رفتن به مطلب

شایعات بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کذب است


ارسال های توصیه شده

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور در گفت‌وگو با فارس:

شایعات بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کذب است

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌ طیور سازمان دامپزشکی با رد شایعات انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی در مورد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: هیچ‌گونه ردپایی از این بیماری تاکنون مشاهده نشده است.

 

13920130000028_PhotoA.jpg

 

 


 

فرشاد تهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درباره شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درمورد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: در حوزه طیور و پرندگان در کشور با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه نیستیم و هیچ‌گونه ردپایی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان از طیور یا پرنده به انسان منتقل می‌شود، گفت: به طور معمول در ابتدا باید طیور یا پرندگان به این بیماری مبتلا شوند و بعد این بیماری به انسان انتقال یابد، در حالی که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلوده بودن به ویروس آنفلوانزا در گله‌های طیور صنعتی و روستایی و پرندگان گزارش نشده است.

تهرانی اظهار داشت: آنفلوانزای H7N9 یک تیپ استثنایی از این بیماری است که در سال‌های 2013 و 2014 در چین شیوع یافت و این نوع از آنفلوانزا بدون ظهور هیچ علامتی در طیور و پرندگان، در انسان و در کشورهای چین و آسیای جنوب شرق موجب تلفات شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی تصریح کرد: براساس دستورالعمل‌ اتحادیه اروپا همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان اقدام به طرح پالایش آنفلوانزای پرندگان می‌کنیم و طبق اصول به تعدادی مشخص از واحدهای صنعتی و روستایی مراجعه کرده که در جستجوها و بررسی‌ها کانون فعالی یافت نشده و این کار هر ساله در حال انجام است .

تهرانی افزود: تا این لحظه از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5 و H7 در بین طیور و پرندگان هیچ نوع گزارشی دریافت نشده است.

وی بیان داشت: در کنار انجام پایش‌های سالانه ممکن است از سوی واحدهای مرغداری گزارشاتی از تلفات اعلام شود که بلافاصله با مراجعه به این واحدها نمونه‌برداری و آزمایشات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به علت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 3 ماه اخیر در برخی کشورها از جمله آمریکا و کانادا این بیماری به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در این کشورها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود شده و گزارش جدیدی ارائه نشده و جای نگرانی نیست.

وی افزود: گزارش دقیقی در مورد شیوع این بیماری در کشورهای همسایه نداریم، البته طبق سایت سازمان جهانی بهداشت دام برخی کشورهای از جمله فلسطین و رژیم صهیونیستی درگیر این بیماری هستند و آسیای جنوب شرقی هم مهد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

تهرانی بیان داشت: به دلیل مهاجرت پرندگان و تردد افراد به کشورهای مختلف امکان نقل و انتقال ویروس وجود دارد اما هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا طیور و پرندگان در کشور گزارش نشده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود اگر مردم با تلفات غیر عادی طیور صنعتی، روستایی و یا پرندگان آزاد پرواز مثل گنجشک و کبوتر مواجه شدند، بلافاصله موضوع را به سازمان دامپزشکی گزارش کنند.

تهرانی در مورد علائم بروز بیماری آنفلوانزا در بین طیور و پرندگان گفت: این بیماری چون فوق حاد است ممکن است، علائم بالینی نداشته باشد، اما تلفات ناگهانی باید جدی گرفته شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سؤال که تلفات 4 واحد پرورش مرغ صنعتی در تاکستان به چه دلیل بود، اظهار داشت: بعد از دریافت گزارش مبنی بر تلف شدن ناگهانی 4 واحد پرورش مرغ، به آن واحدها مراجعه کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده، هیچ گزارشی از بیماری عفونی در این واحدها حاصل نشد.

وی با بیان اینکه هنوز برای تلف شدن کل گله‌های 4 واحد پرورش مرغ بصورت ناگهانی و در یک روز جوابی نیافته‌ایم، تصریح کرد: ممکن است در سیستم گرمایش این واحدها مشکلی بوجود آمده باشد و با انتشار گاز CO2 در واحدهای مذکور گله‌ها دچار خفگی شده باشند.

تهرانی افزود: با آزمایشات انجام شده از این 4 واحد پرورش مرغ در تاکستان وجود هرگونه بیماری عفونی یا آنفلوانزا رد شده اما به احتمال زیاد خفگی بر اثر گاز موجب تلف شدن طیور 4 گله شده است.

انتهای پیام/ب

- See more at:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...