رفتن به مطلب

خزاميLavandula vera DG.


masi eng

ارسال های توصیه شده

خزاميLavandula vera DG.

اين گياه با بررسي هائي كه توسطLamotte و Humbert بعمل آمده، تحت اثر شرايط متفاوت محيط زندگي مخصوصا اختلاف درجه رطوبت و اختصاصات زمين محل رويش، تغيير قابل توجهي پيدا مي كند كه منجر به پيدايش دو فرم متمايز از آن مي گردد بطوري كه يكي از آنها داراي عطر بيشتر و ديگري داراي عطر كمتر و شمخصات متفاوت ديگر مي شود.

لاواند در منطقه وسيعي از زمينهاي آهكي نواحي جنوب آلپ، به حالت خودرو مي رويد و چون اسانس آن ارزش زياد دارد، ا اين جهت در برخي نقاط نيز پرورش مي يابد. از مشخصات اين گياه آن است كه ساقه هاي متعدد آن به ارتفاع 30تا 60سانتيمتر مي رسد و هر يك از آنها نيز در قاعده، حالت چوبي پيدا مي كند.

برگهاي آن متقابل، باريك و دراز، نوك تيز، به رنگ سبز و گلهاي آن كه در فاصله ماههاي خرداد و تير ظاهر مي شود، داراي رنگ آبي و وضع فراهم به تعداد 3 تائي با فواصل نسبتا زياد، در قسمتهاي انتهائي شاخه هاي گلدار است. در قاعده هر يك از دسته هاي گلهاي اين گياه، براكته هاي پهني ديده مي شود كه درون آنها، براكته هاي كوچكتر جاي دارد.

لینک به دیدگاه

كاسه گل آن لوله اي شكل، داراي 13 رگبرگ مشخص، منتهي به 5 دندانه( يكي از دندانه ها بزرگتر از 4 تاي ديگر) و جام گل آن مركب از دو لب( لب فوقاني داراي دو لوب و لب تحتاني منقسم به 3 لوب ) مي باشد. چهارپرچم با بساك يك خانه دارد. ميوه اش 4 فندقه است.

قسمت مورد استفاده اين گياه سرشاخه هاي گلدار و يا منحصرا گلهاي آن است . گلهاي لاواند، بوي معطر و مطبوع دارد و اگر بين انگشتان فشرده شود، بوي آن قوي تر مي گردد طعم آن كمي تلخ و با احساس گرما همراه مي باشد.

اسانس لاواند(Essence de Lavande) از سرشاخه گلدار و يا از گلهاي آن به وسيله تقطير با بخار آب تهيه مي شود و چون اگر اسانس گيري سريعا انجام گيرد، راندمان عمل و مرغوبيت اسانس بيشتر مي گردد، از اين جهت دستگاههاي تقطير ساده، در محلهاي كشت ( معمولا در كنار رودخانه) برپا مي نمايند. تا اسانس گيري به سهولت و سرعت انجام شود.

اگر عمل تقطير از كليه قسمتهاي گياه صورت گيرد، اسانس حاصل، ارزش كمتر خواهد داشت.

اسانس لاواند، مايعي است به رنگ زرد روشن يا زرد مايل به سبز كه بوئي مطبوع دارد و با آنكه بر اثر تصفيه، عاري از رنگ مي گردد ولي به علت تجزيه اترهاي موجود در اسانس، بوي ناپسند پيدا مي نمايد.

اسانس لاواند فرانسه، بوي ملايم و مطبوع ( مشابه بوي گلهاي گياه) و طعم معطر ولي كمي تلخ دارد. در 3 قسمت الكل 70 درجه نيز حل مي شود ( با افزايش مقدار بيشتر الكل نبايد كدر گردد). اسانس لاواند بهر نسبتي در الكل 95درجه، اتر، روغن هاي ثابت و اسانس ها حل مي شود و اگر به نسبت مساوي باسفلوركربن مخلوط گردد، محلول كدر ايجاد مي كند. وزن مخصوص آن بين 884/0 و 892/0 در گرماي 20درجه است.

 

 

تركيبات شيميائي- قسمت اعظم اسانس لاواند فرانسه يعني 30تا 45درصد آنرا، استات ليناليل تشكيل مي دهد. علاوه بر آن داراي اترهاي بوتيريك، پروپيونيك، والرينيك و همچنين مقدار كمي لينالول آزاد، ژرانيول، اترهاي ليناليل و ژرانيول، پينن و به مقدار بسيار جزئي از سينئول و بورنئول است.

اسانس لاواند انگلستان نيز كه از گياه پرورش يافته در ميچام و يا نواحي ديگر تهيه مي شود، به علت آنكه احتمالا دورگه اي از گونه اصلي است، بوئي متفاوت و مطبوع دارد. داراي معادل 5تا10 درصد سينئول ولي مقدار كمتري از اترها يعني 5 تا 10 درصد از آنهاست در حالي كه مقدار آن در نوع مرغوب اسانس فرانسه به 40تا 45 درصد مي رسد.

خواص درماني- لاواند داراي اثر مقوي معده، مدر، معرق، صفرابر، بادشكن، نيرو دهنده، ضد تشنج و ضد كرم است. در نتيجه، مصرف آن براي درمان كمي اشتها، نفخ، قولنج ها، آب آوردن انساج در مراحل اوليه، زردي، اختلالات كبدي و طحال، حالت تهوع، سرگيجه، غلبه جريان خون به ناحيه سر، سردردهاي يكطرفه، سردرد، ضعف عمومي، احتقان ها، اغماء،صرع، ضعف اهصاب ، طپش قلب مبتلايان به ناراحتي هاي عصبي، لرزش، آسم ، گربپ، سياه سرفه، لنفاتيسم، لارنژيت، ترشحات مهبلي و غيره توصيه گرديده و نتايج مفيد از آن به دست آمده است.

پزشكاني مانند Flamm و Eckstein , Kniepp ( در سال 1933)، مصرف اسانس لاواند را در رفع سوء هضم هاي همراه با تخميرات عفوني روده، ناراحتي هاي عفوني منشاء اختلالات عمل دستگاه هضم، بي اشتهائي و احساس كسالت عمومي موثر دانسته اند.

در استعمال خارج، جوشانده هاي گرم آن به صورت ماليدن برروي عضو، در رفع ناراحتيهاي رماتيسم، نقرس، كوبيدگي ها، خون مردگي، در رفتگي ها و غيره اثر مفيد ظاهر مي نمايد. گلهاي لاواند اگر در عرق خيسانده شود علاوه بر آنكه براي شستشوي اولسر هاي كهنه، محلول خوبي به شمار مي آيد، در التيام و بهبود آنها نيز موثر است. اسانس لاواند اثر ضد عفوني كننده و التيام دهنده نيز دارد.

الكلاي لاواند به صورت لوسيون در درمان زخمهاي دير علاج، دردهاي رماتيسمي و بعضي بيماريهاي جلدي و پوست سر، اثر مفيد و معالج دارد. پماد حاصل از اسانس لاواند، نه تنها زخمها را ضد عفوني مي كند بلكه التيام و معالجه آنها را نيز تسريع مي نمايد. تنطور الكلي رقيق شده لاواند، در رفع فلج زبان موثر است.

ماليدن اسانس لاواند برروي سينه به منظور رفع احتقان هاي ششي كه اغلب پس از برخاستن از يك بيماري ريوي پيش مي آيد توصيه گرديده است.

 

 

صور داروئي- دم كرده 4تا5گرم سرشاخه گلدار لاواند در يك ليتر آب ( به صورت تيزان) به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز بين غذاها – دم كرده 30گرم سر شاخه گلدار گياه به منظور تهيه لوسيون، بخور و كمپرس- تزريق دم كرده 15 در هزار گل لاواند به داخل عضو تناسلي، جهت رفع ترشحات مهبلي- مصرف 10/0 تا 20/0 گرم اسانس يا 3 تا 5 قطره آن برروي يك حب قند- الكاتور حاصل از خيساندن 200گرم گل تازه لاواند به مدت 15 روز در يك ليتر عرق، به مقدار 2 تا 4 گرم به صورت پوسيون يا مخلوط در يك تيزان غرغره چند قطره اسانس لاواند مخلوط در يك جرعه آب.

اسانس لاواند در فرمول بم ترانكي و عده اي از فرآورده هاي جالينوسي وارد مي گردد.

در عطر سازي نيز اهميت فراوان دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...