رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

1393/12/27

باستان‌شناسان با بررسی زیرزمین یک صومعه موفق به کشف باقی‌مانده جسد «میگوئل دو سروانتس» شدند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از گذشت چهار قرن، بقایای جسد میگوئل دو سروانتس نویسنده سرشناس اسپانیایی و خالق شاهکار ادبی «دن کیشوت» پیدا شد.

«فرناندو دو پرادو» که با گروهی 30 نفره از باستان‌شناسان مشغول کار بوده پس از بررسی‌های طولانی‌مدت در میان قبرهای طبقه‌ زیرین صومعه‌ای در مادرید، اعلام کرد: ما می‌دانیم که برخی از استخوان‌های یافت‌شده به سروانتس تعلق دارد.

در جریان این پروژه، 33 مقبره پیدا شدند و هم‌اکنون دانشمندان در حال انجام آزمایش روی تکه‌های استخوان‌های یافت‌شده هستند. اوایل سال جاری میلادی بود که تابوتی در این مکان با حروف اول اسم و فامیل این نویسنده بزرگ اسپانیایی روی آن کشف شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، با توجه به نتایج آزمایش‌هایی که تاکنون روی سن استخوان‌های این مرده و باقی‌مانده لباس‌های او انجام شده به احتمال زیاد این جسد متعلق به خود سروانتس است. در این جعبه تکه‌های چوب‌، سنگ و خرده استخوان‌هایی یافت شده که شاید از راز سروانتس پرده بردارند.

گفته می‌شود این نویسنده دوران طلایی اسپانیا یک روز پس از درگذشتش در 22 آوریل 1616 زیر محراب صومعه‌ای در مادرید دفن شده است. سروانتس در همان هفته‌ای که شکسپیر درگذشت‌، فوت کرد اما محل دقیق دفن او همچون یک راز باقی ماند.

پروژه پیدا کردن جسد سروانتس از 10 ماه پیش راه‌اندازی شد و با استفاده از ابزارهای فناوری روز همچون دوربین‌های مادون‌ قرمز‌، اسکنرهای سه‌بعدی و رادارهای نفوذ زیرزمینی پیش رفته است. این پژوهشگران تاکنون 33 قبر در این محل پیدا کرده‌اند.

جراحاتی که این نویسنده در جنگ برداشته ممکن است کمک شایانی برای شناسایی باقی‌مانده جسدش باشد. طی نبرد دریایی «لپانتو» در سال 1571 یک گلوله در سینه و یکی در دست سروانتس نشست. اسپانیا در این جنگ از ارتش عثمانی شکست خورد.

میگوئل دو سرانتس که لقب «پدر رمان مدرن» را یدک می‌کشد، در سال 1547 در پایتخت اسپانیا متولد شد. او شاهکارش «دن کیشوت» را در دو بخش و در سال‌های 1605 و 1615 به نگارش درآورد.

تاثیر او بر زبان اسپانیایی‌ تا جایی بوده که اغلب این زبان را «زبان سروانتس» می‌خوانند. سروانتس از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های دنیای ادبیات و از عوامل اصلی شکوفایی فرهنگی اسپانیای قرن شانزدهم بود. رمان «دن کیشوت» او را شالوده‌ ادبیات غرب و اولین اثر داستانی‌ مدرن اروپایی می‌دانند. این رمان ماندگار به 65 زبان دنیا ترجمه شده است و همچنان به چاپ می‌رسد. نقدهای ادبی درباره‌ این رمان که از قرن هجدهم آغاز شده همچنان ادامه دارند.

دایرة‌المعارف «بریتانیکا» درباره‌ این کتاب نوشته است: محبوبیت سریع «دن کیشوت» بیش‌تر برگرفته از تنوع حوادث آن، طنز عالی و شوخ‌طبعی فراوان آن بوده است. از دو قسمتی که سروانتس نوشته بود، بخش اول بیش‌تر در نظر مردم و به مذاق آن‌ها خوش آمده بود.

در سطح جهانی، به لطف رمان «دن کیشوت» علاقه‌مندان فراوانی به سروانتس پیدا شدند و این در حالی بود که او این رمان را برای تمسخر عشق شوالیه‌ها و خدشه‌دار کردن محبوبیت نوعی از ادبیات نوشته بود که برای یک قرن مورد محبوبیت عموم مردم بود.

در سال 1613، سروانتس مجموعه‌ای از داستان‌ها را به نام‌ «رمان‌های نمونه» منتشر کرد. در مجموع این اثر شایسته‌ شهرت سروانتس بود و به همان نبوغ «دن کیشوت» نوشته شد. در 67 سالگی (1614) مجموعه‌ شعر «سفر پارناسو» را نوشت و یک سال بعد از آن، «هشت کمدی» و «هشت میان‌پرده‌ جدید» را منتشر کرد. در همین سال، او نوشتن رمانی مشتمل بر اتفاقات سفرهایش را به پایان رساند، که بعد از مرگش در سال 1617 منتشر شد. نویسندگانی چون «چارلز دیکنز»، «گوستاو فلوبر»، «هرمن ملویل»، «فئودور داستایوفسکی»، «جیمز جویس» و «خورخه لوییس بورخس» از آثار و سبک ادبی سروانتس الهام گرفتند.

یونسکو به احترام درگذشت هم‌زمان سروانتس و شکسپیر، این دو شخصیت بزرگ دنیای ادبیات، روز 23 آوریل را «روز جهانی کتاب» نام نهاده است.

 

15-3-18-143719m.jpg

لینک به دیدگاه

چقدر از داستان دون کیشوت بدم میاد واقعا نمیدونم چرا این داستان اینقدر معروف شده فک میکنم از درد نداشتن نویسنده بوده:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
چقدر از داستان دون کیشوت بدم میاد واقعا نمیدونم چرا این داستان اینقدر معروف شده فک میکنم از درد نداشتن نویسنده بوده:banel_smiley_4:

سلام

توانائی بیان برخی احساسات انسانی اولین بار از طریق همین داستان به اثبات رسید. شاید تا اون روز کسی نتوانسته بود احساسات حسی و ذهنی انسان را با اون دقت تعریف کنه.

لینک به دیدگاه
چقدر از داستان دون کیشوت بدم میاد واقعا نمیدونم چرا این داستان اینقدر معروف شده فک میکنم از درد نداشتن نویسنده بوده:banel_smiley_4:

 

ولی من داستانشو خیلی دوست داشتم....دوم سوم راهنمایی بودم خوندم!!!!

اسامی یادم نیست اما اون پیشکارابله که سوارالاغ بود و تمثیلی از فرد بی اراده که دنبال دون کیشوت که بدون فکر و براساس وهم و خیال پیش میرفت،افتاده بود ولایت مداری مطلقه رو از نوجوانی به من نشون داد!!!!!!:ws3:

من اون قسمتش که به جنگ آسیاب بادی رفت رو خیلی دوست داشتم....هیولا و دشمن خیالی که پرداخته ذهن دون کیشوت بود!!!!برا نشون داد قدرت نداشته و اثبات وجود خودش!!!!!!!!!!

 

دقیق بشی برا ما خیلی نکته داره:ws3:به همین نکات دقت نکردی به این بی بصیرتی مبتلا شدی....:w02:

لینک به دیدگاه

باستان شناسان می گویند که موفق به کشف بقایای جسد سروانتس نویسنده مشهور اسپانیایی و خالق دن کیشوت، در کلیسای کوچکی در مادرید شده اند.

نزیک به ۴۰۰ سال از مرگ این نویسنده افسانه ای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می گذرد و محققان می گویند که استخوان های سروانتس، همسرش و چند نفری که با آنها دفن شده اند را یافته اند.

فرانچسکو اتکسباریا، انسان شناس پزشکی قانونی می گوید: «بعد از بررسی تمام شواهد و اطلاعات تاریخی،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و انسان شناسی در اینباره، می توانیم بگوییم که مقداری از استخوان های میگل دو سروانتس را در صومعه قدیمی ترینیتاریاس یافته ایم…. انطباق های زیادی وجود دارد و هیچ گونه عدم تطابقی دیده نشده است.»

دن کیشوت در سال ۱۶۱۶ در سن ۶۸ سالگی فوت و در این صومه به خاک سپرده شد اما در جریان بازسازی این صومعه، تابوت او گم شد. تیمی از محققان با استفاده از اشعه مادون قرمز و اسکنرهای سه بعدی توانسته اند بقایای جسد سروانتس را در این دخمه کشف کنند. دانشمندان امیدوارند با تجزیه و تحلیل بیشتر و آزمایش دی ان ای بتوانند استخوان های سروانتس را از اجساد باقی افراد دفن شده در این محل، شناسایی کنند.

 

 

ویدئوخبر:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...