رفتن به مطلب

مواد موثره گیاهان , ساپونین ها Saponines


ارسال های توصیه شده

ساپونین ها در بسیاری از گیاهان دارویی وجود دارند.از نظر علم شیمی به وسیله ی ریشه ی گلوزیدیک (گلوکز،گلکتوز) که متصل به ریشه اگلیکون است مشخص می شوند.خاصیت اصلی فیزیکی آن ها کاهش شدید فشار سطحی آب است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تمام ساپونین ها کف زیادی دارند و از پاک کننده های عالی هستند.آن ها یک خاصیت دیگر نیز دارند که عبارت از توانایی همولیز کردن گلبول های قرمز (Erythrocytes) است به این ترتیب که هموگلوبین موجود در آن ها را آزاد می سازند و این چیزی است که غیر قابل مصرف بودن برخی از آن ها را به علت سمی بودنشان توجیه می کند.ساپوفین ها مخاط را تحریک می کنند و سبب شل شدن مخاط روده می شوند وهمراه با مصرف گیاهانی نظیر بنگ سفید،ریشه ی شیرین بیان و چوبک باعث افزاش ترشحات شش ها یا به عبارتی خاط آور (اکسپکتورانت) می شوند. از آن ها به عنوان مسهل و ضد عفونی کننده مجاری ادرار (برگ درخت زبان گنجشک،ریشه ی آنونین خاردار) نیز استفاده می شود.ریشه ی معروف جین سینگ (Ginseng) که در چین،کره،مناطق خاور دور و روسیه یافت می شود نیز سرشار از ساپونین است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...