رفتن به مطلب

هشدار جدی در مورد استفاده از اپلیکیشن‌های فیسبوک


ارسال های توصیه شده

استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در شبکه اجتماعی فیسبوک می‌تواند امنیت کاربران و دوستان‌شان را با خطرات جدی روبرو کند. به همین دلیل باید در استفاده از این اپلکیشن‌ها دقت و وسواس بسیار زیادی را به خرج داد.

0,,16521298_303,00.jpg

شاید در باور بسیاری از کاربران فیسبوک اپلیکیشن‌های موجود در این شبکه توسط اداره کنندگان آن ارائه می‌شود. اما واقعیت ان است که فیسبوک در قبال شیوه عملکرد این اپلیکیشن‌ها مسئولیت نداشته و افراد و شرکت‌های مختلف این اپ‌ها را تولید می ‌کنند.

اگر بسیاری از کاربران بدانند که در ازای استفاده از این اپلیکیشن‌ها چه اطلاعاتی را در اختیار سازندگان آن‌ها قرار می‌دهند با دقت بیشتری از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند.

دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران

یکی از اپلیکیشن‌های پرطرفدار کاربران ایرانی، اپ یادآوری تاریخ تولد است. این اپ با عنوان "I want to add your birthday" شناخته می‌شود تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کاربر داشته است.

کاربری که بخواهد از این اپلیکیشن استفاده کند باید مجموعه‌ای از اطلاعات خود را در اختیار سازندگان آن قرار دهد. در بخش تنظیمات این اپ به این اطلاعات اشاره شده است.

ببینید: راهنمای تصویری تغییر تنظیمات اپلیکیشن‌های فیسبوک برای امنیت بیشتر

این اپلیکیشن این اطلاعات را از کاربران خود دریافت می‌کند: اطلاعات پایه، ایمیل آدرس اصلی که ممکن است مخفی باشد، اطلاعات پروفایل شامل توضیحات، فعالیت‌ها، تاریخ تولد، جزئیات تحصیلات، گروه‌هایی که کاربر در آن عضو است، محل سکونت، صفحات مورد علاقه، وضعیت تاهل (relationship status & details)، دیدگاه سیاسی و مذهبی، آدرس وب‌سایت و همینطور تاریخچه کاری.

اما این همه اطلاعاتی نیست که کاربر در اختیار این اپلیکیشن قرار می‌دهد. سازندان اپ اجازه دارند به همه رویدادها، یاداشت‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و تمامی استاتوس‌های کاربران دسترسی داشته باشند.

ایجاد خطر ناخواسته برای دیگر اعضای فیسبوک

در بررسی تنظیمات اپلیکیشن‌ها به موارد دیگری می‌توان برخورد که نشان می‌د‌هد چگونه ممکن است اطلاعات یک کاربر فیس‌بوک بدون اطلاع و ناخواسته مورد سوءاستفاده تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها قرار گیرد.

0,,16571024_401,00.jpg

 

 

بخشی از اطلاعاتی که کاربر با سازندگان اپلیکیشن‌ها به اشتراک می‌گذارد را در این تصویر می‌توانید ببینید

به عنوان نمونه در اپلیکیشن یادآوری تاریخ تولد، سازندگان این اپ اجازه خواهند داشت به تمامی اطلاعاتی که در بخش پروفایل دوستان کاربر نیز وجود دارد دسترسی داشته باشند.

به این صورت اطلاعات کاربری که حتی از این اپلیکیشن استفاده نمی‌کند نیز به واسطه استفاده یکی از دوستانش در اختیار سازندگان اپ قرار می‌گیرد. اطلاعاتی شامل تمام مواردی که در بالا برای کاربر استفاده کننده اپ ذکر شد.

اما خطر جدی وقتی است که کاربر برخی از عکس‌ها، ویدیوها و یا نوشته‌های خود را تنها با تعداد اندکی از دوستان و یا بستگان خود در فیسبوک به اشتراک گذاشته‌ و یا در پوشه‌ای که ظاهرا تنها دسترسی وی به آن امکان پذیر است ذخیره کرده است.

در بخش تنظیمات اپلیکیشن یادآوری تاریخ تولد تصریح شده است که اجازه دسترسی به هرگونه اطلاعاتی که کاربر با دوستانش یا بالعکس به اشتراک می‌گذارند، وجود دارد.

رواج اپلیکیشن‌های فارسی سرگرم کننده

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد احتمال افشای اطلاعات خصوصی صدها هزار کاربر ایرانی منتشر شد که از یک اپلیکیشن با عنوان «همسر آینده شما چه شکلی خواهد بود؟» استفاده می کردند.

این اپلیکیشن همچون اپلیکیشن "I want to add your birthday" به اطلاعات زیادی از کاربران دسترسی دارد. تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌های فارسی نیز در فیسبوک فعال هستند که صدها هزار کاربر اطلاعات خود و دوستانشان را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند.

اپلیکیشن‌های همسر آینده من، فرزند شما چه شکلی خواهد بود، در زندگی قبلی خود چه بودید، بیننده‌ پروفایل شما چند نفره، شما شبیه چه هنرپیشه‌ای هستید و صدها اپلیکیشن دیگر در عین حال که جز سرگرمی موقت کاربرد دیگری ندارند می‌توانند خطرات جدی برای اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک ایجاد کنند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...