رفتن به مطلب

ساخت و پرداخت های نظری در آثار فروید


ارسال های توصیه شده

ساخت و پرداخت های نظری در آثار فروید

 

0045281.JPG

 

 

نویسنده: پل لوران اسون

مترجم: دکتر کرامت موللی

 

 

 

 

 

 

Construction

* اصطلاحی است که در معماری و باستان شناسی به کار می رود و به معنای مجموعه ای از عناصر گرد هم آمده و بازسازی شده است. اما ساخت و پرداخت های روان کاو حالت نوعی افسانه پردازی را دارند، چرا که عبارت اند از بخشی جزئی اما منسجم از وقایع که روان کاو براساس گفتار بیمار فرض کرده و پس از پرورش دادن منطقی آن برای تکمیل سرگذشت فراموش شده ی طفولیت او به وی مسترد می دارد. لذا این گونه ساخت و پرداخت ها از حد تعبیر و تفسیرات معمولی روان کاو فراتر می روند و حالتی نظری و استنباطی به خود می گیرند.

** فروید اصطلاح ساخت و پرداخت های نظری (1) را در سال های 1918-1919 برای اولین بار به کار برد، ولی تفسیر آن را مدیون متنی هستیم که وی در 1937 بدان اختصاص داده است. در این متن، فروید علم باستان شناسی را به طور استعاره آمیزی به کار می گیرد و کاوش های روان کاو را به بازسازی شیئی که از زیر خاک بیرون آمده تشبیه می کند، شیئی باستانی که تنها قسمتی از آن به دست آمده است، به نحوی که باستان شناس ناچار به بازسازی قسمت های دیگر آن می شود. برخلاف تفسیر و تعبیرات معمولیِ روان کاو که همیشه مربوط به امری خاص و علیحده می باشد، این ساخت و پرداخت ها به قسمتی کلی از سرگذشت قبلی بیمار مربوط می شوند.

اهمیت واقعی این گونه ساخت و پرداخت ها هنگامی به خوبی آشکار می شود که آن چنان موجب بازگشت خاطرات فراموش شده ی بیمار می شوند که حالتی شبیه به توهم به خود می گیرند. در چنین مواردی فروید از «زیادت معنا»(2)سخن می گوید، مواردی که طی آن فرد قادر به یادآوری جزئیاتی از زندگی خود می شود که گرچه مربوط به حقایق اصلی حیات او هستند، اما هسته ی آن ها همچنان در ابهام و تاریکی باقی می ماند. این گونه ساخت و پرداخت ها موجب پیدایش «رابطه ای» خاص میان روان کاو و شخصِ موردِ روان کاوی می گردند، رابطه ای که چندان متوازن نیست چرا که تنها متکی بر فرضیاتی چند از سوی روان کاو است. اما اهمیت این فرضیات در این است که یادآوری و تذکار هرچه بیشتر بیمار بدان ها اعتباری خاص می بخشد.

*** این مفهوم سهمی اساسی در تکامل «علم تأویل» (3) نزد فروید دارد، زیرا که قطع نظر از این تصور ساده اندیشانه است که تفسیر و تعبیرات روان کاو متمرکز بر معنای اموری پراکنده است. مفهوم مذکور در عین حال به فرایندی ارتباطی باز می گردد که از طریق کلام میان روان کاو و بیمار پدید می آید، فرایندی که حتی اصول علم تأویل را به معنای متداول آن دگرگون می سازد.

پی‌نوشت‌ها:

1. Konstruktion (به آلمانی).

2.überdeutlich

3.Herméneutique

مراجع:

-زیگموند فروید، کودکی را می زنند (1919).

-زیگموند فروید، ساخت و پرداخت های نظری در روان کاوی (1937).

 

منبع مقاله:

اسون، پل-لوران؛ (1386)، واژگان فروید، ترجمه: کرامت موللی، تهران: نشر نی، چاپ سوم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...