رفتن به مطلب

..:: آموزش تکنیکهای اصلی نورپردازی ::..


ارسال های توصیه شده

4-15-2010%207-14-56%20AM.png

 

اگر نور نوع Directional را انتخاب نمائید پانلی تحت عنوان Directional Parameters در اختیار شما قرار میگیرد . تنظیمات و پارامترهای این پانل شبیه نوع Spot است .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

قسمت Advanced Effects

 

4-15-2010%207-31-04%20AM.png

 

این قسمت پارامترها وتنظیماتی دارد که توسط آنها تعامل نور با سطح اشیا را کنترل میکنیم .

 

فیلد Constrast میزان کنتراست بین نواحی در سطح شی که دارای رنگهای Diffuse و Ambient هستند را مشخص میکند.

 

پارامتر Soften Diffuse Edge لبه های قرار گرفته بین دوناحیه رنگ در سطح شی را هموار تر میکند .

 

گزینه های Diffuse و Specular بطور پیش فرض فعالند اما میتوانید آنها را غیر فعال کنید تا تابش نور بر سطح شی بر نواحی دارای این رنگها تاثیر نداشته باشد.

 

اگر گزینه Ambient Only را فعال کنید آنگاه تابش نور تنها بر سطح رنگهای Ambient تاثیر میگذارد.

 

از هر نور داخل صحنه میتوانید بعنوان یک پروژکتور استفاده نمائید . ابتدا گزینه Map را فعال میکنید . سپس دکمه None را کلیک نموده و نام نقش مورد نظر را انتخاب میکنید. یا داخل ویراستار ماده نقش مورد نظر را کشیده روی دکمه None رها میکنید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

قسمت Shadow Parameters

 

4-15-2010%208-07-00%20AM.png

 

همه نورها در قسمت پارامترهای خود یک قسمت با عنوان Shadow Parameters دارند.

 

زیر این قسمت کادر رنگ Color رنگ سایه های نور فعلی را مشخص میکند.

 

در فیلد Dens میزان تیرگی سایه نور را تغئیر میدهید.

 

گزینه Map به شما امکان میدهد تا یک نقش را از طریق سایه نور بر روی اشیا بتابانید.

 

گزینه Light Effects Shadow Color سبب میشود تا رنگ نور بر روی سایه آن تاثیر گذار باشد.

 

 

زیر قسمت Atmosphere Shadow گزینه On سبب میشود تا افکت های اتمسفری مانند " مه" در پخش سایه ها فعال شوند .

 

در فیلد Opacity مقدار ماتی یا پشت نمائی مشخص میشود .

 

در فیلد Color Amont میزان ترکیب این افکت ها با نور تابیده شده مشخص میشود .

  • Like 2
لینک به دیدگاه

قسمت Atmosphere & Effects

 

4-15-2010%208-23-59%20AM.png

 

در قسمت Atmosphere & Effects میتوانید افکتها و جلوه های اتمسفری را برای نور ایجاد وتنظیم کنید .

 

دکمه Add را کلیک نموده و نام افکت مورد نظر را کلیک کنید و Ok کنید. سپس نام افکت را انتخاب کرده دکمه Setup را بزنید. پنجره Environment and Effects باز میشود تا بتوانید تنظیمات و پارامترهای افکت مورد نظر را تغئیر دهید.

__________________

  • Like 2
لینک به دیدگاه

قسمت Area Shadow

 

4-15-2010%208-24-53%20AM.png

 

اگر نوع سایه را با Area Shadow انتخاب کرده باشید یک قسمت با همین عنوان پائین پانل نور آشکار میشود . این قسمت شامل تنظیمات و پارامترهای مخصوص سایه Area Shadow میباشد.

 

قسمت Basic OPtions شکل سایه را انتخاب میکنید . بر اساس نوع شکل سایه که انتخاب میکنید زیر قسمت Area Light Dimensions ابعاد شکل سایه را مشخص میکند.

 

قسمت Antialiasing Options در فیلد Integrity میزان یکپارچه سازی نور و سایه آن را مشخص میکنید . در فیلد Qulity کیفیت سایه را مشخص میکنید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بهینه سازی نورها

 

4-15-2010%208-25-07%20AM.png

 

اگر نوع Area Shadow یا Advnced Ray Tracing را برای سایه نور انتخاب نمائید یک قسمت با عنوان Optimizations پائین پانل نورآشکار میشود .

 

در این قسمت کنترلها و تنظیماتی قرار دارند که به کمک آنها میتوانید پردازش سایه نور را سرعت بخشید .

 

همچنین به کمک On زیر قسمت Transparent میتوانید سایه های پشت نما را فعال کنید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

نورهای فتومتریک

 

نورهای استاندارد مکس توسط پارامترهائی مانند Multiplier و Decay و Attenuation تنظیم میشوند .اما نورهای دنیای واقعی با پارامترهائی مانند شدت نور یا حرارت بر حسب واحد کالوین عمل میکنند.

اگر داخل پانل Create یا در منوی Create دقت کنید یک طبقه بندی فرعی با نام Photometric Light مشاهده میکنید.این نورها بر اساس مقادیر فتومتریک و انرژی نور کار میکنند. این نورها را بررسی میکنیم.

 

4-17-2010%2012-28-38%20AM.png

  • Like 2
لینک به دیدگاه

نورهای فومتریک آزاد و هدفدار

 

نورهای فتومتریک هدفدار سه نوع هستند . Point و Linear و Area .

 

تفاوت این سه نوع در میزان گستردگی تابش نور آنهاست.تنظیمات این نورها در قسمت General Parameters شامل گزینه های :

 

On برای روشن و خاموش کردن .. در فیلد سمت راست میتوانید نوع نور هدفدار را به نوع دیگر تبدیل کنید.

 

Target نورا به هدفدار تبدیل میکند .

 

Shodow مانند گذشته سایه ها را برای نور فعال میکند و نوع سایه را .

 

Point یک کره به برنگ سبز میباشد که داخل دیدگاه آشکار میشود .

 

ابزار دستکاری نور نوع Area شامل یک خط و یک کره و یک چهار ضلعی است .

 

بیشتر تنظیمات مانند نورهای عادی است بجز چند نمونه که در قسمهای Intensity است

  • Like 2
لینک به دیدگاه

قسمت Intensity/Color/Distribution

 

در این قسمت برای نورهای فتومتریک یک فیلد Distribution قرار داده شده که توسط آن شیوه توضیع نور در صحنه را مشخص میکنید .

 

گزینه های Isotropic و Diffuse سبب میشود تا نور بطور یکسان در همه جهات تابیده شود و همزمان با افزایش فاصله نور از منبع آن بتدریج ضعیف شود .

 

گزینه Spot light فقط برای نورهای فتومتریک یک Point قابل استفاده بوده و تابش نور را در یک مخروط محدود میسازد .

این مخروط را میتوانید توسط ابزارهای Hotspot و Falloff در دیدگاه کنترل نمائید .

 

گزینه Web به شما امکان میدهد تا یک فایل الگو شامل تنظیمات انتشار نور را باز کنید ... کارخانه های سازنده این اطلاعات را برای انواع نورهای دنیای واقعی در اختیار شما قرار میدهند.

 

پانل Web Parameters

 

به کمک دکمه Web file میتوانید این فایلها را در اینترنت پیدا کرده .. باز کنید .

 

 

4-18-2010%208-40-05%20AM.png

  • Like 1
لینک به دیدگاه

قسمت Color

 

در این قسمت فیلیدی قرار دارد که داخل آن فهرستی از رنگهای انواع نورهای دنیای واقعی قرار دارد .

 

گزینه Kelvin را فعال نموده و سپس نور ها را با واحد درجه کالوین مشخص نمائید رنگهائی که مشخص میکنید . در دامنه یکهزار درجه (سفید سرد ) تا بیست هزار درجه ( آبی روشن ) در نوسان میباشد .

 

بکمک کادر رنگ Filter Color میتوانید یک رنگ دلخواه را انتخاب کنید که نقش ف ی ل تر رنگ نور را در صحنه ایفا میکند .

قسمت Intensity

 

در این قسمت 3 واحد اندازه گیری شدت نور در اختیار است . هر یک از آنها را میتوانید انتخاب نموده و مقدار شدت را در فیلد عددی وارد کنید .

واحد Lm کوتاه شده Lumens و واحد Cd کوتاه شده Candelas و واحد Lx کوتاه شده Lux است.

4-18-2010%209-20-34%20AM.png

  • Like 2
لینک به دیدگاه

نورهای IES

 

داخل پانلCreate در طبقه بندی نورهای فتومتریک دو دکمه با اسامی Ies sun و Ies sky مشاهده میکنیم.

 

نور Ise sky نور مجیطی را شبیه سازی میکند .

 

بعد از اجرای این نور زیر قسمت Parameters و زیر قسمت Coverage میتوانید وضعیت هوا را تغئیر دهید .

 

نور Ies sun نور بیرونی را شبیه سازی میکند .

 

4-18-2010%209-24-29%20AM.png

 

علاوه بر این دو نوع میتوانید در منوی Create در بخش Light و Photometric و داخل بخش Peresets به نورهای فتومتریک آماده دسترسی داشته باشید .

 

 

4-18-2010%209-33-50%20AM.png

  • Like 2
لینک به دیدگاه

کاربرد سیستمهای Sun Light و Day Light

 

سیستمهای Sun Light و Day Light به شما اجازه میدهد تا نوری را داخل صحنه ایجاد نمائید که تابش نور در مکان جغرافیائی و ساعت و تاریخ و جهت مشخص را شبیه سازی کند .این ویژگی بیشتر به سیستم ها شباهت دارد تا به نورهای عادی و به همین دلیل برای ایجاد این نوع نورها از طبقه بندی Systems در پانل Create استفاده میکنیم .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

پانل Create وطبقه بندی Systems را فعال نموده و دکمه Sun light یا Day light را فعال کنید .داخل دیدگاه کلیک نموده و بکشید . یک شی کمکی Compass ایجاد میشود . سپس دوباره کلیک نموده وبکشید تا یک نور جهت دار ایجاد شود که شبیه ساز نور خورشید یا آسمان است .

 

4-20-2010%2012-54-02%20AM.png

 

سیستم Sun light از نور Diretional استفاده میکند در حالی که سیستم Day light از نور Sky light بهره میبرد .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

کاربرد شی کمکی Compass

 

از شی کمکی Compass برای تعین جهات شمال و جنوب و شرق و غرب در صحنه استفاده میشود .

 

بخصوص برای ساخت نور Sun light بسیار حیاتی است . هرگاه بخواهید یک سیستم Sun light با کلیک اول شی کمکی Compass ساخته میشود . پس از ساخت شی نور میتواتید شی کمکی Compass را انتخاب نموده و بچرخانید .. تاجهت دلخواه را برای شما تنظیم نماید.

 

4-20-2010%201-12-36%20AM.png

 

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه

هنگامی که شی Compass را انتخاب میکنید داخل پانل Modify دو گزینه آشکار میشود . گزینه Show compass که بطور پیش فرض فعال است به شما اجازه میدهد که آیکن این شی را پنهان کنید . در فیلد Radius شعاع شی را بدلخواه تغئیر میدهید .

 

4-20-2010%201-40-09%20AM.png

 

__________________

  • Like 3
لینک به دیدگاه

هنگام ساخت سیستم نوری Sun light پائین پانل Create و بعد از آن پانل Modify تنظیمات این سیستم در اختیار شماست ..

 

دومقدار Azimouth و Altitude موقعیت خورشید در آسمان را تعین میکند. هر دو مقدار بر حسب درجه است .

 

Azimouth جهت شی Compass را تعئین کرده که مقداری بین 0 تا 360 درجه میگیرد.

 

عدد 0 معرف شمال 90 معرف شرق 180 معرف غرب و 360 معرف جنوب است.

 

مقدار Altitude زاویه بین خورشید وخط افق را تغئیر میدهد.این عدد از 0 تا 90 تغئیر میکند ..

 

عدد 0 معرف غروب یا طلوع خورشید است و عدد 90 معرف حضور خورشید در وسط آسمان .

تعین روز و تاریخ

 

پائین پانل در قشمت Control parameters وزیر قسمت Time میتوانید زمان و تاریخ را تعین کنید تا سیستم Sun light نور خورشید را بر اساس همان زمان و تاریخ محاسبه و اجرا کند.

 

4-20-2010%2012-54-02%20AM.png

 

تعین مکان

 

زیر قسمت Location دکمه Gt location را کلیک کرده .. پنجره Geographic location باز خواهد شد . در فیلد Map نام قاره مورد نظر را انتخاب کنید ... داخل نقشه در نقطه مورد نظر کلیک کنید یا در ستون City نام شهر مورد نظر را انتخاب کنید.Ok کنید تا Sun light نور را بر اساس منطقه جغرافیائی تنظیم کند .

 

4-20-2010%203-17-58%20AM.png

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...