رفتن به مطلب

نخستین کتاب با محوریت روشنایی سطوح پروازی منتشر شد


ارسال های توصیه شده

نخستین کتاب تخصصی در زمینه روشنایی سطوح پروازی با عنوان «سیستم‌های کمک‌ناوبری بصری ناوبری فرودگاهی» تالیف شبیر مصدق‌مقدم توسط انتشارات بیشه منتشر شد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ خواننده با مطالعه این کتاب علاوه بر دانستن چگونگی تاثیرگذاری چراغ‌های ناوبری زمینی بر حداقل‌های عملیاتی فرودگاه دیدگاهی مناسب در مورد آنها به دست می آورد و به چگونگی نصب و به کار بردن آنها پی می‌برد.

گردآوری و ترجمه مطالب این کتاب ۱۹۹ صفحه‌یی حدود یک سال و ویرایش و نگارش آن نیز شش ماه زمان برده‌ است.

شبیر مصدق‌مقدم مولف این کتاب هدف از نگارش آن را این‌گونه عنوان کرد: با توجه به اینکه یک منبع خاص و متمرکز در خصوص روشنایی سطوح پروازی موجود نبود و این مطالب در اسناد و داکیومنت‌های مختلف گردآوری شده بود و با توجه به اینکه علاقمندان زیادی مشتاق به کسب اطلاعات در این خصوص بودند اقدام به گردآوری و یکپارچه کردن مطالب این کتاب شد.

وی اظهار داشت: در کتاب حاضر تلاش به عمل آمده که نقش پر رنگ و حیاتی این علائم در صنعت حمل و نقل هوایی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بررسی تاریخچه این صنعت، از دیدگاه قوانین بین‌المللی موجود ضمن شناخت کلی سیستم، تجهیزات و نحوه آرایش آن برای مخاطبان تبیین شود.

 

 

مصدق مقدم در خصوص ضرورت و نگارش این کتاب گفت: IMG_20140930_145154.jpgاز آنجا که صنعت ساخت، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات سیستم‌های کمک‌ناوبری بصری فرودگاهی (Visual Aids

Navigation ) در حوزه‌های مقررات بین‌المللی، صنعتی، محیط نصب و شرایط جوی دارای ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خاص است و از طرفی تدریس آکادمیک این شاخه از دانش در محیط‌های علمی در داخل کشور تاکنون صورت نپذیرفته است، مطالعه این کتاب، که به عنوان اولین کتاب تخصصی در زمینه روشنایی سطوح پروازی منتشر شده در داخل کشور است٬ می‌تواند اطلاعات کاملی را در اختیار تمام متخصصان دست‌اندرکار در صنعت، محققان دانشگاهی، دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند قرار دهد.

وی در خصوص نقطه تمایز این کتاب با سایر داکیومنت‌های خارجی موجود در این زمینه گفت: مطالب در خصوص هر یک از سیستم‌های روشنایی مناطق مختلف در زیر یک عنوان مطرح شده و تا حد امکان سعی شده از گسستگی مطالب جلوگیری به‌عمل آید.

مولف این کتاب در زمینه منابع استفاده شده اظهار داشت: در تهیه و گردآوری این کتاب از داکیومنت‌ها و استانداردهای مختلفی استفاده شده که Annex 14 , doc 9157 , IEC61822 , DOC9467 , ANNEX2 , CAP637 , و سایر مراجع و داکیومنت‌های موجود در این زمینه را می‌توان نام برد.

در این کتاب نیازهای عملیاتی متناسب با فرودگاه‌ها و هواپیماهایی که در آن فعال هستند بررسی و انواع سیستم‌های روشنایی را با جزئیات و روش‌های نصب آن معرفی شده است. بررسی انواع چراغ‌های ناوبری زمینی و مدارات آن و همچنین معرفی آخرین تکنولوژی مورد استفاده در طراحی و نصب سیستم‌های روشنایی از دیگر مباحث این کتاب است.

تاریخچه سیستم روشنایی باند ٬معرفی تمام اجزای سیستم کمک بصری ناوبری فرودگاهی٬ معرفی سیستم روشنایی تاکسی‌وی‌ها و محوطه پارکینگ هواپیما٬ معرفی چراغ‌های مشخص کننده موانع در اطراف باند فرود ٬شدت روشنایی و زاویه پخش چراغ‌های کمک ناوبری زمینی٬ مدارات الکتریکال سیستم‌های روشنایی سطوح پروازی و مدارات برق اضطراری و استانداردهای موجود٬ اهمیت چراغ‌های ناوبری زمینی در ارتباط با حداقل های عملیاتی فرودگاه٬ رگولاتورهای جریان ثابت که وظیفه اصلی تامین برق مورد نیاز این سیستم را به عهده دارند مطالب این کتاب است که در هفت فصل آمده است.

 

 

منبع:http://fanni.vcp.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...