رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بارومتر را برای اندازه گیری فشارهوا به کار می‌برند. هرچند اصطلاح «به سبکی هوا» به معنای خیلی سبک است اما باید توجه داشت که وزن هوای روی هر متر مربع از سطح زمین معادل ۱۰۰۰۰ کیلوگرم است.

نیروی وارد بر سطح را فشار می‌نامند. هر بارومتر تشکیل شده اشت از یک قوطی فلزی تخت و درزبندی شده که درون آن از هوا خالی است. فشار هوا می‌خواهد قوطی را مچاله کند اما چون فلز خاصیت فنری دارد کاملاً مچاله نمی‌شود.با تغییر فشارهوا جدارفلزی قوطی بالا و پایین می‌رود.مجموعه‌ای از اهرم‌ها حرکت جدار قوطی را به حرکت عقربه‌ای بر روی صفحهٔ مدرج (شبیه صفحهٔ ساعت) تبدیل می‌کند.

با بالا رفتن از سطح زمین (مثلاً با هواپیما) و همچنین با تغییر شرایط آب و هوا، فشارهوا کم می‌شود. بارومتر را برای سنجش ارتفاع پرواز هواپیما از سطح زمین و نیز برای پیش بینی وضع هوا به کار می‌برند. در هواشناسی فشار هوا را بر حسب میلی بار(mb)بیان می‌کنند. فشار متوسط هوا در مجاورت سطح دریا در حدود ۱۰۰۰mb است.

 

نوع دیگری از بارومتر، فشار سنج یا بارومتر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می باشد.

 

Barometer.gif

به این ترتیب كه لوله ای به طول یك متر كه یك سر آن بسته است را پر از جیوه كرده و به صورت واژگون درون جیوه یك ظرف فرو می بریم، آن گاه جیوه درون لوله تا آنجا پایین می آید كه فشار ناشی از وزن ستون جیوه برابر فشار هوا شود. اگر این آزمایش در سطح دریای آزاد انجام شود، ارتفاع ستون جیوه 76 سانتی متر خواهد بود ولی اگر در محلی كه بالاتر از سطح دریای آزاد قرار دارد انجام شود، ارتفاع ستون جیوه كمتر خواهد شد.

چون ارتفاع ستون جیوه به فشار هوا بستگی دارد پس معیار خوبی برای اندازه گیری فشار هوا است.

 

اگر به جای جیوه از مایعات دیگری استفاده شود چون چگالی سایر مایعات از جیوه خیلی كمترند، باید لوله های شیشه ای با ارتفاع بسیار زیاد انتخاب شود . برای نمونه اگر در بارومتر از آب استفاده شود باید ارتفاع لوله شیشه ای بیش از 10 متر باشد. از طرفی چون فشار بخار جیوه بسیار كم است، بالای ستون جیوه در لوله شیشه ای را می توان خلاء تقریبا كامل در نظر گرفت. اما مایعات دیگر فشار بخار به نسبت زیادی دارند كه بر روی تعیین فشار گاز اثر می گذارد.

 

این فشار سنج نخستین بار توسط توریچلی ساخته شده است.

 

1.jpg

توریچلی یک فیزیکدان و ریاضیدان ایتالیایی بود که اساس بارومتر را کشف کرد. او یک لوله شیشه ای دراز و پر از جیوه را که یک سرش بسته شده بود، به صورت وارونه درون ظرفی پر از جیوه قرار داد. فشار هوای مؤثر بر سطح جیوه درون ظرف، جیوه درون لوله را در ارتفاع 760 میلی متری نگه داشت. وزن ستون جیوه مساوی فشار جو یا اتمسفر بود .

 

اگر چگالی جیوه 13600kg/m^3 شتاب جاذبه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و ارتفاع ستون جیوه در سطح دریای آزاد برابر 76 سانتی متر باشد، فشار كه ستون جیوه در سطح A ایجاد می كند از رابطه زیر به دست می آید.

 

P = ρgh

۱۰۵ P = ۱۳۶۰۰ × ۹/۸۱ × ۰/۷۶ = ۱/۰۱ × ۱۰۵= pa

این فشار یك اتمسفر (atm) نامیده می شود.

 

در نتیجه فشار هوا در سطح دریای آزاد برابر ۱۰۵ پاسكال یا یك اتمسفر است.

 

گاهی اوقات به جای محاسبه ρgh فشار را بر حسب ارتفاع ستون جیوه بیان می كنند. بنابراین فشار هوا در سطح دریای آزاد برابر 76CmHg (سانتی متر جیوه) و یا 760mmHg (میلی متر جیوه) است.

 

به عنوان مثال: شهر تهران به طور متوسط در ارتفاع 1400 متری از سطح آزاد دریا قرار دارد، فشار هوا در آن چند میلی متر جیوه و چند پاسكال است.

 

پاسخ: می دانیم كه به ازای هر 10 متر یك میلی متر جیوه از فشار هوا كم می شود.

 

3.jpg

یعنی فشار هوا در تهران 140 میلی متر جیوه از فشار هوا در سطح آزاد دریا كم تر است پس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای آنكه فشار را به پاسكال تبدیل كنیم از فرمول زیر استفاده كنیم.

 

p = ۱۳۶۰۰

g = ۹/۸

h = ۶۲۰ mm = ۰/۶۰ m

 

5.gif

لینک به دیدگاه

187468_Liquid_filled_pressure_gauge.jpg

فشار یکی از مهمترین پارامترهای استفاده شده در صنعت برای کنترل پروسه های مختلف میباشد و از تقسیم نیرو بر سطح به دست می ‎آید. این کمیت با توجه به این که در مواردی نظیر ارتفاع سنجی سطح مایعات و همچنین اندازه گیری سرعت سیالات و فلو نیز کاربرد دارد اهمیت ویژه داشته و تجهیزات و وسائل مختلفی جهت اندازه گیری آن در شرایط مختلف ابداع گردیده است .در زیر به پاره ای از متداول ترین این ابزار اشاره گردیده است .ترانسمیتر اختلاف فشار (dp transmitter )فشار سنج آنالوگ ( Pressure gage )فشار سنج دیجیتال (Digital pressure meter or indicator )ترانسمیتر فشار (Pressure transmitter )مانومتر (Monometer )پرشر سوئیچ (Pressure switch )ترانسمیتر اختلاف فشار Diffrentional Pressure Transmitterترانسمیتر های اختلاف فشار یکی از کلیدی ترین تجهیزات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محسوب میشوند . این تجهیزات در اندازه گیری پارامترهای دیگری نظیر ارتفاع مخازن و فلو نیز کاربرد فراوان دارد و با توجه به دقت و تکرار پذیری که در اندازه گیری فلو و سطح مایعات دارند در صنعت بسیار استفاده میگردند .امروزه با توجه به پیشرفت علم الکترونیک و استفاده از میکروپروسسور در این تجهیزات امکان کالیبره و مانیتور از راه دور آنها را نیز ممکن کرده است . در انتخاب این تجهیزات بایستی به موارد زیر توجه کرد .

  1. دقت ترانسمیتر
  2. رنج و گستره اندازه گیری فشار
  3. فشار تحمل تجهیز
  4. جنس کپسول که معمولا استیل میباشد
  5. هوشمند یا اسمارت بودن تجهیز که معمولا پروتکل هارت است
  6. امکان کالیبره کردن آن

فشار سنج یا پرش گیج آنالوگAnalog Pressure Gaugeفشار سنج آنالوگ از قدیمی ترین ابزار دقیق رایج در صنایع جهت نشان دادن مقدار فشار میباشد که هنوز به لحاظ محبوبتی و قیمت مناسبی که دارد از پر مصرف ترین تجهیزات جهت نمایش فشار میباشد . این تجهیزات که از مکانیزم مکانیکی بوردون تیوب یا دیافراگی و در بعضی موارد بیلوز المنت استفاده میکند با تغییر حالتی که المنت اندازه گیر در اثر فشار پیدا میکند و انتقال این تغییر حالت به یک عقربه که بر حسب فشار بر روی یک صفحه کالیبره شده است به سادگی مقادیر فشار در در گستره ای وسیع حتی تا 1000 بار اندازه گیری میکنند .جهت به کار گیری این تجهیزات به موارد زیر بایستی توجه کرد .1. رنج مورد نظر فشار سنج2. قطر صفحه نمایش فشار سنج3. نوع و سایز ساكشن فشار سنج4. دقت فشار سنج5. جنس فشار سنج كه معمولا استیل یا برنجی است6. افقی یا عمودی بودن در نصب فشار سنجفشار سنج دیجیتالDigital Pressure Gaugeاین فشار سنجها در حقیقت از یك سنسور حساس از نوع استرین گیج ساخته شده كه به كمك مدار الكترونیكی از نوع پل وتسون میتواند مقادیر نیروی وارد شده بر سنسور را به صورت پارامتر الكتریكی و با اسكیل و كالیبره مناسب به فشار نشان دهد . فشار سنجها دیجیتال امكانات بیشتری به اپراتور از لحاظ تغییر واحدهای ، یا ثبت مقادیر ماكزیمم و مینیمم در حافظه داخلی و همچنین امكان كالیبره كردن آسان میدهند . از معایب آنها میتوان به این نكته اشاره كرد كه برای اپراتور گیجهای آنالوگ ملموس تر بوده و برای مقایسه بصری بین مقادیر راحت تر است .فشار سنجهای دیجیتال نسبتا شبیه به فشار سنجهای آنالوگ به نظر میرسد با این تفاوت که به شما امکان اندازه گیری فشار را با قابلیت و دقت بالاتر میدهند . اپراتور به راحتی با فشار باتن های روی دستگاه میتوانید رنجهای فشار را تغییر دهید یا دستگاه را کالیبره نماید . در مدلهای پیشرفته تر امکان ذخیره اطلاعات فشاری و همچنین قابلیت کالیبراسیون در نظر گرفته شده است . در مواردی که دقت بالا مورد نیاز باشد این فشار سنجهای جایگزین مناسبی برای گیج های فشار آنالوگ میباشند . در بعضی مدلهای این فشارسنجها علاوه بر نمایش مقدار فشار شما میتوانید به عنوان پرشر سوئیچ و یا حتی پرشر ترانسمیتر از دستگاه استفاده نمائید . در خرید این تجیهزات بایستی به نکات زیر توجه نمود.1. رنج دستگاه2. دقت دستگاه3. نوع ساكشن4. امكانات ثبت مقادیر5. امكانات تبدیل واحدهاترانسمیتر فشارPressure transmitterترانسمیتر فشار یكی از پركاربرد ترین تجهیزات و اداوات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در كنترل و مانیتورینگ پروسه های مختلف صنعتی است . این تجهیز علاوه بر این كه در كنترل فشار و نمایش مقادیر كاربرد دارد میتواند به عنوان ترانسمیتر مقدار سطح مایعات و همچنین در مدلهای دیفرنیسیالی كه همان ترانسمیتر اختلاف فشار نام دارد در مانیتورینگ فلو و فلومتری به كار می آید .این تجهیزات در مدلهای قلمی ارزان قیمت و همچنین نمونه های اسمارت با پروتكل هارت ارائه میگردند . در انتخاب این تجهیزات بایستی به موارد زیر توجه كرد :1. مثبت یا منفی بودن فشار2. دقت تجهیز3. نسبی یا مطلق بودن فشار4. رنج یا محدوده اندازه گیری5. نوع خروجی مورد نیاز6. نوع خورندگی مادهکنترلر فشار یا پرشر سوئیچPressure controller or Pressure Switchپرشر سوئچ یا کنترلر فشار جهت تنظیم فشار مخازن یا جلوگیری از افزایش فشار در محیطهای تحت فشار در صنعت کاربرد فراوان دارد . معمولا پرشر سوئیچها به صورت مکانیکی و نظیر فشار سنجها با مکانیزمهای بوردون یا دیافراگم و بلوز در نقطه ست پوینت یا تنظیم یه رله را فعال نموده و با فرمان کنتاکت خود در خروجی به عنوان یک کنترلر On و Off عمل میکند.در نمونه های دیجیتال و الکترونیکی به جای بوردن یا دیافراگم از استرین گیج استفاده و در خروجی معمولا از ترانزیستور به صورت PNP و یا NPN استفاده میگردد . در نمونه های پیشرفته تر خروجی 4 تا 20 میلی آمپر و نشاندهنده نیز دارند . در انتخاب یک پرشر سوئیچ بایستی موارد زیر را در نظر داشت1. رنج كاری و نقطه تنظیم2. حداكثر فشار قابل تحمل كنترلر فشار3. قابلیت استفاده در محیط های انفجاری و IP پرشر سوئیچ4. نحوه اتصال و كانكشن كنترلر فشار5. دقت و تكرارپذیری كنترلر فشار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...