رفتن به مطلب

پیشتازان گردشگری ادبی جهان


Astraea

ارسال های توصیه شده

شهرهای زیادی در سطح جهان به دلیل حضور نویسندگانی از آنجا، به مراکزی با جاذبه های گردشگری ادبی تبدیل شده اند.

ادینبورگ اسکاتلند به‌عنوان نخستین شهر ادبی جهان در فهرست یونسکو به ثبت رسیده که خالق داستان‌‌های هری پاتر، جی. کی. رولینگ در آن ساکن است و موزه نویسندگان شهر ادینبورگ نیز مرجعی کامل از تمام نویسندگان، شاعران و هنرمندان این منطقه به‌شمار می‌رود.

موزه نویسندگان دوبلین و کتابخانه ملی ایرلند جنوبی از جمله مراکز تفریحی و گردشگری ادبی این کشور محسوب می‌شوند که اطلاعات کاملی از ادبیات نوین این کشور را برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

 

142312756255.gif

 

 

پایتخت انگلستان را مرکز ادبیات جهان می‌شناسند، بسیاری از نویسندگان مشهور جهان یا در این شهر زاد‌ه شده‌اند یا بخشی از عمر خود را در آن سپری کرد‌ه‌اند یا حتی از نام این شهر در رمان‌‌ها و داستان‌های خود اسم برد‌ه‌اند. امروزه نیز این شهر به لطف برخورداری از چنین گذشته باشکوهی میزبان علاقه‌مندان زیادی است. برای مثال دوست‌داران چارلز دیکنز از خانه او که در حال حاضر به موز‌ه‌ای تبدیل شده است، دیدن کرده یا علاقه‌مندان به داستان‌‌های پلیسی سر آرتور کانن از مکان‌‌هایی بازدید می‌کنند که شرلوک هلمز، کارآگاه معروف داستان‌‌های پلیسی در آن زندگی کرده یا حتی در آن به بازرسی پرداخته است.

آرامگاه جفری جاوسر و جان میلتون نیز از دیگر برگ‌‌های انگلستان برای توسعه گردشگری ادبی است.استرانفورد، کعبه مشتاقان ادبیات است و مهم‌ترین ویژگی‌اش این است که محل تولد شکسپیر است.

از دیگر نمونه سایت‌‌های گردشگری ادبی ساخته شده می‌توان به محل ساخت فیلم پرفروش ارباب حلقه‌ها در نیوزیلند اشاره کرد که امروزه به یکی از مکان‌‌های جذاب جهت بازدید در این کشور تبدیل شده است. شهر‌های رم در ایتالیا و پاریس در فرانسه نیز از دیگر شهر‌های ادبی معروف در دنیا هستند که زندگی فلاسفه و شاعران و هنرمندان بسیاری مانند ویرژیل، کیتز، ویکتور هوگو و الکساندر دوما با این شهر‌ها پیوند خورده است.خانه و موزه شخصی مارک تواین در ‌هارتفورد یکی دیگر از سایت‌‌های ادبی است که به زندگینامه این نویسنده مربوط است.

پارک ملی پرینس ادوارد ایسلند در کانادا خانه و الهام‌بخش لوک ماود مونت گومری برای رمان معروف آنا از گرین گیبل نیز از دیگر مکان‌‌های معروف گردشگری ادبی است. همچنین سن‌پترزبورگ را نباید از قلم انداخت که تولستوی، آنتوان چخوف، پوشکین و داستایوفسکی نام‌شان با این شهر گره خورده است.

لینک به دیدگاه

و باز هم جای تاسف است که ایران با داشتن صدها شاعر و نویسنده و ادیب مطرح و تراز اول اصلا روی این بخش کار که چه عرض کنم حتی فکر هم نکرده....sigh.gif

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...