رفتن به مطلب

الگوی نواربندی (Banding Patterns )


masi eng

ارسال های توصیه شده

روش های رنگ آمیزی متعددی برای کروموزوم ها ابداع شده است. یک روش رنگ آمیزی ساده است که کل کروموزوم ، یک رنگ به دست می آید که به این روش رنگ آمیزی ساده (Solid or Conventional staining ) می گویند.این روش برای مطالعه تعداد کروموزوم ها و همچنین بررسی شکست (Breakage) و حذف های بزرگ در کروموزوم ها مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه با پدید آمدن روش های نواربندی (Banding ) کروموزومی ،روش رنگ آمیزی ساده کمتر مورد توجه قرار می گیرد.موقعیت و اندازه نوارها برای هر کروموزوم اختصاصی است.هر یک از روش های مختلف نواربندی ،به طور اختصاصی برای مشاهده نواحی خاص از کروموزوم کاربرد بیشتری دارد.مثلا نواربندی C(C-Banding) برای بررسی الگوهای هتروکروماتینی کاربرد دارد . از جمله این رنگ آمیزی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:Q-banding ، R-banding ، C-banding ، G-banding.

06434203915351597756.jpg

نواربندی Constitutive heterochromatin banding) c)

این روش نواربندی برای شناسایی مناطقی از ژنوم که هتروکروماتینی دائمی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.الگو و گسترش نوارها می تواند به طور قابل ملاحظه ای از گونه ای به گونه دیگر متفاوت باشد. مراحل کار شامل تیمار با اسید و باز و نمک گرم و سپس رنگ آمیزی با گیمسا (Gimsa) می باشد.نواربندیC برای مطالعه چند شکلی های حاصل از نوترکیبی DNA مناطق سانترمری کاربرد دارد. در گیاهان نیز به خاطر عدم کارایی نواربندی G ،برای شناسایی کروموزوم ها از نواربندی C استفاده می شود. استفاده از روش نواربندی C در انسان باعث می شود مناطق سانترومری تمام کروموزوم ها ، مناطق هتروکروماتینی کروموزوم های 1 ،3 ، 9 ، 16 و مناطق تل.مری در بازوی بلند کروموزوم رنگ بگیرند.

Click here to view the original image of 1272x985px.

49012665959847646603.jpg

نواربندی Giemsa banding) G)

این روش نواربندی به طور وسیعی در شناسایی کروموزوم های پستانداران استفاده می شود.همچنین به عنوان روش انتخابی برای تحقیقات فیلوژنی و خصوصا بررسی های سیتوژنتیکی بالینی کاربرد دارد.البته کروموزوم های همه گونه ها را نمی توان با این روش رنگ آمیزی کرد. برای مثال رنگ آمیزی G برای رنگ آمیزی کروموزوم های گیاهان مناسب نیست. الگوی نواربندی G منعکس کننده ترکیبات ساختمانی و عملکردی کروموزوم ها می باشد. نوارهای تاریک نشان دهنده نواحی از DNA می باشد که غنی از T و A بوده و معمولا در فاز سنتز با تأخیر همانندسازی می کند.

Click here to view the original image of 764x574px.

77095858379163440439.jpg

نواربندی Guinacrine banding) Q)

اولین روش رنگ آمیزی کروموزوم ها که باعث شناسایی کروموزوم ها شد، نواربندی Q بود.فاصله نوارهای ایجاد شده به وسیله این روش شبیه نواربندی G است.در نواربندی Q از خاصیت فلورسانسی کوایناکرین(Quinacrine) استفاده می شود که در میان توالی های A وt قرار می گیرد.اتصال مواد فلورسانس با DNA به صورت الکتروستاتیکی بوده ،بنابراین واکنش پذیر بوده و می توان پس از نواربندی Q ، کروموزوم ها را شستشو داد و با روش دیگری آن ها را رنگ آمیزی کرد. پرهزینه بودن ،بی رنگ شدن سریع نوارهای تولیدشده و نیز سمی بودن مواد فلورسانس ،کاربرد این روش را محدود کرده است.

87002948519027308968.jpg

نواربندی Reverse banding) R)

الگوی نواربندی R،برخلاف نواربندی G است.یعنی قسمت های روشن نواربندی G در این روش ،تیره و قسمت های تیره نواربندی G در نواربندی R روشن است.از روش نواربندی R کمتر از نواربندی G استفاده می شود.زیرا دقت نواربندی R کمتر است.کاربرد نواربندی R در شناسایی حذف مناطق تلومری در انسان حائز اهمیت است. در نواربندی R،همه ژن های با بیان دائمی (Housekeeping Genes) و حدود نیمی از ژن های اختصاصی بافت ها که غنی از GC هستند، رنگ می گیرند.

 

81118022248960762492.jpg

منبع : کتاب "ژنتیک از کلاسیک تا ژنومیک"/دکتر حسن اکرامی

 

گردآورنده : سرکار خانم فاطمه نیک خواه

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...