رفتن به مطلب

استفاده از ضایعات دباغی در تولید سوخت


Astraea

ارسال های توصیه شده

تبدیل ضایعات سمی دباغی به سوختهای زیستی موفقیتی است که بتازگی نصیب پژوهشگران دانشگاه توماس باتا در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شده است.

آنها با استفاده مجدد از ضایعات صنایع چرم سازی، موفق به تولید سوخت زیستهایی بمراتب مقرون به صرفه تر از سوختهای موجود در بازار شده اند.

پژوهشها نشان می دهد ضایعاتی که پس از کندن پوست دام برجای می ماند، از همه مواد لازم برای تولید سوختهای زیستی برخوردار است.

کارل کلومازنیک، یکی از استادان این دانشگاه می گوید: «اصل کار بر مبنای جدا کردن گلسیرین از چربی است و جایگزین کردن آن با متانول. در مرحله بعد گلسیرین را از سوخت جدا می کنیم. حتی پروتئین موجود در ضایعات پوست را برای استفاده های دیگر جدا می کنیم.»

معمولا به ضایعات پوست گوسفند بعنوان ماده ای مناسب برای تولید سوخت زیستی نگاه نمی شود. به این دلیل ساده که حاوی میزان بالایی پروتئین و اسیدهای چرب آزاد است و جدا کردن هر دو ماده برای تولید سوخت ضروری است. تیم پژوهشی جمهوری چک با علم به این موضوع و جدا کردن مواد مذکور و استفاده مجدد از آنها در بخشهای دیگر، در واقع با یک تیر دو نشان زده است.

بعلاوه، محصولات جانبی دباغی حاوی مواد سمی و همچنین چربی ای است که به محیط زیست آسیب می رساند. بنابراین استفاده از این ضایعات بعنوان سوخت، برای حفاظت از محیط زیست هم راه مناسبی است.

کارل کلومازنیک، یکی از استادان این دانشگاه در ادامه می گوید: «موفق شده ایم مجموعه ای از مشکلات محیط زیستی را از راه به کار گیری ضایعات پوست حل کنیم. سوزاندن آنها خطرناک است برای اینکه دی اکسین و اکسید نیتروژن زیادی تولید می کند که محیط زیست را تا حد زیادی آلوده می کند.»

علاوه بر اینکه این پروژه، طرحی در راستای حفاظت از محیط زیست است، برای تولیدکنندگان کالاهای چرمی هم از نظراقتصادی مقرون بصرفه است زیرا می توانند از ضایعاتی که منهدم کردن آنها هزینه دارد، در تولید سوخت استفاده کنند.

 

ویدئو خبر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...