‌ها از وی سوال شد و فرهادی اعلام کرد به زودی وضعیت این افراد مشخص می‌شود اما با گذشت حدود 5 ماه از تصدی وی در وزارت علوم هنوز هم وضعیت سرپرستان دانشگاه ها مشخص نشده است.

معرفی سرپرست دانشگاه تهران در دی ماه سال گذشته

 

 

محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران پس از ماه‌ها انتظار در آخرین روزهای دی‌ماه سال گذشته به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد تا بررسی صلاحیت وی برای ریاست این دانشگاه در دستور بررسی این شورا قرار گیرد، اما بعد از گذشت 3 ماه از معرفی وی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز موضوع بررسی صلاحیت دکتر نیلی احمدآبادی در دستور کار این شورا قرار نگرفته است.

 

 

سرپرستی که از وضعیتش ناراضی است

 

 

در 29 دی ماه سال 92 محمدعلی سبحان اللهی از سوی رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم به عنوان سرپرست دانشگاه خوارزمی منصوب شد، اما با گذشت بیش از یک سال از حکم سرپرستی و حتی رای نیاوردن وی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز وضعیت ریاست این دانشگاه مشخص نیست و طبق گفته های سبحان اللهی، وی از طولانی شدن زمان سرپرستی خود ناراضی است.

 

 

سبحان اللهی هفته گذشته در نشست خبری اعلام کرد: «بلافاصله در دوره وزارت دکتر فرجی دانا نامه استعفایم را به وزیر دادم، اما با آن موافقت نشد، بنابراین در دوره وزارت دکتر نجفی و دکتر فرهادی نیز نامه‌های استعفای خود را ارائه کردم اما با هیچ‌کدام از آنها نیز موافت صورت نگرفت و حتی دکتر محمد فرهادی وزیر علوم اعلام کرد که من با رئیس جمهور در خصوص ریاست شما در دانشگاه خوارزمی صحبت می‌کنم و اگر رئیس جمهور موافقت نکرد، ما در وزارت علوم از حضور شما بهره‌مند می‌شویم».

 

 

وی از طولانی شدن زمان سرپرستی خود بر این دانشگاه ناراضی است اما گویا هنوز مسئولان وزارت علوم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نمی خواهند فکری برای این موضوع کنند.

 

 

این درحالی است که حدود 30 دانشگاه کشور با حکم سرپرستی اداره می‌شود و مسئولان وزارت علوم بارها اعلام کرده اند درحال معرفی سرپرستان به شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، اما هر بار که سراغ این موضوع از محمدفرهادی وزیر علوم گرفته می شود، خبرنگاران تنها با سکوت وی مواجه می شوند؛ از سوی دیگر، جامعه دانشگاهی کشور معتقدند طولانی شدن زمان سرپرستی دانشگاه ها بر روند فعالیت علمی و آموزشی کشور تاثیر دارد و باید وزارت علوم و دولت در این زمینه اقدامی کنند تا دانشگاه ها بتوانند از حواشی فعلی دور شوند و به ماموریت اصلی خود بازگردند.

 

 

 

 

گزارش از زهرا ساختمانیان

 

 

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...