رفتن به مطلب

ایران به جمع 9 کشور تولیدکننده مشتقات ید پیوست


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=2]با تلاش فناوران در راه‌اندازی خط تولید و صادرات[/h]

[h=1] ایران به جمع 9 کشور تولیدکننده مشتقات ید پیوست

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران

کد خبر: 93120502554

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پژوهشگران پارک علم و فناوری گلستان با فرآوری ماده معدنی ید و دستیابی به دانش فنی تولید سه ماده مشتق از آن،‌ نام ایران را در میان 9 کشور تولید کننده مشتقات ید قرار دادند.

 

شاه محمد شیری مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا تمرکز مطالعات این شرکت دانش بنیان را تولید مشتقات ید دانست و گفت: با مطالعات انجام شده به دانش فنی و فرمولاسیون تولید سه ماده مشتق از ید دست یافتیم.

 

وی "یدید پتاسیم (KI)"،‌ "یدید کلسیم (Cal 2)" و " یدات پتاسیم (KIO3)،" را از جمله مشتقات تولید شده از ید دانست و اظهار داشت: این سه محصول با کاربردهای صنعتی و پزشکی تاکنون در کشور تولید نمی‌شد که با اجرای تحقیقاتی در این زمینه خط تولید این سه محصول را در شهرک صنعتی گنبد راه‌اندازی کردیم.

 

شیری به کاربرد این سه محصول اشاره کرد و یادآور شد: یدات پتاسیم در ید دار کردن نمک طعام به کار ‌می‌رود؛ یدید پتاسیم در صنایع دارویی برای تولید قرص‌های بیماران مبتلا به تیروئید و یدید کلسیم نیز به عنوان مکمل غذایی کاربرد دارد.

 

مجری طرح از صادرات این سه محصول خبر داد و خاطرنشان کرد: این سه محصول تاکنون به کشورهای افغانستان و عراق صادر شده است که امیدواریم با حمایت بیشتر زمینه صادرات این محصولات به سایر کشورها فراهم شود.

 

شیری، با تاکید بر اینکه ید منشا معدنی دارد، خاطرنشان کرد: در دنیا تنها 9 کشور به تولید مشتقات ید اقدام کردند که دلیل این امر محدود بودن معادن ید است.

 

به گفته وی معادن ید محدود به حاشیه دریای خزر و اقیانوس آرام می‌شود و در ایران نیز یکی از شرکت‌ها اخیرا اقدام به استخراج ید از معدن کرده است و محققان پارک فناوری گلستان اقدام به فرآوری این ماده معدنی کرده‌اند.

 

شیری، به مزایای ماده ید در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: ید علاوه بر آنکه تنظیم کننده غده تیروئید است، در جلوگیری از تشعشعات اتمی در فعالیت‌های هسته‌ای مؤثر است.

 

انتهای پیام

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...