رفتن به مطلب

شناسایی بادهایی با سرعت دو میلیون مایل در ساعت در قلب کهکشان راه شیری


ارسال های توصیه شده

4

 

تلسکوپ فضایی ناسا به تازگی دریافته قلب کهکشان راه شیری دو میلیون سال پیش، نوعی انفجار عظیم را تجربه کرده که گازها و مواد دیگر را با سرعت دو میلیون مایل در ساعت به بیرون ساطع کرده است.

 

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دانشمندان هم‌اکنون در حال مشاهده ابرهای گازی حاصل از این انفجار هستند که در فاصله 30 هزار سال نوری از بالا و پایین صفحه کهکشان راه شیری در حرکت‌اند.

 

 

این ساختار‌های عظیم پنج سال پیش و به عنوان جرقه اشعه گاما در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند. محققان از آن زمان تاکنون در حال بررسی این ویژگی‌های بالن‌مانند با استفاده از اشعه‌های ایکس و امواج رادیویی بوده‌اند.

 

 

آن‌ها در حال حاضر به دنبال محاسبه جرم ماده‌ انفجاری هستند که از کهکشان راه شیری به بیرون ساطع شده و انجام این کار به تعیین عامل این انفجار کمک می‌کند.

 

 

منجمان دو منشأ احتمالی را برای این لوب‌های دوقطبی پیشنهاد داده‌اند: آ‌ن‌ها یا در اثر توفان آتشین ناشی از تولد یک ستاره در کهکشان راه شیری و یا از انفجار سیاهچاله فوق‌عظیم در مرکز آن به وجود آمده‌اند.

 

 

گرچه منجمان بادهای گازی را مشاهده کرده‌اند که از جریان‌های ذرات‌ باردار تشکیل شده‌اند و از هسته‌های دیگر کهکشان‌ها به بیرون ساطع می‌شوند، نمایی بی‌نظیر و نزدیک از این آتش‌بازی‌های کهکشان راه شیری را شکار کرده‌اند.

 

 

«آندرو فاکس» از «موسسه علم تلسکوپ فضایی» در بالتیمور مریلند و رهبر ارشد این پروژه، در این رابطه گفت: زمانی که محققان مرکزهای کهکشان‌های دیگر را مشاهده می‌کنند، چنین جریاناتی بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسند زیرا این کهکشان‌ها بسیار دور هستند اما ابرهایی که در این پروژه بررسی شده‌اند، 25 هزار سال نوری از زمین فاصله دارند و در کهکشان راه شیری قرار دارند.

 

 

جزئیات این دستاورد نجومی در The Astrophysical Journal Letters قابل‌ مشاهده است.

 

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...