رفتن به مطلب

طراحی و ساخت سیستم ترمز هوشمند خودرو


masi eng

ارسال های توصیه شده

چکیده

امروزه یکی از مهمترین نکات در رقابت بین شرکت‌های سازنده خودرو فاکتور ایمنی خودروهاست که آنها را نسبت به دیگر سازندگان متمایز ساخته و در رتبه بالاتری از دید مشتریان قرار می‌دهد چرا که هیچ خریداری مسلما مایل به پرداخت خسارات بیشتر به سبب ایمنی ضعیف نیست.

در این مقاله هدف سیستم ترمز خودرو است و طرحی در مورد ایمنی سازی آن می‌باشد، طرح مذکور در مواقعی عملکرد موثری دارد که راننده خودرو یا هوشیاری خود را از دست داده یا عواملی موجب پرت شدن حواس وی شده است، در این زمان‌ها این سیستم به شکل خودکار و هوشمند وارد عمل شده و موجب جلوگیری از خسارات جانی و مالی می‌گردد. در این طرح پایه کار توسط قطعه (Electronic Control Unit-Engine Control Unit) ECU و سنسورهای مربوط به آن انجام می‌شود. به علاوه که سنسورهایی به همراه سخت‌افزاری به سیستم ترمز اضافه می‌شوند و عمل ترمزگیری را تکمیل می‌کنند. در کشور ما به دلیل نبود تکنولوژی ساخت ECU عمل تنظیم و تیونینگ آن مشکل است و باید مشکل عدم توانایی در زمینه برنامه‌نویسی برای دریافت اطلاعات لازم از سنسورهای اضافه شده و صادر کردن فرامین جدید برای وصول هدف ما را با اضافه کردن سخت‌افزاری با برنامه‌نویسی PLC دور زد.واژه‌های کلیدی: ترمز هوشمند خودرو، سیستم ترمز ایمنی، ترمز خودکار خودرو.مقدمه

واحد کنترلر الکترونیکی از یک میکرو کامپیوتر یا میکرو کنترلر (Micro Controller) به عنوان سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که بر روی آن اجرا می‌شود، تشکیل شده است. این قطعه یک میکرو کامپیوتر کوچک است که می‌تواند به کمک اطلاعاتی که به صورت زنده و همزمان از سنسورهای وابسته می‌گیرد با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری عمل‌کننده یا فرمان‌برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند و این قطعه به دلیل داشتن چند نوع حافظه موقت و دائمی و توانایی برنامه‌گیری قادر است برنامه‌های مورد نیاز ما را در مورد نسبت سرعت و فاصله تا مانع (به طور استاندارد) را که به وسیله سنسور فاصله‌یاب اخذ می‌شود دریافت کرده و فرامین مورد نیاز را که همان بستن دریچه گاز، تنظیم شتاب خودرو، تنظیم قدرت فشردن پدال ترمز و… است را به قطعات ارسال نماید.

علاوه بر سنسورهای مذکور وجود سیستم‌هایی نظیر بوستر خودرو به ما کمک می‌کند تا در عمل ترمزگیری به جای تقویت قدرت ترمز در حد مورد نیاز عمل ترمزگیری کامل را انجام دهیم و علاوه بر آن مشکل فشردن کلاچ به طور همزمان با ترمزگیری برای توقف کامل را نیز حل می‌کند. کمک گرفتن از سنسورهای خاصی در خودرو مانند سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و… نیز به طرح کمک نموده تا مسیر ساخت این سیستم خلاصه شود.

——————–

بخشی از مقاله “طراحی و ساخت سیستم ترمز هوشمند خودرو جهت افزایش ایمنی سرنشینان” را مطالعه کردید. در صورت تمایل می‌توانید متن کامل را از لینک زیر دریافت نمایید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تعداد دفعات دانلود : 984

حجم فایل : 471 KB

لینک به دیدگاه

گردآوری : سراج‌الدین مطاعی

(دانشجوی کارشناسی مکانیک)هرگونه کپی‌برداری از مطلب فوق تنها با ذکر منبع (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

و نام نویسنده (سراج‌الدین مطاعی) مجاز است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...