رفتن به مطلب

10 شاخصه شهر پیاده مدار


ارسال های توصیه شده

کپنهاگ، یکی از بزرگترین شهرهای پیاده دنیاست. اگرچه این شهر با شاخصه های میراث تاریخی ویژه اش همچون یک شبکه خیابانی قرون وسطایی باریک اعتبار یافته است اما به صورت مداوم در جهت بهبود کیفیت زندگی خیابانی خود در حال فعالیت بوده است.جان گل، معمار دانمارکی و همکار مولف کتاب "فضاهای عمومی- زندگی عمومی"که مطالعه ای است درباره آنچه سبب می شود فضاهای شهر کپنهاگ کار کنند، در این باره می گوید: "در کپنهاک، ما پیشگام روش مطالعه سیستمی و ثبت مردم در شهر بوده ایم. بعد از بیست سال تحقیقات، ما قادر بوده ایم ثابت کنیم که این گامها چهار برابر بیشتر زندگی عمومی را ایجاد کرده اند." مدیریت شهر کپنهاگ برای تبدیل این شهر به یکی از بزرگترین شهرهای پیاده مدار جهان، برنامه ریزی گسترده ای را انجام داده است. در ذیل، برنامه 10 مرحله ای کپنهاگ برای ایجاد یک شهر پیاده مدار ارائه شده است0

 

1-تبدیل خیابانها به راههای اصلی کاملاً پیاده

شهر کپنهاک، خیابان اصلی سنتی خود، اشتروگت را در سال 1962 به یک راه کاملاً پیاده تبدیل نمود. این خیابان به دلیل مسیرهای پیچ در پیچ و باریک خود دارای شهرت بین المللی می باشد. در دهه های بعدی، آنها بتدریج خیابانهای مخصوص پیاده بیشتری را اضافه کرده، آنها را به مسیرهای با اولویت پیاده جاییکه عابران پیاده و دوچرخه سواران اولویت حرکت دارند اما عبور اتومبیل ها با سرعت پایین مجاز می باشد، متصل نمودند.

 

2-کاهش تدریجی ترافیک و پارکینگ

جهت ثابت نگه داشتن حجم ترافیک، مسوولان مدیریت شهری، شمار اتومبیل ها را در مرکز شهر از طریق حذف فضاهای پارکینگ به میزان 2-3 درصد در سال کاهش دادند. بین سال 1986 و 1996، شهر در حدود 600 فضای پارکینگ را حذف کرد.

 

3- تبدیل محوطه‌های پارکینگ به میادین عمومی

اقدام به ایجاد خیابانهای پیاده، فضای محوطه ‌ای پارکینگ را آزاد کرده و شهر را قادر ساخت که آنها را به میادین عمومی تغییر شکل دهد.

 

 

4-متراکم و پایین نگه داشتن مقیاس

ساختمانهای با فضای متراکم با ارتفاع کم به بادهای ملایم اجازه می دهند که از فراز آنها عبور کرده و مرکز شهر را معتدل تر و در معرض وزش بادهای کمتری نسبت به بقیه کپنهاک نگه دارند.

 

5-احترام به مقیاس انسانی

معتدل ترین مقیاس شهر و شبکه خیابانی، پیاده روی را به یک تجربه رضایتخبش تبدیل کرده است؛ ساختمانهای تاریخی کپنهاگ با حالت تمکین مانندشان، سایبان‌های محافظ و راهروهایشان، فضاهای کشف نشده ای برای مردم ایجاد می کنند که بایستند و بنشینند.

 

6-ساکن کردن مردم در هسته مرکزی

اکنون بیش از 6800 نفر در مرکز شهر زندگی می کنند. آنها وابستگی‌شان را به اتومبیل از بین برده‌اند و در شب هنگام پنجره های روشن آنها به عابران پیاده حسی از ایمنی می بخشد.

 

7- تشویق زندگی دانشجویی

دانشجویانی که با دوچرخه به مدرسه می روند به حجم ترافیک نمی افزایند؛ برعکس، حضور فعال آنها، در روز و شب به شهر سرزندگی می بخشد.

 

-8 انطباق منظر شهر با تغییرات فصول

کافه تریاهای سرباز، میادین عمومی و اجراکنندگان برنامه های خیابانی هزاران نفر را در تابستان جذب می‌کنند. میادین اسکیت روی یخ، نیمکت های گرم و گرم کننده‌های گازسوز در گوشه های خیابان، زمستان را در مرکز شهر لذتبخش می‌سازند.

 

-9 ترویج دوچرخه سواری

شهر کپنهاگ، خطوط دوچرخه سواری جدیدی را به وجود آورده و مسیرهای موجود را توسعه داده است. آنها با استفاده از فضای آزاد شده از طریق حذف پارکینگ در نزدیکی تقاطع ها، محل عبور دوچرخه ها را جانمایی کردند. در سال 2004 میلادی 34 درصد ساکنان کپنهاگ که در شهر کار می کنند، با دوچرخه به محل کار خود می رفتند.

 

-10در دسترس قرار دادن دوچرخه ها

کپنهاگ اولین شهری بود که سامانه دوچرخه کرایه ای را جهت تشویق مردم به استفاده از این شیوه حمل و نقل راه اندازی کرد. مردم می توانند دوچرخه های شهری را در حدود 2 دلار و 50 سنت کرایه کنند؛ زمانیکه استفاده آنها تمام شد، به سادگی دوچرخه ها را در هر یک از 110 توقفگاهی که در اطراف مرکز شهر واقع گردیده است، رها کرده و پول آنها پس داده می شود.

 

منبع: مرکز مطالعات پروژه های شهری مشهد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...