رفتن به مطلب

برترین دستاورد های مهندسی پزشکی در سال ۲۰۱۴ (تهیه توسط سایت medeqp.com)


ارسال های توصیه شده

2014-medeqp.png

سایت تجهیزات پزشکی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در جهت اطلاع رسانی به پارسی زبانان سرار دنیا؛ چند زمانی است که در دنیای مجازی و اینترنتی به لطف باری تعالی احداث شده است . یکی از اهداف این سایت اخبار تجهیزات پزشکی سراسر جهان می باشد که در این مقاله بهترین دستاورد و تکنولوژی های ۲۰۱۴ را که بر اساس بهترین ایده های جدید و انقلابی، هیجان انگیز و مفید برای بیماران، انتخاب شده است. لازم به ذکر است مطالب انتخاب شده بدون تعصب و کاملا بی طرفانه از سراسر دنیا انتخاب شده است .

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] مردی که در یک تصادف بازوانش را از دست داده بود دو بازوی مصنوعی که قدرت مهارتی قابل قبولی داشت را در آزمایشگاه فیزیک دانشگاه جان هاپکینز (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) دریافت کرد. حرکات و عملکرد این دستگاه بر پایه ی پردازش و کنترل مغز انسان می باشد. نحوه ی آزمایشی که در طول این فرایند به کار برده شد شامل دو مرحله بود. در مرحله اول تمرین برای یادگیری و مرحله دوم کار گذاشتن بازو بود. برای تمرین ،الکترودهایی را از اعصاب تنه فرد به دستگاه جدید که خوانش هایش را از تفسیرگر کامپیوتر دریافت می کرد متصل کردند .بعد از کمی تمرین، مرد به انجام کارهای پیچیده، تونا شده بود. اگرچه این سیستم هنوز مراحل توسعه خود را می پیماید اما مطمئنا می توان آن را نشانه ی امید بخشی برای افراد قطع عضو که در کارهایشان مانند دیگران مستقل نیستند دانست که قادر به بدست آورن مجدد توانایی های خود به لطف این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می باشند.

dual-prosthetics.png.jpg

یک دست مصنوعی با سنسورهای لامسه بر روی سر انگشتان دست، که به شخص اجازه حس کردن چیزهایی که لمس می کند را می دهد. در اولین تجربه ی استفاده از دست، شخصی که الکترودهایی به بازوانش متصل شده و سیگنال های حسی از آن ها عبور می کرد، قادر بود تا بیان کند که چگونه میتواند اجسام را محکم در دستش گرفته و شکل آن ها را حتی با چشمان بسته تشخیص دهد .

prosthetic-feeling-hand.jpg

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] موسسه ی خیریه ای که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نامیده می شود با تکنولوژی ای به نام پل عصبی، حرکت را به دست مرد هدیه داد. در این سیستم تراشه ای کوچک را درون منطقه ای از مغز برای پاسخ گویی و واکنش به حرکت دست قرار دادند. توانایی در خوانش سیگنال های الکتریکی و ارسال آن ها (رمزگشایی) به دست پروتزی از اعمال این سیستم میباشد .مرد در حال حاضر میتواند دست خود را مشت کند،آن را بچرخاند و اجسام را با دستش بگیرد .

neurobridge-paralyzed-arm.png

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] این الکترود ها قادر به قرار گیری در اطراف بافت های بی شکل و همچنین مطابقت دادن خود به حرکت بافت یا اندام به منظور حس و حتی پاسخ به پارامترهای مختلف فیزیولوژی هستند. متخصصان در سراسر جهان در حال کار بر روی این فناوری هستند و به زودی این فناوری راه خود را به بدن ما پیدا خواهد کرد البته جای هیچ ترس و نگرانی وجود ندارد زیرا داشتن یک ارگانیسم سایبرنتیک یک تجربه ی سالم و بدون درد است.

google-contact-lens.png

همچنین گوگل اعلام کرد که این سیستم برای سنجش تماسی قندخون برای بیماران دیابتی به منظور سنجش قند خون بدون خراش پوست برای خون قابل استفاده خواهد بود. لنز سطح قند خون خوانده شده توسط نمونه ی اشک را مستقیما به گوشی هوشمندتان انتقال می دهد و در هر جا و هر زمان می توان سطح قند خون خود را مشاهده کرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از دانشگاه ایلینویز ، یک دانشمند پیشرو در زمینه الکترونیک انعطاف پذیر با همکاری تیمی از دانشگاه وانشگتن در سنت لوئیس، برای ساخت یک پوشش الکترونیکی انعطاف پذیر که در اطراف یک قلب تپنده یک خرگوش قرار میگیرد در تلاش اند؛ این پوشش با هدف نظارت بر فعالیت های الکتریک قلب در محیطی ۳ بعدی در وضوح تصویر بالا در حال ساخت می باشد. دور از انتظار نیست که این توسعه منجر به ساخت پوشش الکترونیکی شود که بتواند آریتمی های قلبی را تشخیص و به شیوه ای بسیار دقیق به آنها پاسخ دهد و اگر قدرت برای منقبض کردن قلب نیز به این سیستم اضافه گردد تبدیل به یک دستگاه تقویت قلب خودکار خواهد شد. همچنین به وسیله ی این الکترود ها می تواند سیگنال های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را دریافت و به صورت بی سیم به گوشی های هوشمند ارسال کرد.

forearm_x.png

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] اگر در روزی معمولی در خیابان فردی دچار حمله(اریتمی) قلبی شود یا در موقعیتی که تیم اورژانس نمی تواند خود را سریعا بر بالین بیمار حاظر کند، برای نجات جان آن فرد چه کاری میتوان انجام داد؟ الکتروشوک اغلب تنها چیزی است که در این شرایط می تواند مانع از مرگ شود با این حال الکتروشوک های اتوماتیک (AED) در حال حاظر در مکان های عمومی و پرجمعیت به ندرت وجود دارد در حالی که فردی که دچار حمله ی قلبی شده باید در عرض چند دقیقه ی شوک قلبی را دریافت کند تا زنده بماند. دانشجویی از دانشگاه صنعتی دلفت در هلند یک هواپیمای بدون سرنشین طراحی کرده که حاوی سیستم الکتروشوک خودکار (AED) بوده و می تواند پرواز کند و به سرعت به محل مورد نظر برسد. مشابه این ایده در مؤسسه خیریه ای در آلمان دیده شده است اما هواپیمای بدون سرنشین(AED) کمی پیشرفته تر از آن ایده طراحی شده است.

iuo%3B.png

این هواپیما می تواند از بیرون و به طور غیر مستقیم با افراد مواجه شده با مشکل،ارتباط برقرار کند و دارای یک مدیریتی است که می تواند به راحتی به سوی شخصی که به آن نیاز دارد پرواز کند و فرود آید. پدهای الکتریکی در دماغه هوا قرار دارند و هرکس که به آنها نیاز دارد می تواند از آن استفاده کند. یک نکته جالب که در این هواپیما دیده می شود؛ وجود دوربین، میکروفون و یک اسپیکر است و همچنین یک ریموت دارد که به پیراپزشک کمک می کند تا توسط آن بتواند هواپیما را هدایت کند و سپس وی را مطمئن سازد که پد به درستی وصل شده و (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به درستی مورد استفاده قرار می گیرد. مطمئنأ این ایده بسیار خوبی برای استفاده از فناوری هواپیمای بدون سرنشین است. با قرار دادن باتری های قوی تر و بزرگتر می توانیم هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل محصولات موجود در یک آمبولانس به نقاط مورد نیاز برسانیم.

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
XStat[/h] عفونت می تواند به شکل های مختلفی رخ دهد و اگر بیمار به شدت مجروح شده باشد، خواه در میدان جنگ یا در آمبولانس، بیمار را با گاز و دیگر موارد قابل درمان مداوا می کنند. حال اگر این اعمال برای درمان بیمار کافی نباشد چه کاری میتوان انجام داد ؟

Xstat-gunshot-wound-system.jpg

XSatوسیله ای در جهت بند آوردن سریع خون برای جراحات عمیق توسط تزریق دسته هایی از قرص ها می باشد. این مواد و یا قرص ها به سرعت در مکان مور نظر گسترش یافته و زخم را پر می کنند .

استفاده از این سرنگ بسیار آسان می باشد و با بکار بردن آن می توان در عرض چند ثانیه خونریزی را متوقف کرده و شرایط هموستازی را بدون مراقبت های ویژه و استفاده از گاز در مواقعی که زمان برای ما عامل مهم و حیاتی می باشد برگرداند. هر کدام از پلت ها دارای رادیواپک کوچک می باشندکه برای کمک به حذف هر پلت، زمانی که بیمار به بیمارستان می رسد ، میتوان آن ها را سریعا با اشعه Xمکان یابی و حذف کرد.

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] پرینتر های سه بعدی با سرعت باورنکردنی در همه ی زمینه ها نفوذ کرده و آینده ی جهان را باید با آن ها تصور کرد !پرینتر های سه بعدی حتی در زمینه ی پزشکی هم به کمک پزشک ها و جراحان آمده است. کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی بسیار فراگیر است و خبرهای شگفت انگیزی در زمینه پزشکی ارایه گردیده و روزانه نیز به این اخبار اضافه می گردد.

در سالی که گذشت دیدیم که پرینتر های سه بعدی چطور ، در جایگزین کردن استخوان ها و تبدیل شدن به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در مناطق جنگ زده و حتی کمک در آماده شدن برای جراحی ، به کمک مهندسان پزشکی آمده است. خبری در مورده استفاده از این پرینتر ها که باعث خوشحالی بود مورد دانیل در سودان جنوبی بود. دانیل پسری بود که در یه بمب گذاری، دو دست خود را از دست داد و مدیر عامل شرکت Mick Ebeling بعد از شنیدن این خبر به سودان سفر کرد تا برای دانیل دستان مصنوعی بسازد و پس از ساخت، این پروژه را به صورت منبع باز در اختیار مهندسین محلی قرار داد و همچنین پروژهای مشابه توسط دانشگاه تورنتو در اوگاندا که به مردم محلی این امکان را می دهد که به وسیله ی این پرینتر ها پروتز بسازند. با تکیه نداشتن بر تجهیزات فوق تخصصی و گران قیمت و آموزش مهندسان محلی در رابطه با استفاده از این پرینتر ها در مناطق جنگ زده مردم می توانند پروتز سفارشی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شته باشند و حتی در مناطقی که صلح حاکم است دانش آموزان دبیرستانی می توانند برای همسایگان خود، پروتز دست پرینت کنند.

3d-printed-skull.png

استفاده ی عجیب تر از پرینتر های سه بعدی در دانشگاه Utrecht در هلند، وقتی جمجه ی یک زن در حال بزرگ شدن بود و باعث فشار آوردن به مغز او می شد اتفاق افتاد، از جمجعه ی ساخته شده توسط پرینت های سه بعدی استفاده کردند و جمجمه ی او را عوض کردند و یا مردی که به دلیل تصادف مجبور به بازسازی استخوان های صورت او شدند.

علاوه بر این ساخت یک به یک ماکت جمجمه های بیماران در حال سی تی اسکن به منظور آماده سازی جراحان برای روش های پیوند صورت و همچنین در چین ساخت ایمپلنت ستون فقرات برای استفاده از شرایط غیرمعمول ارتوپدی و بدین ترتیب اولین ستون فقرات ساخته شده توسط پرینت های سه بعدی در بدن انسان استفاده شد.

زمانی که شما به حضور بی‌سابقه و پر رنگ چاپگرهای سه بعدی و دستاوردهای درخشان آن در عرصه‌ی پزشکی نگاهی بیندازید، به خوبی به اهمیت پرینترهای سه بعدی پی خواهید برد. آخرین درخشش این چاپگرها در این عرصه قابل تصور نیست و هر روز باید منتظر نوآوری های این پرینتر ها بود.

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] در بخش الکترونیک انعطاف پذیر، به سنجش قند لنز که گوگل در حال کار بر روی آن است اشاره ای کردیم .در این میان، دیابتی ها هنوز باید انگشتانشان را خراش بدهند. این دلیلی است که بیان می کند چرا خراش های ریز و بسیار کوچک دستگاه در هر جای بدن بایستی بی درد باشند. در این عمل، این وسیله خلاء ای را در منطقه ی نمونه برداری ایجاد کرده، موقعیت را به لرزش در آورده و پوست را در ۰۱۸/۰ ثانیه میشکافد .

genteel.png

به لطف یک گلوکومتر مبتنی بر لیزر که در دانشگاه پرینستون توسعه یافته است، شاید دیگر نیازمند سوراخ کردن و خراش دادن پوست نباشیم. این وسیله از نور مادون قرمز در حد متعادلی برای یافتن مایع میان بافتی پوستی که با گلوکوز در خون در ارتباط است استفاده میکند .

کمپانی Beta-O2 که به تازگی از حالت خفای خود بیرون آمده؛ یک پانکراس زیستی مصنوعی را که هم اکنون در حال رفتن به آزمایش های بالینی در بیمارستان دانشگاه اوپسالا در سوئد میباشد را گسترش داده است . دستگاهßAir اساسا یک زیست واکنش دهنده میباشد که شامل جزایر لانگرهانس،سلول هایی که تولید کننده انسولین و گلوکاگن،دارای عملکردی بسیار شبیه به لوزالمعده سالم، اما در قسمت اصلی شکلی کاملا متفاوت دارند.

قبل از اینکه ما پانکراس های مصنوعی مطمئن را ببینیم ، ما وسیله هایی را که همانند پانکراس فعالیت کنند را داشته ایم. یک پیشرفت نسبتا بزرگ برای دیابتی ها پمپ انسولین Animas Vibe است که مورد تایید FDA رسیده است . در این سیستم جفت Dexcom G4 PLATINUM روند مانیتورینگ گلوکز را زیرنظر میگیرند.این دو جفت سطح گلوکز را به کنترل خود دراورده و به لطف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، سیستم می تواند برای کمک به حفظ قند خون در محدوده مشخص؛ پاسخ فعالانه ای را بدهد .

 

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] در اواخر سال پیش ؛ مدترونیک Medtronic پیس میکر Micra خود را که درون حفره بطن نشسته و عوارضی را که اغلب پیس میکر ها دارند ،ندارد

این دستگاه در کمترین حالت تهاجمی و از طریق ورید فمورال ایمپلنت شده و بافت اندوکاردیال را با تسمه های فلزی میگیرد .

امید است که با این دستگاه ،به لطف کوچک بودنش و ماهیت ایمپلنت شدنش،جراحی آسانتر و نتایج بهتری را برای بیماران، بدون نیاز به تجدید که ناشی از قرار گیری نامناسب میباشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

micra-in-heart.png

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...