رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

2015_1_29_19_24_44_964.gif مدیرعامل شرکت گاز فارس ضمن پیشنهاد به مدیریت شهری شیراز برای استفاده از انرژی «ژئوترمال» گفت: با هزینه ۱۰ میلیون تومان و استفاده از انرژی «زمین‌گرمایی» می‌توان تا پایان عمر یک ساختمان از انرژی رایگان استفاده کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هوشنگ محمدی بعد از ظهر امروز در نخستین نشست اقتصاد مقاومتی و مدیریت بهینه انرژی اظهار داشت: ۱۷ درصد منابع گاز طبیعی جهان در کشور ما قرار دارد و از نظر تولید گاز در دنیا مقام چهارم و از نظر مصرف مقام سوم را داریم.

 

این مسئول افزود: کشور ما با جمعیت ۷۵ میلیون نفر به اندازه کشور چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، مصرف انرژی دارد.

 

محمدی اضافه کرد: در حال حاضر حجم قابل‌توجهی از انرژی در کشورهای توسعه‌یافته از انرژی «ترمال» یا انرژی درونی زمین تأمین می‌شود.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: به سبب آسیب‌های زیست‌محیطی و پایان‌پذیر بودن انرژی‌های فسیلی باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برویم ضمن آنکه تعدد منابع انرژی برای یک کشور در مباحث پدافند غیرعامل ضرورت محسوب می‌شود تا آن کشور در شرایط جنگ، بحران‌های طبیعی و... بتواند انرژی موردنیاز خود را از منابع مختلف تأمین کند.

 

مدیرعامل شرکت گاز فارس تصریح کرد: ۸۷.۲ درصد انرژی کل دنیا از سوخت‌های فسیلی و ۲.۸ درصد از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه درصد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در کشورهای توسعه‌یافته هرسال بیشتر از قبل می‌شود، ابراز داشت: سهم کشور ما در استفاده از انرژی مواد آلی، انرژی «زمین‌گرمایی»، سوخت‌های زیستی، انرژی باد، زیست‌توده و انرژی امواج دریا بسیار کم است.

 

این مسئول ادامه داد: چند سال قبل برای گازرسانی به یک نقطه در استان قم پس از محاسبه هزینه انتقال گاز به این نتیجه رسیدیم که استفاده از آن توجیه ندارد و به همین دلیل بحث استفاده از انرژی درونی زمین (ژئوترمال) مدنظر قرار گرفت و برای ایجاد سرمایش و گرمایش اجرایی شد.

 

به گفته وی، از ۱۰۰ درصد انرژی خورشید ۴۶ درصد جذب زمین می‌شود و از عمق خاصی در زمین دمای جذب‌شده قابلیت استفاده برای تولید انرژی را دارد.

 

محمدی سپس بیان کرد: دستیابی به یک دمای ثابت در یک خانه با استفاده از انرژی «زمین‌گرمایی» ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه تولید را کاهش و حدود ۷۰ درصد ذخیره انرژی را افزایش می‌دهد.

 

وی سپس به تشریح روش‌های مختلف استفاده از پمپ‌های انرژی زمین‌گرمایی اشاره و تصریح کرد: برای استفاده از انرژی زمین‌گرمایی پمپ لازم را از یکی از کشور‌ها خریداری کردیم که به سبب فناوری بالای آن، مانع تحویل به ایران شدند که با تدابیری این پمپ اکنون در داخل کشور تولید می‌شود.

 

این مسئول ادامه داد: پس از مطالعات بنا شد در یکی از روستاهای استان فارس استفاده از انرژی «زمین‌گرمایی» آغاز شود.

 

به گفته وی، هزینه استفاده از انرژی زمین‌گرمایی برای یک خانه ۱۲۰ متری حدود ۱۰ میلیون تومان است و تا زمان سرپا بودن آن ساختمان انرژی آن رایگان خواهد بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...