رفتن به مطلب

تصاویر ابری مرموز در مریخ


Nazanin.ad

ارسال های توصیه شده

1597686.jpg

 

توده ای از ابر یا مه در اطراف سیاره سرخ رویت شده که تبدیل به یک معما برای کارشناسان ناسا شده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۲۰۱۲ میلادی، مجموعه ای از ابرهای عجیب و مرموز در اطراف سیاره مریخ ظاهر شدند که توجه کارشناسان را به خود جلب کرد. محققان در همان زمان اعلام کردند این پدیده که از لحاظ ظاهری و دمایی شبیه به ابر است اما شاید علت آن را بتوان در غبار ناشی از تاثیر یک شهاب سنگ یا ... دانست.

 

 

اکنون و بعد از رویت این پدیده در سال ۲۰۱۲ میلادی، بازهم ابرهای مرموز در سال ۲۰۱۵ میلادی در اطراف سیاره مریخ ظاهر شده اند. در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵، ابرها بر ناحیه یکسانی و به ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری سیاره سرخ ظاهر شده اند. کارشناسان معتقدند، وجود چنین توده ابرمانندی در این ارتفاع و در مرز بین جو و فضای بیرونی که بسیار باریک است، عجیب به نظر می رسد.

 

 

توده باریکی که در تصویر زیر مشاهد می کنید و اطراف سیاره مریخ را احاطه کرده مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی است:

 

1597689.jpg

اما این توده به وسعت هزار کیلومتر گزارش شده و بزرگترین توده ای است که تاکنون در سیاره مریخ دیده شده است. ستون ابرها در سال ۲۰۱۲ میلادی به مدت ۱۰ روز رویت شد و سپس از سطح مریخ ناپدید شد تا در نهایت و در سال جاری باز هم ستون ابرها ظاهر شده اند. کارشناسان معتقدند، پیش از این نیز ابرهای دیگری در اطراف سیاره مریخ دیده شده بودند اما رویت ستون های ابری در چنین ارتفاع و چنین گستردگی عجیب و دور از انتظار است.

 

1597688.jpg

 

نظریه هایی که در این رابطه مطرح می شوند را می توان در تشکیل ابری از دی اکسید کربن یا ذرات آب دانست یا شفق های قطبی. کارشناسان معتقدند در صورتی که یکی از دو نظریه گفته شده، اثبات شود به معنای رد تمامی نظریه هایی است که تاکنون تصور می شد در رابطه با لایه هایی بالایی اتمسفر مریخ وجود دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...