رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

dandan.jpg

 

[h=1]تغییر رنگ دندانها[/h]

 

دندان از سه لایه مینا، عاج و سمان تشکیل میشود. رنگ ظاهری دندان به ته رنگ، شفافیت و ضخامت مینای پوشاننده آن بستگی دارد. یک مینای شفاف به رنگ آبی سفید به نظر میرسد در حالی که مینای کدر، نمایی سفید خاکستری به دندان میدهد. تغییر رنگ ضاهری دندان میتواند علل خارجی یا داخلی داشته باشد.

 

بعضی از باکتریها در دهان ایجاد رنگدانه میکنند و باعث تغییر رنگ سطح دندان به سبز، قهوه ای، مشکی یا نارنجی میشوند. تنباکو، چای، قهوه و دخانیات همه موجب تغییر رنگ دندانها میشوند. تمام این عوامل، علل خارجی تغییر رنگ سطح دندانها هستند که مسواک زدن به موقع و نخ دندان کشیدن در کاهش آنها موثر است. از علل داخلی تغییر رنگ دندان میتوان به مصرف بعضی از داروها مثل آهن و ید اشاره کرد.

همچنین ابتلا به بعضی بیماریها در دوران کودکی، افزایش بیلی روبین خون در بیماری زردی، آسیبهای دندانی و خونریزیهای داخلی ار عوامل داخلی دیگر هستند.

 

 

سایشهای دندانی به چه علت به وجود می آیند ؟

 

فرسایش دندانها یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد میشود. البته این حالت اگر در افراد با سن پایین دیده شود جنبه غیر طبیعی پیدا میکند.

 

 

این سایشها انواع مختلفی دارند و به دلایل متعددی ایجاد میشوند. تخریب ساختار دندان به دلیل برخورد آنها در حین جویدن، عادت به فشار دادن دندانها روی همدیگر در حالت استرس، مصرف غذاهای اسید دار، استفاده غلط از مسواک و خلال دندان، عادت به قرار دادن قلم و سنجاق و تنباکو یا هر ماده خارجی بین دندانها، مصرف میوه های ترش، نوشابه ها، بعضی از داروهای شیمیائی، استفراغ های مزمن و بعضی مواد صنعتی از عوامل ایجاد کننده این سایش ها هستند. این سایشها تا زمانی که در مراحل اولیه هستند و زیبائی و عملکرد دندانها را مختل نکرده اند مشکل ساز نیستند و بهترین راه چاره تغییر عادت فرد میباشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...