رفتن به مطلب

پرورش و نگهداری فلفل زینتی


masi eng

ارسال های توصیه شده

فلفل زینتی

مشخصات: برگ های این گیاه مستطیلی و به رنگ سبز روشن و گل ها به رنگ سفید گاهی مایل به ارغوانی است. میوه کاپسیکوم دارای تنوع رنگ زیادی است و جلوه ای خاص به این گیاه زینتی آپارتمانی می دهد.

این گیاه می تواند میوه هایی به رنگ قرمز، زرد، سبز، بنفش، صورتی، نارنجی و... تولید کند. اسم علمی فلفل زینتی Capsicum annuum، از خانواده solanaceae می باشد. گونه مذکور، یکساله بوده و بومی نواحی گرم امریکا است. برگهای فلفل زینتی سبز نسبتا روشن و مستطیلی شکل می باشند. کولتیوارهای گوناگون این گونه دارای میوه هایی به اشکال مختلف مستقیم یا آبشاری است. رنگ میوه های یک بوته ممکن است قرمز، زرد و یا سبز باشد.

توجه : در هنگام استفاده از اين گياه بايد مراقب اطفال بود، زيرا كه ميوه‌هاي رنگين آن جلب نظر كودكان را نموده وتندي آن موجب بروز ناراحتي مي‌گردد.

مراقبت و نگهداری:

دما : این گیاه حرارت بالا و گرما را دوست دارد به نحوی که در مناطق سرد سیر گیاهان گلدانی فلفل زینتی را می توان فقط در فصل تابستان، خارج از گلخانه نگاهداری کرد.

آبیاری: خاک همیشه خیس را می پسندد در بهار و تابستان قبل از خشک شدن کامل خاک باید گیاه را آبیاری کرد و توجه داشت که خاک گلدان باتلاقی نشود . در زمان گل دهی و تشکیل میوه باید آبیاری کاهش داد. در زمستان هفته ای یک بار ان را ابیاری کنید.

رطوبت: لازم است با آب ولرم فاقد املاح و سبک غبار پاشی شود .غبار پاشی برای کنترل آفت کندی قرمز مفید است. بعد از تبدیل گل به میوه غبار پاشی را به هفته ای یکبار باید تقلیل داد.

نور : این گیاه به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند.

کود: کود مورد نیاز فلفل زینتی را نمی توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود.

کاشت :

بهترين استفاده از اين گياه كاشت در فلاورباكس‌هاي پارك و باغ و نيز در داخل ساختمان (به صورت دائمي) مي‌باشد.در باغچه‌هاي منازل و پاركها به صورت توده‌اي در داخل چمن مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

خاک: مخلوطی از دو قسمت کود دامی پوسیده، یک قسمت خاک باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می باشد.

ازدیاد: برای تکثیر این گیاه، می توانید بذرها را در اواخر زمستان و اوایل بهار در طرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید. بعد از رشد نشاءها آنها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

تعویض گلدان:در اوایل بهار باید گیاه را به گلدان 12 سانتیمتری منتقل نموده و خاک گلدان را بازدید کرد.

عوارض و درمان: اگر در طول مدت رشد این گیاه مشاهده کردید برگها پرپشت وسر حال هستند اما گل ظاهر نمیشود. گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل کنید زیرا کاپسیکوم دوست دارد ریشه‌هایش در هم باشند. احتمالا گلدان اصلی خیلی بزرگ است. اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند. این گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل میکند. شاخه های دراز و بد شکل فلفل زینتی معرف هوای گرم محیط گرم است. گلدان را به محل خنک تری برده و با آب فاقد املاح و کاملا ولرم غبار پاشی کنید. همچنینن هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن تمام برگها و سقوط آنها میشود. اگر برگها پژمرده شوند و سقوط نمایند باید گیاه رابه محل پر نورتری منتقل کنید. برگهای جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک میشوند. گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است بنابراین باید گلدان رابه محل گرمتری ببرید. برگهای فلفل زینتی در اثرهوای سرد یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی، ممکن است سیاه شوند. اگر هم با زردی برگها مواجه شدید، فورا آبیاری کنید احتمالا گیاه تشنه است کنه ریز قرمز برگها را زرد وتار عنکبوتی میکند، سطح زیرین برگها رابا اسفنج نرم تمیز کنید و یا هر دوهفته یکبار، باسم کنه کش، گیاه را سمپاشی نمایید.

منابع : aftabir.com - golestan-ali.com - beytoote.com - bostane.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...