رفتن به مطلب

چگونگی پیشنهاد رنگ در دنیای مد


Astraea

ارسال های توصیه شده

رنگ در دنیای امروز آینه‌ای تمام نما برای نمایش روحیات، افکار و نگاه روزمره مردم آن جامعه است. به همین خاطر کشورهای رنگارنگ‌تر مردمانی شادتر دارند که زندگی هدفمندتری را دنبال می‌کنند. بدیهی است که رنگ‌ها ارزش‌گذاری دنیای روحی آدم‌ها را شکل می‌دهند.

رنگ عنصر بسیار مهمی در شکل دادن به فضای طراحی، فروش و خرید لباس و تمامی لوازم جانبی زندگی امروز است. فضای بین‌المللی مد سال‌هاست که برای انتخاب رنگ سال چک و چانه‌های بسیاری می‌زند. این بررسی و تحلیل‌های جهانی تنها در یک سوی کره زمین مورد توجه قرار نمی‌گیرد زیرا بسیاری از تقلیدهای کورکورانه کشورهای شرقی از همانجا شروع می‌شود.

اما اینکه با وجود اهمیت رنگ در پوشش و قاب زندگی امروزی، چرا در ایران طیف رنگی پوشش، خانه و سایر ملزومات زندگی سال‌هاست محدود به تیره‌ترین مدل‌های آن شده، سوالی است که جواب‌های بی‌شماری دارد.یافتن جایگاه رنگ در پوشش بدون فراموش کردن الزامات دینی و فرهنگی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در ابتدای اقدامات مد و لباس کشور به آن توجه کنیم. واقعیت این است که رنگ سال کشور ما به راحتی بر اساس سلیقه تولیدکنندگان از زیرزمین‌ها وارد کشور می‌شود و به خاطر نبود یک ویترین مشخص به سمت بازار مصرف سرازیر می‌گردد.جالب اینجاست که تولیدکنندگان عزیز نیز کپی‌کننده رنگ‌هایی هستند که چند سالی است کشورهایی نظیر ترکیه ارائه می‌کنند غافل از این که آنها نیز از کشورهای دیگر تقلید می‌کنند.

دنیای مد و کشورهای پیشرفته در این عرصه سال‌هاست که رنگ را بر اساس یک فضای علمی پیش می‌برند. یعنی انتخاب رنگ برای یک جامعه بر اساس سلیقه شخصی شکل نمی‌گیرد بلکه یک کمپانی عظیم با داشتن تجربه و دانش در آن حوزه برنامه‌ریزی می‌کند.همه می‌دانیم که مد هر 10 سال یکبار دچار تکرار می‌شود اما یقینا این تکرار نیز کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده برای این کشورها شکل می‌گیرد. مد مجموعه‌ای از علوم تخصصی نظیر: روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، بازاریابی، تجزیه و تحلیل انتقادی، هنر و تاریخ طراحی را در بر می‌گیرد.

بدون داشتن زمینه لازم درباره این علوم نمی‌توان برنامه ریزی کرد یعنی برای ارائه رنگ سال در یک جامعه به چنین تیمی نیاز است.هر طرح و رنگ باید به گونه‌ای باشد که وقتی توسط مخاطب خریداری می‌شود مانند پرنده‌ای از قفس رها شود. یعنی بتواند با خود شور و نشاط و هیجان را به جامعه بیاورد.به خاطر نبودن ویترین در کشور ما رنگ‌ها مدام در حال تکرار شدن هستند زیرا هیچ تجزیه و تحلیلی برای آنها صورت نمی‌گیرد و فکر خاصی پشت این رنگ‌ها نیست. همه می‌دانیم که پوشش زیبا می‌تواند سبب شود که کشوری زیبا و مردمی فعالتر داشته باشیم اما نباید فکر کنیم که پردازش رنگ در جامعه به صورت کاملا سلیقه‌ای و راحت رخ می‌دهد.در کشورهای اروپایی خرید یک فرایند دائمی است و مردم مداوم در مراکز خرید حضور دارند. این عنصر خرید دائم مختص یک ماه از سال یا زمان خاصی نیست.

این خرید دائمی به تولیدکنندگان و طراحان اجازه شکوفایی را داده است اما این موفقیت شانسی نیست. فکر و اندیشه پنهان شده در پشت اقدامات عرصه مد سبب شده که علاوه بر زیبایی ظاهر جامعه در ساختارهای پنهانی‌تر اقتصاد و فرهنگ مردم نیز موثر باشد و ارز آوری و غلبه فرهنگی آنها را ایجاد کند.پیشنهاد رنگ به یک جامعه کار یک نفر نیست بلکه باید برای آن فکر کنیم و بر اساس نیاز جامعه، زمان و فضای فرهنگی مورد نظر با استفاده از علوم انسان شناسی اقدام کنیم. این نوع اقدامات نیاز به دانش و تجربه کافی دارند اما متاسفانه برخی آن را بسیار ساده می‌پندارند و همین امر بازار را مملو از سرگردانی کرده است.

رنگ‌های مختلف بدون هیچ هدفی در هر گوشه بازار ایران موجود هستند. رنگ‌هایی که مخاطب نمی‌داند تحت چه عنوانی و با چه فکر هنری وارد بازار شده است. این رنگ‌ها شادی نمی‌آورند بلکه سرگردانی مفهومی افراد جامعه را به دنبال دارند.

 

سهیل عباسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...