رفتن به مطلب

کاربرد ویژه و سودآور مهندسی نگهداری و تعمیرات((شرکت در بحث ))


ارسال های توصیه شده

یک واژه مهم و کاربردی در شغل مهندسی مکانیک هست به نام نگهداری و تعمیرات.

نگهداری و تعمیرات ((نت)) جایگاه ویژه ای در صنعت ایران دارد مخصوصا تا جایی پیشرفت کرده که اکثر صنایع الان در چارت استاندارد هاشون اکیپ مجزا ی نگهداری و تعمیرات دارند ..البته این مهم 5 6 ساله در ایران راه افتاده قبلنا بهش توجهی نمی شد.قابل ذکر هست که در کشورهای صنعتی اکیپ مهندسی نگهداری و تعمیرات با مدیر عامل و مدیر تولید مستقیم رابطه دارند چون از نظر اقتصادی خیلی سود ده و شاید هم زیان ده!! هستند.

میدونید چرا نگهداری و تعمیرات در ایران سود آوره؟

1: توو ایران بیشتر فارغ التحصیلان دنبال مدرک ارشد و دکتری هستند تا کار!

2:در ایران اپیدمی طراحی با نرم افزار و پشت میز نشینی بیشتر رواج دارد تا کار اجرایی!

3:برای نگهداری و تعمیرات هر از گاهی باید دست های نرم ات ! رنگ آچار و روغن رو به خودش ببینه که از نظر اکثریت مهندسی کمی کار ناپسندیه!

4:برای نگهداری و تعمیرات باید همیشه از نظر علمی آپدیت باشی و باید همیشه هر دقیقه همه چی در کنترل ات باشه و همیشه گزارش هات سند هات دقیق و منظم باشه که تقریبا در ایران یه کوچولو غیر ممکنه!!مگر در صنایع بزرگ که اونم شک دارم.

5: از همه شون مهم تر و آخری برای نگهداری و تعمیرات علاوه بر اینکه باید یه مهندس مکانیک خوب باشی باید از برق و ساخت و طراحی و جوشکاری و برشکاری هم سر در بیاری تا بتونی یه سیستم رو خوب تحلیل و آنالیز بکنی و سپس روش های نگهداری و تعمیراتش رو اجرا کنی. که در این مورد افراد توانمد فوق العاده کم هستند...

با این 5 دلیل کسانی که واقعا تو کار نت ((مخفف نگهداری و تعمیرات))) هستند کاملا موفق می باشند و کسانی هم که بیرون برای خودشون در این زمینه کار می کنند درآمدهای عالی به جیب میزنند .. نوش جونشون.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تا حالا دقت کردین برین کتاب فروشی ها حتی انقلاب ((تهران)) فکر کنم بالای 500 تا کتاب مختلف در باب طراحی با کتیا و یا انسیس و آباکوس و تحیلیل با فلوئنت و .... با تاریخ روز پیدا می کنید ولی در بای نگهداری و تعمیرات تخصصی فلان سیستم شاید یک کتاب آن هم جاپ 7 8 سال پیش رو پیدا می کنید؟

می دونید مگه مملکت ما چقدر صنعت پیشرفته و بروز داره که این همه هم طراح و تحلیل گر میخاد ؟ چون جامعه مهندسی ما توو بازار اینو میخاد ..اونی هم که تو کار اجرا و یا نگهداری و تعمیرات اش هست مرض نداره نون خودش رو آجر کنه و براش کتاب بنویسه تا همه ببینند و بزنن توو اینکار!!؟؟

فلانی تو آباکوس یه سیستم رو تحلیل تنش می کنه 2 3 ماه وقت میزاره زور بزنه 2 میلیون بهش میدن ((البته غیر از تهران)) هیچ جای ایران از این پول ها نمیدن ... فوق لیسانس مکانیک دانشگاه تهران هم هست.

فلانی برای تعمیر 3 کوره صنعتی 3 روز وقت میزاره از تهران میاد تبریز با هواپیما و هتل رزرو شده براش 5 میلیون میگره میره.لیسانس مکانیک دانشگاه آزاد هستش ولی 3 سال رفته توو نخ کار یاد گرفته کارگری شو کرده خودشمی گفت : کتاب انتقال حرارت هولمن رو 3 بار از اول خوندم توو این مدت تا بتونم سیستم انتقال حرارت رو بخوبی درک کنم تا بتونم طراحی کنم بعدش بتونم اون سیستم رو تحلیل و تعمیر کنم !!

...........................................................................

الان واقعا کاربرد نگهداری و تعمیرات رو در ایران فهمیدیم؟

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

مطلب بسیار خوبی بود. تعمیر و نگهداری مخصوصا در کشوری مانند ایران بسیار جای کار دارد. بسیاری از هزینه ها بعد از راه اندازی تجهیزات است و با داشتن برنامه درست برای نگهداری آن می توان عمر مفید سیستم را افزایش داد.

 

کتاب های آقای هوشنگ رستمیان فکر کنم برای شروع خوب باشه. شما هم اگر منبعی سراغ دارید معرفی بفرمایید.البته تجربه هم خیلی تاثیرگذاره.

لینک به دیدگاه

منبع خاصی برای اینکار نیست. یعنی رفرنس اش همون کتاب های درسی و مرجع ها هستند.بیشتر تجربه و پیگیری و مطالعه هست

مثلا الان من در زمینه نگهداری و تعمیرات تاسیسات صنعتی هستم برای چیلر ها و موتورخانه ها و پمپاژ خانه میام خودم بر اساس مفاد طراحی مواردی رو می نویسم تا بر اساس اونها نگهداری کنم..

 

بر فرض مثال فایل زیر رو برای نگهداری چیلر جمع آوری کرده بودم ..

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

درود,بحث بسیارمهمی رامطرح کردید.درایران وشهرخودمون بارها دیدم برای تعمیرنگهداری باپیمانکاری که اصلا اینکاره نیست قراردادمیبندند!بعدطرف میاد چندنفر(ازکارگر سرساختمان باروزی۵۰تومان تاکاراموز فلان رشته دانشگاه)بقول خودش اکیپ تشکیل میده.بعداز یک هفته شخم زدن,میرسن ب بن بست,!!!!حالا اگر استعلام ۵میلیونی بصرفه بود,باندانستن وبی تجربگی فقط۲میلیون بابت یک هیترگرم کن(برای مثال واقعی)بااین موضوع که تحریمم هستیم و....سرتونو دردنیارم,الان بیشتر ادارات,شرکت ها فک وفامیل یا فرزندانشون شدن پیمانکار ..جالب کاروخوبیش اینه قدر مهندس واقعی,تعمیرکار را میفهمند و حالا قیمت هاخوبترمیشه فاکتور نوشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...