رفتن به مطلب

تعارض در آثار فروید


ارسال های توصیه شده

تعارض در آثار فروید

 

0045268.JPG

 

 

نویسنده: پل لوران اسون

مترجم: دکتر کرامت موللی

 

 

 

 

 

 

 

Conflit

* تعارض(1) به معنای تضادی است که میان نیروهای متخاصم پدید می آید. در روان کاوی به کشمکشی روانی اطلاق می شود که میان آرزومندی و ممنوعیت از آن به وجود می آید. عقده ی ادیپ اوج چنین تعارضی است؛ همچنین است رابطه ی میان من نفسانی و رانش ها یا تعارضی که میان دو سیستم ضمیر آگاه و ناآگاه وجود دارد.

** ابتدا فروید تعارض را به عنوان عنصری اصلی در تشکل عوارض هیستری می دانست، اما بعداً آن را به تمامی عوارض نِوروتیک تعمیم داد. تعارض کلید اصلی را در درک «نِوروزِ دفاعی»(2) به طور اخص و تشکل عوارض نوروتیک* به طور اعم به دست داد.

لذا تعارض هسته ی دینامیک «زندگی روانی- جنسی» فرد است (رجوع شود به دینامیسم نفسانی*). به همین جهت است که نفس آدمی حالتی نمایشی دارد و به مثابه تراژدی ادیپ شهریار مواجهه ی شخص را با نیازهای رانشی از یک سو، و ممنوعیت پدرانه از سوی دیگر نشان می دهد. حیث جنسی فی نفسه محل تعارض روانی است و به جهت چنین کشمکشی است که فرد به مکانیسم دفع امیال*، یعنی واپس زدن آن ها، روی می آورد. اصطلاحات رزمیِ موجود در روان کاوی بیانگر چنین تعارضاتی در بطن ضمیر ناآگاه هستند که البته با حیث جنسی و کارگزاری نفسانی آن در رابطه ای نزدیک اند.

تعارض از نقطه نظر توپیک* میان مواضع مختلف دستگاه روانی ایجاد می شود: ضمیر آ‌گاه/ ناآگاه، من/ این و آن نفسانی... .

از نقطه نظر رانش های اساسی، خصومت میان من نفسانی و رانش های جنسی (گرسنگی در مقابل میل جنسی) صورت می گیرد و سپس به رانش مرگ و زندگی که نفس آدمی را به میدان مبارزه ی خود تبدیل می کنند، کشانده می شود.

** لازم به تأکید نیست که تعارض در بطن نظریه ی روان کاوی قرار دارد، به نحوی که آن را می توان روان شناسی دینامیک خواند. به عبارت دیگر، کشمکش یا تعارض محرک اصلی نفس آدمی است و تحت رهبری حیث جنسی- روانی او قرار دارد.

پی‌نوشت‌ها:

1.Konflikt (به آلمانی).

2.Névrose de défense

مراجع:

-زیگموند فروید، اختلالات بصریِ حاصل از علل روانی در نظریه ی روان کاوی(1910).

-زیگموند فروید، خلاصه ای از نظریه ی روان کاوی(1938).

 

منبع مقاله:

اسون، پل-لوران؛ (1386)، واژگان فروید، ترجمه: کرامت موللی، تهران: نشر نی، چاپ سوم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...