رفتن به مطلب

چاي منگنز و روي بدن را تأمين مي‌كند


ارسال های توصیه شده

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور گفت: نوشيدن روزانه پنج فنجان چاي 25 درصد نياز بدن به منگنز و 60 درصد نياز به روي را تأمين مي‌كند.

 

کد خبر : 05209 تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ فاطمه پارسا امروز در گفتگو با فارس در لاهيجان با اشاره به كاربرد ضايعات چاي در صنايع مختلف اظهار داشت: قبل از ميلاد در كشور چين چاي مصرف دارويي داشت تا اينكه در قرن ششم پس از ميلاد چاي ارزش روحاني و معنوي پيدا كرد و به عنوان يك نوشيدني عمومي پذيرفته شد.

 

وي افزود: اين نوشيدني به تدريج عامه‌پسند شده به طوري كه در حال حاضر دو سوم از جمعيت جهان آن را به عنوان يك نوشيدني خوش طعم با خاصيت برطرف كنندگي خستگي، تحريك كننده و افزايش دهنده نيرو مي‌شناسند.

 

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور علت متفاوت بودن مقدار تركيبات چاي را به دليل نوع گونه، شرايط آب و هوايي، روش فرآوري و طريقه دم كردن آن بيان كرد.

 

پارسا با اشاره به تركيبات برگ سبز چاي افزود: اين تركيبات شامل 29 درصد پروتئين، 35 درصد كربوهيدرات ، سه درصد چربي ، 33 درصد پلي‌فنل، چهار درصد كافئين و هفت درصد مواد معدني و ويتامين‌هاي E، C، B، A و K است. نوشيدن پنج فنجان چاي 25 درصد از نياز روزانه بدن به منگنز و 60 درصد نياز روي را تأمين مي‌كند ضمن اينكه آهن، مس و فلورايد نيز در چاي وجود دارد.چاي اثر سودمندي بر هضم غذا ، سيستم اعصاب ، رگ‌هاي خوني ، تسهيل فعاليت قلبي و عروقي ، كاهش فشار خون و افزايش نيرو دارد.

 

به گفته وي آلكالوئيدهاي چاي با افزايش قطر رگ‌هاي خوني سبب كاهش خستگي فكري و كاهش تب در هنگام سرماخوردگي مي‌شود. كافئين موجود در چاي نقش دارويي داشته و با فعاليت تحريكي ملايمي كه دارد سبب تحريك سيستم اعصاب مركزي و تنفسي بدون اثر جانبي مي‌شود.

 

پارسا افزود: چاي همچنين با گشاد كردن رگ‌هاي خوني در كليه‌ها و افزايش تعداد گلومرول فعال خاصيت دفعي دارد و رنگ‌دانه‌هاي چاي فيبروژن موجود در پلاسماي خون بيماران قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

 

به گفته وي تئوفيلين موجود در چاي با گشاد كردن نايژه‌ها سبب تسكين آسم مي‌شود و دم كرده چاي گاهي براي شستن و تميز كردن زخم نيز به كار مي‌رود.

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور خاطرنشان كرد: پلي‌فنل‌هاي چاي سبب ايجاد يكي از مهم‌ترين خواص سلامتي‌بخش در چاي يعني خاصيت آنتي‌اكسيداني آن مي‌شود.

 

پارسا ، تركيبات شيميايي موجود در ضايعات چاي را نيز مشابه برگ سبز چاي و با تركيبات موجود در چاي سياه يكسان دانست كه به لحاظ مقدار با آن متفاوت است.

 

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور اين تركيبات شيميايي را شامل كربوهيدارت‌ها ، پروتئين‌ها ، ليپيدها ، پلي ‌فنل‌ها ، كافئين ، مواد معدني ، تركيبات معطر ، ويتامين‌ها ، كلروفيل و رنگ‌ دانه‌ها عنوان كرد.اين خواص دارويي بيشتر به دو تركيب آلي پلي‌فنل و كافئين نسبت داده مي‌شوند كه سبب پيشگيري و درمان بسياري از بيماري‌ها است.

به گفته وي پلي‌فنل‌ها مهم‌ترين گروه از تركيبات شيميايي چاي هستند كه در ماده برگ سبز بين 30 تا 35 درصد وجود دارند و كيفيت نوشابه چاي را تعيين مي‌كنند.

 

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور مقدار پلي‌فنل‌ها در بوته چاي را بستگي به ژنتيك گياه چاي و فاكتورهاي محيطي مانند آب و هوا ، نور ، بارندگي ، دما ، خاك و سن برگ دانست.

 

پارسا گفت: پلي‌فنل‌ها، مخلوطي جامد از پلي‌فنل به همراه مواد ديگر مانند كافئين و كلروفيل هستند و با توجه به مقدار پلي‌فنل‌ها و نوع آنها به گروه‌هاي مختلفي تقسيم مي‌شوند و در پزشكي براي درمان سرطان‌هاي روده و مري ، آنفلوآنزا ، ناهنجاري‌هاي عروقي، كاهش چربي خون، كاهش قند خون و... كاربرد دارند.

 

وي افزود: اين ماده براي تهيه اسپري‌هاي كشنده حلزون، قرص گيرنده بوي بد دهان، تخم مرغ و صابون كتچيني، وسايل آرايشي، شكلات كتچيني و... استفاده مي‌شود. سين كتچين‌ها محلولي از پلي‌فنل هستند كه با آب يا روغن رقيق شده است و در صنايع غذايي براي نگه‌داري و حفظ توده‌هاي غذا به عنوان آنتي‌اكسيدان، آنتي باكتريال و ضدرنگ‌بري استفاده مي‌شوند.

 

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور گفت: زماني كه اين مواد با آب رقيق شوند براي نگه‌داري محصولات غذايي و فرآوري توليد ماهي كاربرد دارند و زماني كه با روغن رقيق شوند براي حفظ و نگه‌داري روغن استفاده مي‌شوند.پروتئين چاي به لحاظ داشتن اسيدهاي آمينه ضروري در جيره غذايي حيوانات و ماكيان استفاده مي‌شود و به عنوان كف كننده و آنتي‌اكسيدان در صنايع غذايي و محيط كشت براي حفظ و نگه‌داري سلول از جهش ژني در برابر نور به كار برده مي‌شود.فيبر نيز يكي ديگر از تركيبات آلي موجود در چاي است كه در صنايع كاغذسازي، داروسازي و مصالح ساختماني كاربرد دارد.

 

به گفته وي در توليد چاي سياه، برگ‌هاي چاي به عنوان مواد اوليه و چاي سياه به عنوان محصول توليدي شناخته مي‌شود.

پارسا اظهار داشت: در بيشتر كشورها ضايعات كارخانه‌هاي چاي نيز جزو محصولات جانبي مورد ارزيابي و استفاده قرار مي‌گيرند و با بهره‌وري مناسب از اين ضايعات مي‌توان علاوه بر تامين نياز داخلي و ايجاد اشتغال از خروج مبالغ هنگفتي ارز جلوگيري كرد.

 

عضو هيئت علمي بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات چاي كشور بهره‌وري از ضايعات چاي را سبب ذخيره‌سازي و صرفه‌جويي در هزينه‌هاي آن ذكر كرد و گفت: بهره‌وري از ضايعات چاي از ميزان آلودگي زيست‌محيطي نيز جلوگيري مي‌كند.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...