رفتن به مطلب

پيامدهاي كشف حيات فرازميني چيست؟


moein_13

ارسال های توصیه شده

پيامدهاي كشف حيات فرازميني چيست؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانش - رويال سوسايتي لندن، اين روزها ميزبان كنفرانسي با موضوع حيات فرازميني است كه به بررسي رويدادهاي پس از كشف احتمالي موجودات زنده در خارج از زمين مي‌پردازد.

تدوين قانوني براي واكنش زميني‌ها پس از كشف اي.تي‌ها و سرنوشت احتمالي اديان و مذاهب روي زمين، از جمله مباحث مطرح‌شده در اين كنفرانس است.

آنتن‌هاي ماهواره‌اي فراواني روي زمين نصب شده تا به دنبال اثري از حيات در سياره‌هاي فراخورشيدي بگردند، اما معلوم نيست كه اگر اين پروژه‌ها موفق شوند و پيامي از بيگانگان فرازميني دريافت كنند،‌ چه بايد كرد. آيا بايد پيغام خوشامدگويي برايشان فرستاد؟ آيا قوانين و سياست‌هاي بين‌المللي در اين مورد وجود دارد؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به گزارش نيچر، اخترشناسان و زيست‌شناساني كه در زمينه جستجوي حيات در ديگر سيارات فعالند، در مورد نبود قوانين كافي و سياست‌هاي اخلاقي در اين زمينه اظهار نگراني كرده‌اند.

مارتين دومينيك، اخترفيزيك‌دان در دانشگاه سنت‌اندروي انگلستان كه كنفرانس حيات فرازميني را در رويال‌سوسايتي لندن ترتيب داده، در اين مورد گفت: «هيچ دولتي در اين زمينه برنامه مشخصي ندارد. در حال حاضر تنها چهارچوب موجود براي مواجهه با موجودات فرازميني، پيش‌نويس سندي است كه پژوهشگران فعال در پروژه جستجوي هوش فرازميني (SETI) تهيه كرده‌اند. در اين پيش‌نويس پيشنهاد شده كه در صورت برقراري ارتباط با هوشمندان فرازميني، ابتدا نتايج با دقت تاييد و از صحت آنها اطمينان حاصل شود،‌ سپس در سراسر جهان اعلام شود و موكدا از پاسخ سريع و شتاب‌زده اجتناب شود.

دومينيك معتقد است سازمان ملل متحد نيز بايد سياست مشابهي را براي قانون‌گذاري هماهنگ در اين مورد در پيش بگيرد، چرا كه قانون‌گذاري در اين مورد براي تمام كشورهاي جهان بسيار لازم و ضروري است.

سيمون موريس، زيست‌باستان‌شناس در دانشگاه كمبريج درباره پيامدهاي يافتن حيات فرازميني هشدار داد. وي به نمونه‌هايي از هم‌گرايي در تاريخ تحول زيستي زمين اشاره مي‌كند كه در آن،‌ راه‌حل‌هاي كمي براي حل مشكلات سازمان‌دهي اجتماعي و حسي وجود داشته است. به اعتقاد وي، حس‌گرهاي فضايي‌ها مي‌تواند مشابه حس‌گرهاي زميني‌ها باشد،‌ حتي زندگي اجتماعي آن‌ها هم مي‌تواند به زندگي زميني‌ها شباهت داشته باشد،‌ درست مثل اين كه مورچه‌ها حمله مي‌كنند و غارت مي‌كنند و آدم‌ها هم مي‌جنگند و غارت مي‌كنند. وي مي‌گويد: «پس اگر اين تلفن زنگ زد،‌ نبايد به آن جواب داد».

حيات‌ ابتدايي

alh2.gifدر عين حال، برخي پژوهشگران فكر مي‌كنند كه حتي براي كشف زندگي‌هاي خيلي ساده‌تر هم به الزامات سياسي و قوانين مهمي نياز داريم. براي مثال،‌ ميكروب‌هايي كه به احتمال زياد در سياره مريخ زندگي كنند،‌ خيلي با ميكروب‌هاي زميني فرق دارند؛ چون آن‌ها تنها موجودات سياره مريخ خواهند بود و نسبت به ميكروب‌هاي زميني، در طبقه متفاوتي قرار مي‌گيرند. هيچ‌كس تا به حال در مورد اين‌كه مي‌توان از ميكروب‌هاي منظومه شمسي استفاده تجاري كرد، يا تا چه حد بايد از آن‌ها محافظت نمود، تصميم نگرفته است.

كريستوفر مك‌كي، اخترزيست‌شناس در مركز تحقيقاتي ايمز ناسا در اين باره گفت: «در حالي كه ميكروب‌ها در زمين توجهات اخلاقي كمي را به خود اختصاص داده‌اند، در مريخ اين ميكروب‌ها در دسته‌بندي‌هاي متفاوتي قرار خواهند گرفت؛ زيرا شايد آن‌ها تنها گونه زنده در سطح اين سياره به حساب بيايند. به هر حال، ناسا به قوانيني كه توسط كميته‌هاي بين‌المللي تحقيقات فضايي وضع مي‌شود، در ماموريت‌هاي جستجو در ماه و ديگر سيارات پايبند خواهند ماند».

به هر حال محققان مي‌خواهند از درگيري‌ها و دست‌پاچگي‌هايي مشابه با آن‌چه بعد از ادعاي سال 1996 / 1375 مبني بر وجود علائم اوليه حيات در شهاب‌سنگ مريخي ALH 84001 به وجود آمد، پيشگيري كنند.

ژاكلين برنل، اخترفيزيك‌دان در دانشگاه آكسفود در اين باره گفت: «اعلان‌هايي با اين سطح كه پشتوانه علمي كافي نداشته باشند، مي‌تواند عواقبي جدي براي اعتبار و سرمايه‌هاي پژوهشي در زمينه تحقيقات فضايي داشته باشد».

با اين كه تا به حال قانوني در اين زمينه در هيچ كشوري وجود نداشته،‌ به نظر مي‌رسد دفتر علم و فناوري پارلماني انگلستان برنامه‌اي در نظر دارد، چرا كه اعلام كرده اين موضوع را در افق فكري خود قرار داده است.

سرنوشت مذاهب دنيا بعد از كشف موجودات فرازميني

if-logo-cb.jpgيكي ديگر از موضوعات بحث در اين كنفرانس كه با استقبال مخاطبان نيز روبرو شد، اين بود كه آيا بعد از كشف موجودات فضايي مذاهب جهان پابرجا خواهند ماند يا آن‌چنان دچار تناقضات گوناگون مي‌شوند كه در نهايت تاريخ مصرف آن‌ها به پايان خواهد رسيد؟

به گزارش نيوساينتيست، در تحقيقي كه در اين كنفرانس انجام شد، مشخص شد مذاهب جهان به قوت خود باقي خواهند ماند.

در اين تحقيق كه توسط تد پيترس، استاد مذهب‌شناسي سيستماتيك طراحي شده، از 1300 نفر خواسته شد در مورد اين نظر دهند ‌كه بعد از كشف موجودات فرازميني، آيا عقايدشان قوي‌تر خواهد شد يا دچار تزلزل مي‌شود و هم‌چنين تا چه ميزان روي عقايد ديگر دين‌ها تاثير گذار خواهد بود.

همه بودايي‌هايي كه در اين تحقيق شركت داشتند، اعلام كردند با كشف موجودات فضايي خللي در اعتقاداتشان به وجود نخواهد آمد، اما 40 درصد بر اين باور بودند كه اين كشف مي‌تواند مشكلاتي براي ديگر اديان به وجود آورد.

اين در حالي بود كه كاتوليك‌‌ها بيش‌تر در اين زمينه اظهار نگراني كردند. 8درصد از دانشمندان كاتوليك اعلام كردند با كشف موجودات فضايي، عقايدشان دچار تناقضات جدي مي‌شود؛ 22درصد آن را تاثير گذار دانسته و 30درصد نيز معتقد بودند اين امر مي‌تواند پيروان ديگر اديان را با مشكل روبه‌رو كند.

اين نتايج كم و بيش در مورد ديگر پيروان مسيحيت نيز برقرار بود، اما در مورد اديان ديگر مانند اسلام و هندو، تحقيقات كافي در اين زمينه صورت نگرفته است.

در ميان بي‌دينان نيز مانند بي‌خدايان، فقط يك درصد اعلام كردند با كشف موجودات فضايي دچار مشكل مي‌شوند و 69 درصد باور داشتند اين كشف مي‌تواند پيروان ديگر اديان را با مشكلات جدي مواجه كند.

پاول ديويس، اخترشناس در دانشگاه ايالتي آريزونا معتقد است اديان جهان نمي‌توانند خود را با كشف موجودات فضايي تطبيق دهند و چنين كشفي مي‌تواند مشكلات جدي خصوصا براي مسيحيان به وجود آورد. آن‌ها معتقدند مسيح فقط براي نجات انسان‌ها و نه دلفين‌ها يا موجودات فضايي به زمين آمده؛ اما به اين ترتيب يا بايد براي ساكنان فرازميني نيز فردي مشابه با نقش مسيح در زمين در نظر گرفت، يا بايد براي اين‌كه چرا فقط براي هدايت انسان‌ها پيامبري فرستاده شده و نه براي ديگر موجودات فرا زميني، دليلي خاص پيدا كرد.

 

منبع : Khabaronline.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...