رفتن به مطلب

واژه‌نامه بی‌سیم


ارسال های توصیه شده

واژه‌نامه بی‌سیم

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: pico_body] 26bd05704fe27d333e20a65f05098a69.jpg▪ ۲G: امروزه رایج‌ترین نوع ارتباط تلفنی بی‌سیم است كه ارتباطات اطلاعاتی كندی را فراهم می‌سازد و تمركز اصلی آن روی كیفیت صدا است.

▪ ۲.۵G: یك استاندارد حد وسط و رابط بین ۲G و ۳G است. برقراری ارتباط به طریقه دیجیتال زمینه پست الكترونیكی و مرور وب آسان را فراهم می‌سازد.

▪ ۳G: به عنوان سومین نسل از تكنولوژی ارتباطات بی‌سیم عمل می‌كند و حاكی از پیشرفت‌های سریع و قریب الوقوع در ارتباطات صوتی و اطلاع‌رسانی بی‌سیم با انواع استانداردهای موجود می‌باشد. مصرف اصلی این تكنولوژی، بالا بردن سرعت انتقال داده به ۲ مگابیت در ثانیه است.

▪ ۸۰۲.۱۱: گروهی از ویژگی‌های بی‌سیم می‌باشد كه از سوی IEEE عرضه می‌شود و شامل رابط بی‌سیمی بین دستگاه‌ها برای كنترل ترافیك بسته‌های اطلاعاتی است (برای اجتناب از برخورد در انتقال داده و غیره). این ویژگی‌ها با علائم و نشانه‌های متفاوتشان شامل موارد زیر هستند.

▪ ۸۰۲.۱۱a: با دامنه فركانس ۵ گیگاهرتز (۵/۸۵ تا ۵/۱۲۵ گیگاهرتز) و حداكثر سرعت سیگنال ۵۴ مگابیت در ثانیه عمل می‌كند. باند فركانس ۵ گیگاهرتز به اندازه فركانس ۲/۴ گیگاهرتز شلوغ نیست، چون كانال‌های بیشتری نسبت به ۸۰۲.۱۱b دارد و در واقع از ۸۰۲.۱۱b جدیدتر است، ولی با آن سازگاری ندارد.

▪ ۸۰۲.۱۱b: در باند ۲/۴ گیگاهرتزی،Industrial, Scientific and Measurement (ISM) ۲/۴ تا ۲/۴۸۳۵ گیگاهرتز عمل می‌كند و میزان سیگنال‌دهی آن تا ۱۱ مگابیت در ثانیه است كه معمولا این میزان فركانس كاربرد بیشتری دارد، مثل اجاق‌های مایكروویو، تلفن‌های بی‌سیم، تجهیزات علمی و پزشكی كه همه همچون دستگاه‌های بلوتوث با باند ISM ۲/۴ گیگاهرتز كار می‌كنند.

▪ ۸۰۲.۱۱e: این استاندارد در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ توسطIEEE تصویب شد. كیفیت سرویس دهی آن طوری است كه می‌تواند كیفیت ترافیك صوتی و تصویری را تضمین نماید و برای شركت‌هایی حائز اهمیت است كه به استفاده از تلفن‌های Wi-Fi تمایل دارند.

▪ ۸۰۲.۱۱g: شبیه ۸۰۲.۱۱b است، ولی این استاندارد از میزان سیگنال‌دهی تا ۵۴ مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌كند، همچنین در باند ISM، ۲/۴ گیگاهرتز كاربرد دارد، ولی از تكنولوژی رادیویی متفاوتی برای افزایش ظرفیت پذیرش كلی استفاده می‌كند؛ با ۸۰۲.۱۱b قدیمی نیز سازگار است.

▪ ۸۰۲.۱۱i: گاهی Wi-Fi Protected Access ۲ (WPA ۲) نامیده می‌شود و در ژوئن سال ۲۰۰۴ به تصویب رسیده است. WPA ۲ ازAdvanced Encryption Standard (استاندارد رمزگذاری پیشرفته) در حد ۱۲۸ بیت و بالاتر از آن پشتیبانی می‌كند و با ویژگی‌های كنترل كلید و شناسایی كاربر ۸۰۲.۱x همراه است.

▪ ۸۰۲.۱۱k: در اواسط سال ۲۰۰۶ به تصویب می‌رسد و استانداردRadio Resource Management (كنترل منابع رادیویی) است كه اطلاعات سنجش نقاط دستیابی و تغییرات لازم برای اجرای بهتر LAN (شبكه‌های) بی‌سیم را فراهم می‌سازد. مثلا می‌تواند با استفاده از نقاط دستیابی، بار ترافیك را مدیریت نماید یا به تنظیم مرتب و دائم نیروی انتقال داده، جهت كاهش تداخل (داده‌ها) كمك نماید.

▪ ۸۰۲.۱۱n: این استاندارد بهینه‌سازی برای توان عملیاتی بالاتر و برای بالا بردن ظرفیت پذیرش WLAN تا بیش از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه طراحی شده است. این استاندارد در اواخر سال ۲۰۰۶ به تصویب نهایی می‌رسد.

▪ ۸۰۲.۱۱r: این استاندارد در سال جاری به تصویب می‌رسد و یك استاندارد گشت و گذار سریع است كه برای حفظ ارتباط‌پذیری كاربر در هنگام جابه‌جایی و حركت از یك نقطه دستیابی به نقطه دیگر به كار می‌رود، همچنین در برنامه‌های كاربردی كه به استانداردهای كیفیت خدمات بالا با تاخیر كم، مثل كیفیت صدای روی WLAN نیاز دارند، مهم است.

▪ ۸۰۲.۱۱s: این استاندارد در شبكه‌بندی mesh به كار می‌رود و در اواسط سال ۲۰۰۸ به تصویب خواهد رسید.

▪ Access Point (نقطه دستیابی): یك فرستنده/گیرنده WLAN یا ”base station“ است كه می‌تواند یك شبكه را به شبكه دیگر یا چند دستگاه بی‌سیم وصل نماید. نقاط دستیابی (APها) به عنوان پل و رابطی برای یكدیگر هستند.

▪ حالت Ad hoc: یك چهارچوب شبكه بی‌سیم است كه در آن دستگاه‌ها بدون اینكه لازم باشد از یك AP استفاده كنند یا به شبكه وصل شوند، قابلیت برقراری ارتباط مستقیم با یكدیگر را خواهند داشت و درست برعكس شبكه زیربنایی است كه در آن همه دستگاه‌ها از طریق AP به یكدیگر وصل شده و ارتباط برقرار می‌نمایند.

▪ بلوتوث: یك لینك (اتصال) رادیویی كم هزینه با بورد كوتاه بین لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، نقاط دستیابی شبكه و دستگاه‌های دیگر است. بلوتوث می‌تواند جایگزین كابل‌ها شود و برای ایجاد شبكه‌هایad hoc مفید باشد، همچنین روش استانداردی را برای اتصال دستگاه‌ها در هر جای دنیا ارائه می‌دهد.

▪ CDMA: Code Division Multiple Access یك تكنولوژی سلولی دیجیتال است كه از تكنیك‌های طیف گسترده استفاده می‌كند و به جای جداسازی كاربران از یكدیگر آنها را با استفاده از كدهای فركانس دیجیتال با دسترسی كامل به طیف، جدا می‌سازد. CDMA با GSM و TDMA رقابت می‌كند.

▪ CDPD: تكنولوژی Cellular Digital Packet Data برای حاملان ارتباطات از راه دور كاربرد دارد كه آن را برای انتقال داده به كاربران از طریق شبكه‌های سلولی آنالوگ استفاده نشده به كار می‌برند. اگر یك قسمت از شبكه مثل یك محدوده جغرافیایی خاص یا یك ”سلول“، بیش از اندازه استفاده شود، CDPD می‌تواند بطور خودكار منابع شبكه را برای كنترل ترافیك اضافه به كار برد.

▪ CTIA: Cellular Telecommunications & Internet Association یك سازمان بین‌المللی است كه به معرفی و عرضه همه عناصر مخصوص ارتباطات بی‌سیم، مثل سرویس‌های ارتباطات شخصی، سلولی، سرویس‌های پیشرفته مخصوص ماهواره و رادیوی سیار، كمك كرده و توجه سرویس دهندگان، سازندگان و غیره را به خود جلب می‌كند.

▪ EDGE: نرخ (سرعت) انتقال داده پیشرفته برای GSM Evolution است. این تكنولوژی ۳G، انتقال داده به طریقه بی‌سیم را با سرعت ۳۸۴ كیلوبیت در ثانیه میسر می‌سازد و مبتنی‌بر تكنولوژی GSM بوده و امكان خدمات باندپهن بالایی، مثل مولتی مدیا (چند رسانه‌ای) را فراهم می‌سازد. در آمریكای شمالی از آن بیشتر پشتیبانی می‌شود، چون تكنولوژی‌هایی مثل CDMA و UMTS مورد توجه بوده و كاربرد بیشتری دارد.

▪ EVDO: Evolution Data Only یا Evolution Data Optimized تكاملی از شبكه‌های CDMA است كه بر مبنای استاندارد ۱xRTT كار می‌كند و سرعت انتقال داده بی‌سیم بیشتری را یعنی از ۴۰۰ كیلوبیت در ثانیه به ۷۰۰ كیلوبیت در ثانیه، با ركورد تقریبی ۴/۲ مگابیت در ثانیه فراهم می‌سازد.

▪ FLASH-OFDM: یك تكنولوژی باندپهن سلولی اختصاصی است كه اپراتورهای شبكه می‌توانند از آن برای كامپیوترهای نوت‌بوك كاربران در حال حركت یا به عنوان یك سیستم دستیابی بی‌سیم ثابت استفاده كنند كه برای اتصال كامپیوترهای خانگی و اداری كوچك تا آخرین مسافت، جواب می‌دهد. ویژگی‌های مهم آن، معماری IP كامل و سرعت بالای آن است. این تكنولوژی به كاربران امكان می‌دهد تا با سفر در حد ۲۵۰ كیلومتر در ساعت، داده را با سرعت ۱/۵ مگابایت در ثانیه دریافت كنند یا با سرعت ۵۰۰ كیلوبیت در ثانیه آن را ارسال نمایند. Orthogonal Frequency Division Multiplexing (OFDM) با تبدیل سیگنال‌های رادیویی به سیگنال‌های كوچكتر و با سرعت پایین‌تر كه به صورت موازی منتقل می‌شوند، اختلال ایجاد شده هنگام انتقال را كاهش داده و از باندپهن كافی استفاده می‌كند، ولی بورد آن را كاهش می‌دهد.

▪ GPS: Global Positioning System ”منظومه‌ای“ از ۲۴ ماهواره است كه زمین را در ارتفاع ۱۰۹۰۰ مایل دور می‌زند و استفاده از گیرنده‌های زمینی را برای افراد، جهت شناسایی موقعیت جغرافیایی آنها بین ۱۰ تا ۱۰۰ متر امكان‌پذیر می‌سازد. این ماهواره‌ها از محاسبات ریاضی ساده‌ای برای پخش اطلاعات استفاده می‌كنند كه به عنوان طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی، توسط گیرنده‌های زمین ترجمه شده‌اند.

▪ GPRS: تكنولوژی General Packet Radio Service با سرعت حداكثر ۱۱۵ كیلوبیت در ثانیه، در مقایسه با سرعت ۹/۶ كیلوبیت در ثانیه در سیستم‌های GSM قدیمی‌تر كار می‌كند؛ اینترنت و ارتباطات بی‌سیم دیگر با سرعت بالا، مثل پست الكترونیكی، بازی‌ها و برنامه‌های كاربردی را فعال و امكان‌پذیر می‌سازد، همچنین از حد وسیعی از باندپهن پشتیبانی كرده و در باندپهن محدود نیز كاربرد مناسبی دارد. برای ارسال و دریافت مقادیر كوچك داده، مثل نامه‌های الكترونیكی و مرور وب به همان اندازه مقادیر زیاد داده، مناسب است.

▪ GSM: Global System for Mobile Communications (سیستم جهانی مخصوص ارتباطات تلفنی) یك سیستم سلولی دیجیتال مبتنی‌بر تكنولوژی باند باریك TDMA است كه به كاربران امكان دسترسی به اسلات‌های زمانی روی باندهای با همان فركانس را می‌دهد، همچنین تا ۸ ارتباط همزمان با همان فركانس را برقرار می‌سازد؛ این تكنولوژی رقیب DMA است.

▪ HSDPA: High-Speed Downlink Packet Access یك تكنولوژی داده با سرعت بالای ۳G است و در واقع همان استاندارد WCDMA پیشرفته است كه سرعت را بالا برده و میزان تاخیر را كاهش می‌دهد؛ با طیف ۵ مگاهرتز كار می‌كند و سرعت واقعی از ۴۰۰ كیلوبیت در ثانیه را به ۶۰۰ كیلوبیت در ثانیه می‌رساند؛ حداكثر سرعت تقریبی آن ۱۴/۴ مگابیت در ثانیه می‌باشد.

▪ Hot spot: مكانی مثل، هتل، رستوران یا فرودگاه كه دسترسی Wi-Fi را به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه امكان‌پذیر می‌سازد.

▪ I-Mode: یك سرویس اینترنت بی‌سیم عمومی است كه در سال ۱۹۹۹ به وسیله شركت NTT DoCoMo در ژاپن دایر گردید و برمبنای شكل ساده شده‌ای از HTML كار می‌كند و اطلاعات بسته‌ای، مثل بازی‌ها، نامه‌های الكترونیكی و حتی برنامه‌های بازرگانی را برای دستگاه‌های كوچك دستی ارسال می‌كند.

▪ IEEE: Institute of Electrical and Electronics Engineers یك سازمان غیرانتفاعی فنی حرفه‌ای با بیش از ۳۶۰۰۰۰ كارمند اختصاصی در بیش از ۱۷۵ كشور است كه در زمینه‌های فنی، مثل مهندسی كامپیوتر و ارتباطات از راه دور تخصص و صلاحیت دارد؛ این سازمان ویژگی‌های ۸۰۲.۱۱ را نیز توسعه داده است.▪ MAC: هر دستگاه بی‌سیم۸۰۲.۱۱ دارای یك آدرسMedia Access Control منحصر به خود است كه درون آن بصورت كد و برنامه‌ای برای كنترل عملیات آن قرار گرفته است. این شناسه ویژه برای برقراری امنیت شبكه‌های بی‌سیم به كار می‌رود. وقتی یك شبكه از یك جدول MAC استفاده می‌كند، تنها رادیوهای ۸۰۲.۱۱ كه دارای آدرس‌های MAC اضافه شده به جدول MAC شبكه بوده‌اند، می‌توانند به این شبكه دسترسی داشته باشند.

▪ Mesh networking (شبكه‌بندی مش): نمایانگر گره‌های شبكه‌ بی‌سیم و مجزا است كه با یكدیگر در ارتباط بوده و شبكه‌هایی را می‌سازند كه خود را پیكربندی نموده و تنها با گره‌ای این كار را انجام می‌دهند كه برای قرار گرفتن درون یك LAN (شبكه) دارای سیم لازم است.

▪ MIMO: Multiple Input Multiple Output به استفاده از چند آنتن در یك دستگاه Wi-Fi به ارتقاء عملكرد و ظرفیت پذیرش اشاره می‌كند. تكنولوژی MIMO از یك ویژگی به نام multipath (چند مسیری) بهره می‌گیرد و زمانی اتفاق می‌افتد كه یك مخابره رادیویی در نقطه A آغاز شده و سپس قبل از دریافت از چند سطح یا شیء و از چند مسیر در نقطه B عبور می‌كند. تكنولوژی MIMO از چند آنتن برای جمع‌آوری و سازماندهی سیگنال‌هایی استفاده می‌كند كه از طریق این مسیرها دریافت می‌شوند؛ این تكنولوژی بیشتر در استاندارد ۸۰۲.۱۱n كاربرد دارد.

▪ RFID: شناسایی فركانس رادیویی از فرستنده‌های رادیویی دارای برق ضعیف، برای خواندن اطلاعات ذخیره شده در یك tag فرستنده و گیرنده خودكار در فواصل بین ۲/۵ سانت تا ۳ متر استفاده می‌كند. Tagهای RFID برای كنترل دارایی‌ها، صورت موجودی و تایید و توصیه پرداخت‌ها به كار می‌روند و بیشتر به عنوان كلیدهای الكترونیكی در ابزارهای خودكار و تهدیدات امنیتی دیگر استفاده می‌شوند.

▪ Roaming: عبارت است از: جابجایی یك دستگاه سیار از یك مكان و وضعیت شبكه بی‌سیم به دیگری بدون هیچ وقفه یا اختلال در سرویس یا قطع اتصال.

▪ Smart phone (تلفن هوشمند): یك تلفن بی‌سیم با قابلیت‌های اینترنت و متن است كه می‌تواند تماس‌های تلفنی بی‌سیم را كنترل نموده، آدرس‌ها را حفظ كند، پست صوتی را دریافت كرده، به اطلاعات روی اینترنت دست یافته و نامه‌های الكترونیكی و مخابره‌های فاكس را ارسال و دریافت نماید.

▪ Site Survey (بررسی سایت): در وضعیت یك WLAN جدید برای اجتناب از اتلاف وقت و بروز مشكلات پرهزینه انجام می‌شود كه شامل طراحی شبكه، كنترل روی ساخت و تجهیزات و آزمایش آنها است.

▪ SMS: Short Message Service (سرویس پیام كوتاه): امكان ارسال پیام‌های متنی كوتاه بین دستگاه‌های سیار، مثل تلفن‌های موبایل، دستگاه‌های فكس و Black Berry را فراهم می‌سازد. این پیام‌ها با تعداد ۱۶۰ حرف الفبایی، فاقد تصویر یا گرافیك به عنوان متنی روی صفحه نمایش دستگاه گیرنده ظاهر می‌شوند و با شبكه‌های GSM نیز كار می‌كنند.

▪ SSI: Service Set Identifier یك سلسله كاراكتر منحصر به شبكه خاص یا بخشی از شبكه است كه از شبكه و همه دستگاه‌های ضمیمه آن، برای شناسایی خود استفاده می‌كند و هنگامیكه بیش از یك شبكه مستقل در محلی نزدیك به هم وجود داشته باشند، به دستگاه‌ها امكان می‌دهند تا به شبكه درست متصل شوند.

▪ Symbian Ltd: یك سرمایه‌گذاری مشترك بین شركت‌هایLM Ericsson Telephone، موتورولا، نوكیا و Psion PLC، برای توسعه سیستم‌عامل‌های جدید مبتنی‌بر پلات‌فرم EPOC۳۲ شركت Psion كه برای دستگاه‌های كوچك سیار و بی‌سیم، مثل تلفن‌ها و دستگاه‌های دستی مناسب می‌باشد.

▪TDMA: Time Division Multiple Access یك فركانس رادیویی در دسترس را به یك شبكه درون اسلات‌های زمانی تقسیم می‌كند و سپس این اسلات‌ها را به چند تماس اختصاص می‌دهد، بنابراین یك فركانس از چند كانال داده همزمان پشتیبانی می‌كند و می‌تواند نسبت به تكنولوژی‌های قدیمی‌تر از باندپهن استفاده بهتری داشته باشد.TDMA در فركانس‌های ۸۰۰ تا ۱۹۰۰ مگاهرتز در دسترس بوده و در سیستم سلولی دیجیتال GSM نیز به كار می‌رود.

▪ UMTS: Universal Mobile Telecommunications System یك تكنولوژی شبكه سلولی ۳G است كه از(Wideband Code WCDMA Division Multiple Access) استفاده می‌كند و از اواسط سال ۲۰۰۵ در ۲۵ كشور به اجر درآمده است. سرعت انتقال داده از ۳۸۴ كیلوبیت در ثانیه برای تلفن‌ها تا ۲ مگابیت در ثانیه برای دستگاه‌های ثابت می‌باشد.

▪ UWB: Ultrawideband كه پالس دیجیتال نیز نامیده می‌شود، یك تكنولوژی بی‌سیم مخصوص انتقال اطلاعات دیجیتال به بخش وسیعی از طیف فركانس رادیویی با قدرت بسیار پایین است و چون به برق ضعیفی نیاز دارد، می‌تواند سیگنال‌ها را از بین درها و دیگر موانعی كه معمولا سیگنال‌ها را در باندهای پهن محدودتر با نیروی قویتر منعكس می‌كنند، عبور دهد، همچنین می‌تواند مقادیر زیادی از داده را حمل نماید و برای سیستم‌های مكانهای رادیویی و راداری كه به زمین احاطه دارند، مناسب است.

▪ VoIP: Voice over Internet Protocol سیستمی برای ارائه ارتباطات صوتی رقمی شده (دیجیتالی شده) از طریق شبكه‌های IP است. این تكنولوژی به تلفن‌های دستی سازگار با یكدیگر یا كامپیوترهای دارای نرم‌افزار مناسب امكان می‌دهد تا تماس تلفنی برقرار نمایند.

▪ WAP: The Wireless Application Protocol مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است كه به وسیله WAP Forum توسعه یافته است و به توسعه‌دهندگان امكان می‌دهد تا با استفاده از Wireless، برنامه‌های كاربردی شبكه‌بندی شده مناسب برای دستگاه‌های بی‌سیم دستی را بسازند. WAP برای كار با این دستگاه‌ها و محدودیت‌هایشان طراحی شده است: یك حافظه و اندازه سی‌پی‌یو محدود، صفحه نمایش‌های كوچك و سیاه‌وسفید، باندپهن كم و اتصالات نامنظم. WAP یك استاندارد واقعی است كه بیش از ۲۰۰ فروشنده از آن پشتیبانی می‌كند.

▪ WCDMA: Wideband Code Division Multiple Access یك تكنولوژی بی‌سیم ۳G است كه از CDMA نشات می‌گیرد و اطلاعات دیجیتالی شده را روی دامنه وسیعی از فركانس‌ها، جهت افزایش سرعت ارسال می‌كند و از كانال‌های وسیع ۵ مگاهرتزی استفاده می‌نماید و برای بالا بردن سرعت با جایگزین كردن تكنولوژی TDMA به جای CDMA به GSM و UMTS وابسته است. برای سرویس‌های تصویری، صوتی و اطلاع رسانی مفید بوده و می‌تواند با سرعت تا ۲ مگابیت در ثانیه داده را ارسال نماید.

▪ WEP: Wired-Equivalent Privacy protocol در استانداردIEEE ۸۰۲.۱۱ برای ایجاد یك WLAN با حداقل سطح ایمنی و حفاظت، در مقایسه با یك LAN دارای سیم، با استفاده از رمزنگاری داده تعیین شده است. اكنون به خاطر طول نامناسب كلید و مشكلات دیگر آن ناقص شناخته شده و با وجود ابزارهای در دسترس می‌تواند به زودی مورد تهاجم قرار گیرد.

▪ WME: Wireless Multimedia Extensions كه به نامWireless Multimedia Enhancement یا Wi-Fi Multimedia (WMM) نیز شناخته شده است، مجموعه‌ای از ویژگی‌های مبتنی‌بر استاندارد مقدماتی IEEE ۸۰۲.۱۱e است كه ویژگی‌های اولیهQuality of service (QoS) (كیفیت خدمات) را در شبكه‌های IEEE ۸۰۲.۱۱ ارائه می‌دهد. WME ترافیك برنامه‌های كاربردی مختلف، مثل برنامه‌های صوتی و تصویری را در محیط‌ها و شرایط مختلف در اولویت قرار داده است.

▪ WPA: Wi-Fi Protected Access یك ویژگی رمزنگاری داده برای شبكه‌های بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ است كه جایگزین WEP ضعیف‌تر شده است. WPA به وسیله اتحادیه Wi-Fi، قبل از تصویب استاندارد امنیتی۸۰۲.۱۱i توسط IEEE ایجاد شده و با استفاده از كلیدهای فعال و Extensible Authentication Protocol (پروتكل شناسایی كاربر قابل توسعه)، برای ایمن‌سازی دسترسی به شبكه و روشی برای كدگذاری به نام (TKIP) Temporal Key Integrity Protocol برای ایمن‌سازی ارسال اطلاعات، WFP را بهینه می‌سازد.

▪ WPA۲: Wi-Fi Protected Access ۲ یك نسخه ارتقاء یافته از WPA است. WPA استاندارد رسمی۸۰۲.۱۱i بوده كه به وسیله IEEE در ژوئن ۲۰۰۴ به تصویب رسیده و به جای TKIP (فوق‌الذكر) از استاندارد Advanced Encryption استفاده می‌كند. AES از كلیدهای ۱۲۸، ۱۹۲ و ۲۵۶ بیت پشتیبانی می‌نماید.

▪ Wi-Fi : Wireless fidelityیك اصطلاح عمومی برای تكنولوژی۸۰۲.۱۱ است.

▪ WLAN: شبكه‌های محلی بی‌سیم، از امواج رادیویی به جای كابل برای اتصال یك دستگاه كاربر استفاده می‌كنند، مثل اتصال لپ‌تاپ به یك LAN. آنها اتصالات اترنت را برقرار ساخته و در گروه و خانواده۸۰۲.۱۱ كه ویژگی‌های آن به وسیله IEEE توسعه یافته است، به كار می‌روند.

▪ War driving: به رانندگی با یك لپ‌تاپ با قابلیت بی‌سیم و آنتن برای یافتن مكانهایی جهت دستیابی به شبكه‌های بی‌سیم بی‌حفاظ، اشاره می‌كند. آنها معمولا شبكه‌های شركتی بوده كه در خارج از زیربنای واقعی شركت توسعه یافته و به صورت بی‌حفاظ باقی مانده‌اند.

▪ War chalking: علامت گذاری ساختمان‌ها یا پیاده‌روها با گچ برای نشان دادن محلی كه می‌توان در آن به یك شبكه بی‌سیم شركتی بدون ‌حفاظ دسترسی پیدا كرد، این نقاط دستیابی از طریق همانwar driving یافت شده‌اند.

▪ WiMax: نام عمومی استاندارد شبكه بی‌سیم ۸۰۲.۱۶ مخصوص منطقه پایتخت است كه باید تاكنون توسعه یافته باشد. WiMax كه دارای برد ۳۱ مایل می‌باشد و دستیابی به باندپهن شبكه با مشكل كمتر در دسترس‌پذیری و بدون پرداخت هزینه بابت به رشته درآوردن سیم‌ها (مثل دسترسی كامل در باندپهن) یا محدودیت‌های فاصله،Digital Subscriber را هدف قرار داده است. دو نوع WiMax وجود دارد: یكی ۸۰۲.۱۶-۲۰۰۴ یا ۸۰۲.۱۶d برای پیاده‌سازی‌های ثابت و ۸۰۲.۱۶e برای سرویس‌های متحرك.

▪ WML: Wireless Markup Language مثل زمان برنامه‌نویسی اینترنت HTML است كه محتوای اینترنت را به دستگاه‌های كوچك بی‌سیم، مثل تلفن‌های موبایل مجهز به مرورگر و دستگاه‌های دستی كه دارای صفحه نمایش‌های كوچك و سی‌پی‌یوهای كند، ظرفیت حافظه محدود و باندپهن كم با قابلیت‌های ورودی محدود كاربر هستند، ارسال می‌كند.

▪ Wi-Fi Alliance: یك سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی كه در سال ۱۹۹۹ برای تصویب قابلیت عمل محصولات WLAN مبتنی‌بر ویژگیIEEE ۸۰۲.۱۱ در چند محیط تشكیل شد. در حال حاضر نیز اتحادیه Wi-Fi دارای بیش از ۲۰۰ شركت عضو از سراسر دنیا می‌باشد و بیش از ۱۰۰۰ محصول گواهینامه Wi-Fi را دریافت كرده است، یعنی از زمان شروع ارائه گواهینامه آن در مارس۲۰۰۰. هدف اعضای این اتحادیه، بالا بردن میزان آگاهی و تجربه كاربر از طریق قابلیت عمل محصول در چند محیط است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_legend] Computerworld

مترجم: شراره حداد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left] منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...