رفتن به مطلب

روز جهانی نجوم ۹۴ جمعه ۴ اردیبهشت.....برج میلاد میزبان روز جهانی نجوم


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]برج میلاد میزبان روز جهانی نجوم[/h] 684.jpg

 

29 فروردین 1394

ماهنامه نجوم، روز جهانی نجوم ۹۴ را جمعه ۴ اردیبهشت در مجموعه برج میلاد تهران برگزار می‌کند. برنامه‌های متنوعی به مناسبت روز جهانی نجوم با حضور همکاران و اعضای تحریریه‌ی نجوم به مناسبت این روز برنامه‌ریزی شده است.

 

 

منجمان آماتور سراسر دنیا هر سال در هفته و روز نجوم گرد هم می‌آيند تا مردم را در لذت دیدن زیبایی‌های آسمان سهیم کنند. هر سال نزدیک‌ترین روز پایانی هفته از اواسط ماه آوریل تا اواسط ماه می (اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت)، که ماه در حالت تربیع اول باشد به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌شود. هفته‌ی جهانی نجوم نیز از دوشنبه تا یک‌شنبه زمانی است که ماه در حالت مناسب قرار داشته باشد. به همین مناسبت روز نجوم ۹۴ در ایران جمعه ۴ اردیبهشت انتخاب شده است. گروه‌های نجومی از سرتاسر کشور در این روز و در هفته‌ی نجوم برنامه‌های متنوعی برای برگزاری این روز دارند.

ماهنامه نجوم نیز جمعه 4 اردیبهشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ با همکاری مجموعه برج میلاد تهران و انجمن نجوم ایران، برنامه‌های متنوعی را به مناسبت روز جهانی نجوم با حضور همکاران و اعضای تحریریه‌ی نجوم در برج میلاد تهران برگزار می‌کند. این برنامه‌ها به صورت متمرکز در ساختمان ورودی اصلی و گالری غربی برج میلاد برگزار می‌شود. آقای صیاد در غرفه باشگاه نجوم برج میلاد حضور دارند و موضوع تقویم را بررسی می‌کنند.

 

برنامه‌هایی که برای این روز در نظر گرفته شده است شامل سخنرانی‌هایی با موضوعات مختلف نجومی، غرفه‌های آموزشی مختلف و نمایش اسلایدهایی از عکس‌های عکاسان برتر آسمان شب است. در طول این برنامه هم ‌ابزارهایی برای رصد خورشید در روز و رصد ماه و برخی سیارات منظومه‌ی شمسی در شب، در محوطه برج قرار دارد. رادیو نجوم نیز با اجرای احسان مهرجو در محوطه برج به گوش می‌رسد.

 

همچنین در برنامه روز نجوم امسال، پرسش‌های علمی مختلفی مطرح خواهد شد که به آنهایی پاسخ صحیح ارائه می‌کنند، به قید قرعه جوایزی همچون تلسکوپ، گرین‌لیزر، اشتراک ماهنامه نجوم و ... اهدا خواهد شد.

برنامه‌های روز جهانی نجوم برای عموم شرکت‌کنندگان آزاد و رایگان است.

 

 

عنوان سخنرانی‌ها و اسلایدشوهای روز نجوم به این شرح است:

آینده نجوم در ایران دکتر نصیری قیداری

معرفی باشگاه نجوم برج میلاد نفیسه نعیمی‌پور

پیدایش ستارگان دکتر میرترابی

طالع‌بینی و شبه‌علم امیرمحمد گمینی

اسلایدشو تصاویر نجومی امیرحسین ابوالفتح

تلاش برای درک مفاهیم نسبیت محسن ایرجی

اسلایدشو تصاویر نجومی اشین دانیلی ذکریان

مهم‌ترین مأموریت‌های فضایی حال حاضر آریا صبوری

مارس وان با حضور دو ایرانی کاندیدا کاظم کوکرمغرفه‌های حاضر در برنامه روز نجوم برج میلاد:

 

ماهنامه نجوم

باشگاه نجوم برج میلاد

کانون همراهان ماهنامه نجوم

انجمن نجوم ایران

آوااستار

موسسه آسمان شب

پژوهشگاه هوافضا

گیتاشناسی

اکوکمپ متین‌آباد

دانشگاه تهران

دانشگاه شریف

دانشگاه الزهرا

مدرسه مهر ایلیا

آلودگی نوری

انسان و فضا

 

 

 

 

93a6a624b5e74007964e8490973a0186.jpgپوستر روز جهانی نجوم 94 در برج میلاد تهران

 

 

 

 

 

فهرست برنامه‌های روز نجوم 94 در برج میلاد تهران، تا انتهای هفته به روز می‌شود؛ لطفا برای اطلاع بیشتر از برنامه‌ها، از این صفحه تا زمان برگزاری روز نجوم، دوباره بازدید فرمایید. (آخرین بروزرسانی: 31 فروردین 1394)

 

 

نویسنده: ماهنامه نجوم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=1]برگزاری ویژه برنامه های روز جهانی نجوم در ایران[/h] [h=3]تهران - ایرنا - ویژه برنامه های روز جهانی نجوم از ساعتی قبل در تهران و کلان شهرهای ایران امروز - جمعه - با حضور منجمان آماتور و حرفه ای آغاز شد و تا شامگاه ادامه خواهد داشت.[/h]

81582949-6408291.jpg به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هر سال نزدیک ترین روز پایانی هفته از اواسط ماه آوریل تا اواسط ماه می (اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت)، که ماه در حالت تربیع اول است به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می شود و منجمان سراسر دنیا در کشورهای مختلف در همین فاصله زمانی گردهم می آیند تا پدیده های بی نظیر خلقت آسمانها را به نظاره بنشینند.

 

با توجه به همین موضوع در طول 15 سالی که از بزرگداشت روز جهانی نجوم در ایران می گذرد در تاریخ های متفاوت شاهد برگزاری مراسم این روز بوده ایم و امسال نیز در ایران - چهارم اردیبهشت ماه - به عنوان روز نجوم تعیین شده است.

 

هرچند گروه های نجومی از سراسر کشور برای روز جهانی نجوم برنامه ریزی کرده اند اما تقریبا فعالیت همه آن ها از ساعت 10 صبح امروز آغاز شده است و تا ساعت 22 ادامه خواهد داشت.

 

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران یکی از مراکز فعال در برگزاری روز جهانی نجوم در کشور است که برنامه های خود را از صبح امروز با برگزاری کارگاه های آموزش نجوم ویژه کودکان و بزرگسالان و کیهان شناسی آغاز کرده است.

 

به گفته رییس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، علاوه بر غرفه های نمایشگاهی که با حضور مراکز مختلف علمی در این مرکز ترتیب یافته است، شهروندان می توانند به صورت رایگان در برنامه رصد خورشید در طول روز و رصد آسمان شب از ساعت 19 و 30 دقیقه شرکت کنند.

 

امیرحسین چیذری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برگزاری سخنرانی های علمی از ساعت 16 روز جمعه چهارم اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: سخنرانی استاد احمد دالکی - پدر نجوم آماتوری ایران - با موضوع «دیدار با منظومه شمسی» و سخنرانی سپهر اربابی بیدگلی - مدیر توسعه طرح رصدخانه ملی ایران - با موضوع «ماده و پادماده در عالم» در جشنواره روز جهانی نجوم ارایه می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، مراکز علمی نجومی همچون موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، انجمن های علمی فیزیک دانشگاه تهران، واحدهای شمال و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، دانشگاه الزهرا (س)، طرح جهانی آذرخش (بخش فارسی)، مؤسسه آسمان شب، پژوهشکده شهید تهرانی مقدم دانشگاه صنعتی شریف، باشگاه نجوم و باشگاه فیزیک مرکز علوم، باشگاه فرهنگ و طبیعت ایران، مجله لذت فیزیک، کانون نجوم شباهنگ و ماهنامه آسمان شب در قالب غرفه های تخصصی به ارایه و معرفی دستاوردهای خود خواهند پرداخت.

 

ماهنامه تخصصی نجوم نیز برنامه های ویژه ای برای روز جهانی نجوم تدارک دیده که اجرای این برنامه ها از صبح امروز با همکاری انجمن نجوم ایران در مجموعه برج میلاد تهران آغاز شده است.

 

اجرای برنامه های آموزشی در قالب سخنرانی، مسابقه و نمایش تصاویر برتر عکاسان آسمان شب و ارایه ابزارهای رصد خورشید در روز و رصد ماه و برخی سیارات منظومه شمسی در شب در محوطه برج میلاد تا ساعت 22 امشب ادامه خواهد داشت و تمام شهروندان می توانند در آن شرکت کنند.

 

برخی برنامه هایی که برای این روز در نظر گرفته شده است شامل سخنرانی هایی با موضوعات مختلف نجومی، غرفه های آموزشی مختلف و نمایش اسلایدهایی از عکس های عکاسان برتر آسمان شب است.

 

علاوه بر این صاحب نظران مطرح علم نجوم کشور در سالن های کنفرانس برج میلاد به ارایه سخنرانی های علمی خود با موضوعاتی همچون آینده نجوم در ایران، معرفی باشگاه نجوم برج میلاد، پیدایش ستارگان، طالع بینی و شبه علم، نمایش تصاویر نجومی، تلاش برای درک مفاهیم نسبیت و مهم ترین مأموریت های فضایی حال حاضر خواهند پرداخت.

 

شهروندان تهرانی علاقمند به نجوم می توانند علاوه بر برنامه های یاد شده به همراه فرزندان دانش آموز خود به مرکز رصد و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (رصدخانه زعفرانیه) مراجعه و از برنامه های تفریحی آموزشی آن استفاده کنند.

 

آسمان نمای گنبد مینا واقع در پارک آب و آتش نیز ویژه برنامه هایی به همراه بازدید از آسمان نما با بلیت نیم بها، نقاشی نجومی کودکان و غرفه های فروش محصولات مرتبط با دنیای نجوم برای علاقمندان درنظر گرفته است.

 

انجمن های علمی نجوم در کلان شهرهای ایران نیز به مناسبت روز جهانی نجوم برنامه هایی تدارک دیده اند که رصد خورشید و ماه و سیاره ها در بوستان ملت و فرهنگ سرای غدیر به همت انجمن نجوم مشهد، برگزاری نمایشگاه نجومی استان گیلان به همراه بازدید از آسمان نما، رصد لکه های خورشیدی، ماه و سیارات، سینمای نجومی و پرسش و پاسخ علمی در محل بوستان ملت شهر رشت از جمله آنهاست.

 

برپایی غرفه های علمی همراه رصد آسمان نیز در اصفهان به همت مرکز آموزش نجوم ادیب برگزار می شود و انجمن نجوم آیاز نیز در بوستان ائل گلی تبریز، برنامه های ویژه روز جهانی نجوم را برگزار می کنند.

 

علمی (5)**1055**1776

 

 

 

انتهای پیام /*

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...