رفتن به مطلب

باغ کوکنهوف (Keukenhof garden)


ارسال های توصیه شده

مکانی که باغ کوکنهوف هم اکنون در آن قرار دارد در قرن ۱۵ میلادی یک منطقه شکارگاهی بود، همچنین گیاهان علفی مورد نیاز برای آشپزخانه قلعه ۱Jacoba Van beieren از این مکان جمع آوری می شد و به همین دلیل این باغ کوکنهوف نامیده شده است چراکه کوکنهوف در زبان هلندی به معنای حیاط آشپزخانه (Kitchen Court) می باشد.

در سده نوزدهم میلادی این منطقه به صورت باغ طراحی شد و در نهایت در سال ۱۹۴۹ به کوشش شهردار شهر لیسه۲(Lisse) کوکنهوف به شکل کنونی اش در آمد.

0ev4hxe7r3afxq021k.jpg

 

 

x41zo8evttgyu102rfol.jpg

این باغ که باغ اروپا نیز نامیده می شود، به عنوان بزرگترین باغ گل در جهان شناخته شده و یکی از جاذبه های اولیه و انگیزه های اصلی برای سفر به هلند محسوب می گردد.

باغ کوکنهوف که نزدیک شهرهای لیسه و لایدن واقع شده ، همه ساله با آغاز بهار به مدت دو ماه از ۲۲ مارس تا ۲۰ می برای بازدید باز می باشد و در آن هزاران لاله رنگی از انواع مختلف به نمایش در می آید. البته بهترین زمان برای بازدید از این باغ بسته به شرایط آب و هوایی اواسط ماه آوریل می باشد.

 

wjmi9co1ts6iimg3yvgg.jpg

 

 

t5qb5ws5szinpp25txs3.jpg

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، این باغ در سال ۱۹۴۹ به عنوان پروژه ای توسط شهردار محلی شهر لیسه برای به نمایش گذاشتن واریته های هیبرید گل های لاله تأسیس گردید. شهردار این شهر برای توسعه این باغ از حدود ۱۲ نفر از پرورش دهندگان و افراد برجسته و ماهر در خصوص پرورش گلهای پیازی هلندی از سراسر اروپا استفاده نمود. هدف آنها از احداث این باغ ضمن توسعه اقتصادی، ایجاد نمایشگاهی از گلها در فضای آزاد بود که در آن پرورش دهندگان بتوانند آخرین یافته های خود را در تولید هیبریدها به نمایش گذاشته و بازدیدکنندگان نیز ضمن بازدید از این باغ بتوانند گلهای پیازی و یا پیاز مورد نیاز خود را خریداری نمایند و اکنون بعد از گذشت حدود ۵۰ سال نمایشگاه بهاره کوهنکوف تبدیل به بزرگترین نمایشگاه در سراسر جهان شده است .

 

d58sey89fcsq0rqp003.jpg

 

 

iwefyafg669p4k5019cl.jpg

این باغ که به سبک باغ های انگلیسی طراحی شده و بالغ بر ۳۲ هکتار مساحت دارد، همه ساله پذیرای حدود ۷۰۰ هزار نفر بازدید کننده می باشد. بر اساس آمار وب سایت رسمی باغ کوهنکوف، سالیانه تقریبا در حدود ۷ میلیون پیاز لاله در این باغ کاشته می شود که برخی از این گلها در تمام طول فصل نیز دارای گل می باشد. همچنین این باغ ۸۷ گونه درخت به تعداد دو هزار و ۵۰۰ اصله را نیز در خود جای داده است.

گردانندگان باغ کوکنهوف در کنار توجه به کوچکترین جزییات در این باغ کوشیده‌اند به امور رفاهی بازدیدکنندگان نیز توجه داشته باشند. گستردگی باغ و حدود ۱۵ کیلومتر راه‌های ویژه پیاده‌روی، زمانی حدوداً چهار ساعته برای قدم‌زدن در باغ را طلب می‌کند.

 

lg5nsurgr5uregt78hup.jpg

به جز ورودی، در چندین بخش دیگر از باغ، میوه و نوشیدنی و همچنین نیمکت‌هایی برای استراحت بازدیدکنندگان در دسترس است. در مرکز باغ هم بخشی که گلخانه‌‌ای بزرگ به نام شاهزاده ویلهم الکساندر، ولیعهد کنونی هلند نامگذاری شده، یک رستوران نسبتا بزرگ ساخته شده است.

این باغ از لاله های گلدار، گل های سنبل، نرگس زرد و دیگر گل های پیازی بهاره پوشیده شده است و می تواند آرامش و تنفسی سالم را برای بازدید کنندگان به ارمغان بیاورد.

گفتنی است سازمان جهانی توریسم اخیرا فهرستی از زیباترین مکانهای ساخت بشر که عامل مؤثری در جذب گردشگر داشته را معرفی کرده است که در صدر این لیست "پارک کوکنهوف" هلند قرار دارد.

o63i94t11tii3k00nct.jpg

 

 

wi0njtsakbu6gy3h0vp0.jpg

 

خصوصیات این باغ

• برندهٔ جایزه‌ای به عنوان پرجاذبه‌ترین منطقهٔ اروپا

• دیدار ۴۴ میلیون نفر در طی ۶۰ سال اخیر

• بزرگترین باغ گل دنیا

• ۳۲ هکتار وسعت دارد و در آن ۴۵ میلیون گل لاله در ۱۰۰ گونه وجود دارد.

• پرنگاره‌ترین منطقه دنیا برای عکاسی

• طراحی ۱۵ کیلومتر مسیر پیاده‌روی در آن

• بزرگترین باغ مجسمه در هلند

• کاشت ۷ میلیون گل با دست در آن

• دارا بودن ۲۵۰۰ درخت در ۸۷ گونهٔ متفاوت

 

 

 

۱: Jacqueline of Wittelsbach که در زبان هلندی Jacoba Van Beieren نامیده می شود، بانوی دوک باواریا استرابینگ (Bavaria Straubing) بود.

۲: شهر لیسه (Lisse) شهری کوچک در هلند غربی است که مساحتی در حدود ۱۱/۱۶ کیلومتر مربع داشته و حدود ۴۱/۰ کیلومترمربع آن در آب قرار دارد.

گردآوری و ترجمه : اعظم شریفی

منبع: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...