رفتن به مطلب

کشف ژن کلیدی ترویج‌دهنده سرطان


ارسال های توصیه شده

محققان آمریکایی موفق به شناسایی ژن کلیدی ترویج‌دهنده سرطان در بدن شده‌اند که می‌تواند نحوه عملکرد پروتئین TGF-beta در جلوگیری از شکل‌گیری سرطان یا رشد تهاجمی آن را توضیح دهد.

 

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان موفق به شناسایی Bub1 بعنوان ژن کلیدی دخیل در تنظیم گیرنده TGF-bata شدند.

 

 

ژن Bub1 نقش مهمی در تقسیم سلولی ایفا می‌کند، اما برای نخستین‌بار ارتباط آن با پروتئین TGF-beta مورد بررسی قرار گرفت که می‌تواند تناقض نقش TGF-beta را بعنوان ترویج‌دهنده رشد تومور یا مهارکننده رشد تومور توضیح دهد.

 

 

پروتئین TGF-beta بعنوان مهارکننده تومور شناخته می‌شود، به این معنی که برای حفظ سلول و رشد طبیعی مورد نیاز است؛ اما در برخی موارد نقش آن تغییر کرده و تبدیل به ترویج‌دهنده رشد می‌شود که به تهاجمی شدن و گسترش سرطان در بدن کمک می‌کند.

 

 

محققان روشی برای غربالگری ژن‌های تنظیم‌کننده گیرنده TGF-beta توسعه دادند؛ زمانی که 720 ژن از مجموع ژنوم‌های انسان برای سلول‌های سرطان ریه و پستان مورد غربالگری قرار گرفتند، نقش موثر ژن Bub1 در سیگنال‌دهی گیرنده TGF-beta مشخص شد.

 

 

این ژن به گیرنده TGF-beta متصل شده و امکان رشد تهاجمی تومور را فراهم می‌کند؛ محققان با مسدود کردن ژن Bub1 متوجه شدند که مسیر TGF-beta بطور کامل مسدود می‌شود.

 

 

با توجه به حضور ژن Bub1 در انواع مختلف سرطان، تولید دارویی برای هدف قرار دادن آن می‌تواند بطور بالقوه برای چند نوع سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

نتایج این تحقیق در مجله Science Signaling منتشر شد.

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...