رفتن به مطلب

پای کره اسبی


ارسال های توصیه شده

این گیاه از جنس Tussilago در خانواده asteraceae است و به خاطر شکل برگ های خود به نام coltsfoot خوانه می شود و بومی شمال آمریکا و اروپا می باشد

 

پای خر یا (پای کره اسبی) گیاهی دارویی از خانواده گل‌ستاره‌ای‌ها از جنس (Tussilago) گیاهی پایا و دارای ریشه قوی، گوشتدار و به رنگ سفید مایل به قهوه‌ای است. در آغاز فصل بهار و قبل از پیدایس برگ ها، ساقه کوچکی از گیاه رشد می‌کند که هریک به کاپیتول منتهی می‌شود. رنگ برگ‌ها سبزاما سطح آن به علت پوشیده بودن از کرک‌های ظریف به رنگ سبز مایل به سفید است.

این گیاه با اسامی دیگری نیز شناخته میشود که عبارتند از : (فرفره، فنجيون، حشيشة‌السعال، سعالي، سعله، علف سرفه، منجون، فخريون، فرفر، فنجيوون و توسيلا‍ژ)

 

گیاهی چند ساله و ریزو م دار است گل و جوانه ان روی ریزوم رشد می کنند.در اوایال بهار ساقه های پشمالو راست و بدون انشعاب که با فلس های قهوه ای مایل به قرمز پوشیده شده است که از جوانه گل رشد می کند و گل زرد رنگ که از بیش از 300 گلچه شعاعی شکل و بیش از 40 گلچه لوله ای شکل تشکیل شده است .

 

برگ ها قلبی شکل و دارای لبه های دندانه دار و به 5 تا 12 لب تقسیم شده اند . سطح رویی برگ براق و به رنگ سبزتیره و سطح زیرین برگ به رنگ خاکستری و دو طرف برگ دارای پوشش مو مانند است .

 

میوه ها بلند و استوانه ای و بدون کرک و در نو ک سفید براق هستند. همزمان با برگ ها میوه نیز ظاهر می شود.

 

 

از ریشه و برگ گیاه، برای بخور، رفع ***که، سرفه‌های خشک و درمان آبسه و له شده برگ‌ها با عسل به صورت ضماد برای مداوای باد سرخ استفاده می‌شود. همچنین صورت‌های دارویی دیگر پای خر برای حفاظت پوست استفاده می‌شود.این دارو خلط آور و آرام کننده نیز می‌باشد.

1. طبع آن گرم و خشك است. 2. براي ناراحتي‌هاي سينه و برونشيت مزمن و آسم مي‌توان از اين گياه (برگ‌هاي اين گياه را مانند سيگار دود كرد) استفاده كرد. 3. براي سرطان ريه و خروج اخلاط خوني از سينه از دمكرده گل آن استفاده شود. 4. از دمكرده آن مي‌توان به عنوان مايع شستشوي چشم استفاده كرد. 5. افراد مسلول مي‌توانند از دمكرده آن ميل كنند. 6. براي درمان فلج ناگهاني ناشي از خونريزي مغزي دمكرده اين گياه نيز مفيد مي‌باشد. 8. براي كم كردن ورمها از ضماد برگ و گل آن استفاده شود. 9. كساني كه ناراحتي كبدي دارند از اين گياه با احتياط استفاده كنند و نبايد بيش از 2 هفته استفاده شود.

 

از طریق گرده افشانی و ریزوم خود تولید مثل می کنند و دانه ها توسط باد پراکنده می شوند.

 

 

 

: منابع [TABLE]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

4570538031_7e94294445_o.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...