رفتن به مطلب

شهرهای آینده از نگاه طراح بزرگ آمریکایی


ارسال های توصیه شده

برای تمامی کسانی که علاقه‌ای وافر به فن‌آوری و طراحی دارند، یک سرگرمی جذاب نگاه به طراحی‌های مفهوم آینده‌گرااست و در میان چیزی هیجان‌انگیزتر از رفتن به جایی نیست که هیچ انسانی تا کنون قدم نگذاشته است.
طراحان بزرگ همواره نگاهی هم به آینده و روش زندگی در دورانی دارند که هنوز بدان قدم نگذاشته‌اند.این حوزه را در طراحی، مفاهیم آینده‌نگر می‌نامند و در این زمینه یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها ژاک فرسکو، طراح آمریکایی است.
آینده دور زندگی شهریروی زمین (و شاید حتی کرات دیگر) از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از انسان‌های معمولی و البته طراحان بزرگ را به خود جلب کرده است.
در این میان مسلما اسمی که به گوش همه علاقه‌مندان خورده است، ژاک فرسکو است که کارهایش الهام‌بخش بسیاری از طراحی‌های امروزی و حتی کارهای آینده است.
او که 96 سال سن داردهنوز فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه طراحی دارد که از این میان پروژه ونوس اومشهورترین کارش است. او ونوس را عصاره فعالیت‌های دوران حیات خود می‌داند و تلاش می‌کند در این طرح مفهومی از شهری در آینده، تمامی مشکلات یک جامعه مدرن راشناسایی و حل کند.
او از خلاق‌ترین طراحان آینده‌گراست و برخی او را داوینچی معاصرمی‌نامند. (داوینچی نیز در دهه 1400 طراحی‌های بسیاری داشت که در آینده به واقعیت پیوست).
فرسکو پروژه ونوس را درسال 1980 و با هدف طراحی شهری در آینده آغاز کرد که در آن تمامی مشکلات از جمله فقر،جرم و جنایت، فساد و پسماندها راه‌حل های معین دارند. این پروژه در سال 1994 ایجادشده و ساخت آن در همان سال در مرکز فلوریدا در نزدیکی دریاچه اوکی چوبی آغاز شد. دراین زمین به مساحت 21.5 هکتار، ده ساختمان طراحی شده توسط فرسکو ساخته شده است.
این پروژه در عین حال نوعی مرکز تحقیقات برای فرسکو و روکسان میدو، و نیز مرکزی آموزشی برای حامیان این پروژه است.آنها در این مرکز ویدئوهاو تصاویری را از آینده موردنظر خود و اهدافی که در این میان باید محقق شوند، تولیدو به جهان عرضه می‌کنند.
هدف غایی این پروژه بهبود شرایط جامعه با حرکت به سمت یک طراحی اجتماعی و فنی پایدار و جهانی است که آن را «اقتصاد منابع محور » نام‌گذاری کرده‌اند.
در این اینجا مجموعه‌ای از بهترین نمونه‌های این طراحی‌های آینده‌گرا به شما معرفی می‌شود که برخی از آنها صرفا طراحی‌های مفهومی بوده و برخی نیز واقعا ساخته شده‌اندو از آنها عکس گرفته شده است.تعدادی نیز تصاویر سه بعدی از نگاه هنرمندانه ژاک فرسکو به آینده جهان است. یکی از گفته‌های ژاک فرسکو که بسیاری از طراحان حتی استیو جابز نیز به آن ارجاع داشته‌اند این است که برای خلق هر چیزی،ایده نهایی به مرور زمان و با الهام از منابع گوناگون ایجاد می‌شود. باید همه چیز راتجربه کرد، شکست خورد و درس گرفته و ایده‌های بزرگ در همین مسیرها خلق می‌شوند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...