رفتن به مطلب

چرنوزم یا خاک


masi eng

ارسال های توصیه شده

از ویکی*پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

چرنوزم یا خاک چرنوزیوم کلمه*ای روسی که برای خاکهای حاصلخیز و سیاه (یا قهوه*ای) جنوب شوروی به کار می*رود. برای این خاک از واژهٔ سیاخاک نیز استفاده می*کنند.

 

این خاک مناطقی چون کناره*های دریای سیاه، مجارستان و رومانی را نیز دربر گرفته*است. از مشخصات آن وجود مقدار زیادی گیاخاک در افق A است و در افق B آن مقداری رس وجود دارد. خاکی است قوی که برای کشت غلات مناسب بوده و احتیاجی به اضافه کردن کود ندارد. از این نوع خاک*ها در ساسکاچوان کانادا تا شمال داکوتا و تکزاس در آمریکا وجود دارد. پوشش علفزار با این خاک توأم بوده و غنای آن را بیشتر می*کند. ناحیهٔ چرنوزم در شوروی شامل فلات مرکزی ناحیهٔ دنیپر تا سیبری مرکزی است که میزان بارش سالانهٔ آن به طور متوسط ۶۰۰ میلیمتر است.

خاک*آهک

مرز میان خاک*آهک (پدوکال) و خاک*آهن (پدالفر) در آمریکا که ماربوت ترسیم کرده در نزدیکی نصف*النهار ۹۸ درجه و محدوده بارش سالانه ۳۰ اینچ قرار دارد.

 

خاک*آهک (pedocal) خاک نواحی خشک و یا نیمه*خشک است که سرشار از کلسیم است.

 

خاک*آهک گروه بزرگی از خاک*ها است که در فرایند تشکیل آنها عنصر کلسیم انباشته شود. این خاک*ها در مناطق خشک و نیمه*خشک قرار دارند وبه دلیل کم بودن آب*شویی در این مناطق دارای تجمع کربنات کلسیم CaCO3 هستند. در این خاک*ها لایه*های سخت و متراکم زغال هم یافت می*شود.

 

در مناطق بیابانی کمبود بارندگی، سازندهای زمین*شناسی تبخیری دارای املاح، فزونی تبخیر از سطح خاک سبب تجمع نمک*های محلول در سطح خاک می*شود، همچنین بعلت بارندگی کم ممکن است سطح خاک توسط رسوبات بادی در نتیجه فرسایش بادی پوشیده شود. بنابراین خاک*های مناطق خشک برعکس خاک*های مناطق مرطوب که خاک*آهن*های آب*شویی شده می*باشند، خاک*آهکی هستند. شانتز (۱۹۵۶) عقیده دارد که خاک*آهک*ها بیش از ۴۳ درصد سطح زمین را پوشانده*اند.

 

در طبقه*بندی*های قدیمی، دو دسته خاک دیگری که در برابر خاک*آهک قرار می*گیرند خاک*آهن pedalfer و لاتریت Laterite هستند. خاک*آهن خاک نواحی مرطوب و گرم است که سرشار از آلومینیوم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اند. لاتریت نوعی خاک حاوی مقدار زیادی آهن و آلومینیوم است که در مناطق گرم و مرطوب گرمسیری شکل می*گیرد.

خاک*سپهر

خاک*سپهر یا پدوسفر (از یونانی πέδον pedon «خاک» یا «زمین» و σφαίρα sfaíra «حوزه، فلک، سپهر») خارجی*ترین لایهٔ زمین است که از خاک تشکیل*شده و به فرایندهای تشکیل خاک مربوط است. خاک سپهر در ارتباط با سنگ*کره، جو زمین، آب*کره و زیست*کره است.[۱] مجموع کلی تمام موجودات زنده، خاک و آب و هوا به عنوان خاک*سپهر نامیده می*شوند؛ خاک*سپهر پوست کرهٔ زمین است و تنها زمانی توسعه پیدا می*کند که تعاملی پویا بین جو (هوا در خاک و بالای آن)، زیست*کره (موجودات زنده)، سنگ*کره (ناسنگپوش و سنگ بستر) و آب*کره (آب موجود در داخل، زیر و روی خاک) وجود داشته باشد. خاک*سپهر پایه و اساس زندگی روی سیارهٔ زمین است.

هوازدگی و انحلال مواد معدنی

نوشتار اصلی: هوازدگی

 

به متلاشی*شدن سنگ*های پوستهٔ زمین به وسیله تماس مستقیم سطح زمین با هواکره، هوازدگی می*گویند. فرایند تشکیل خاک تحت تأثیر هوازدگی شیمیایی مواد معدنی سیلیکات قرار دارد که با کمک فراورده*های اسیدی گیاهان و موجودات زنده و همچنین اسید کربونیک جو امکان*پذیر است. اسید کربنیک در اتمسفر و لایه*های خاک طریق واکنش کربوناسیون تشکیل می*شود.

\mathrm{H_2O + CO_2 \longrightarrow H^{+} + HCO_3^{-} \longrightarrow H_2CO_3}

 

این فرم غالب هوازدگی شیمیایی است و در تجزیهٔ مواد معدنی کربنات مانند کلسیت و دولومیت و مواد معدنی سیلیکات مانند فلدسپار کمک می*کند. تجزیهٔ آلبیت توسط اسید کربنیک برای تشکیل خاک کائولینیت به شرح زیر است:

 

\mathrm{2 \ NaAlSi_3O_8 + 2 \ H_2CO_3 + 9 \ H_2O \longrightarrow 2 \ Na^{+} + 2 \ HCO_3^{-} + 4 \ H_4SiO_4 + Al_2Si_2O_5(OH)_4}

 

نتایج این واکنش در این زمینه سطح بالای بی*کربنات، یونهای سدیم و سیلیس در آب خواهد بود. تجزیهٔ مواد معدنی کربنات:

 

\mathrm{CaCO_3 + H_2CO_3 \longrightarrow Ca^{2+} + 2 \ HCO_3^{-}}

\mathrm{CaCO_3 \longrightarrow Ca^{2+} + CO_3^{2-}}

 

لاتریت نوعی خاک حاوی مقدار زیادی آهن و آلومینیوم است که در مناطق گرم و مرطوب گرمسیری شکل می*گیرد. لاتریت خاک شدیداً هوازده*ای است که محلول از آن خارج شده است. خاک باقی*مانده از کانی*های با حلالیت خیلی پائین مانند اکسید آلومینیوم و هیدروکسید آلومینیوم و اکسید آهن غنی است. در این خاک*ها سیلیکات رس و دانه*های ماسه*ای کوارتز به مقدار کم وجود داردکه گاهی نیز اصلاً" وجود ندارد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...